راه اندازی سامانه عرضه و تقاضای پژوهش "ساعت"

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با بیان اینکه سامانه عرضه و تقاضای پژوهش «ساعت»، بازار عرضه و تقاضای پژوهش است؛ یکی از اهداف راه‌اندازی این سامانه را هدفمند کردن حمایت‌ها از پژوهش و گسترش رویکرد تقاضامحور و کاهش رویکرد عرضه‌محور عنوان کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر علیدوستی در مراسم رونمایی از سامانه عرضه و تقاضای پژوهش «ساعت» در ایرانداک با بیان اینکه نسخه اول این سامانه پس از یک سال اجرای آزمایشی به صورت رسمی از امروز آغاز به کار می‌کند، گفت: سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) پیوندگاهی است میان درخواست‌کنندگان و عرضه‌کنندگان پژوهش کشور که افزایش بهره‌وری ملی را با شبکه‌سازی میان نیازها و پژوهش‌ها پی‌می‌گیرد. این سامانه در گام نخست، پیوند میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را با نیازهای پژوهشی سازمان‌ها دنبال می‌کند. این پیوند با یک پایگاه روزآمد و جامع از تقاضای پژوهش (نیازها و حمایت‌ها) و عرضه پژوهش (توانمندی‌ها و نیاز به حمایت) پشتیبانی می‌شود.

وی افزود: در مقوله پژوهش یک بخش عرضه و یک بخش تقاضا داریم که پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد، واحد تحقیق و توسعه و ۷۰۰ هزار دانشجو و بیش از ۱۲۰ هزار دانش‌آموخته تحصیلات تکمیلی و ۷۰۰ هزار عضو هیئت علمی در سراسر کشور به عنوان بخش عرضه محسوب می‌شوند.

رئیس ایرانداک گفت: از سوی دیگر دولت، صنعت، نهادهای فرهنگی، نهادهای عمومی و بانک‌ها به عنوان بخش تقاضا در این مقوله محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، ظرفیت‌های بخش عرضه و تقاضای پژوهش به خوبی مشخص نیست، گفت: اطلاع‌رسانی جامع و شفافی از حمایت‌های پژوهشی وجود ندارد که این مسئله موجب می‌شود توزیع نامناسبی برای اعتبارات اتفاق بیفتد.

علیدوستی با اشاره به اینکه عدم شفافیت به رقابت ناسالم دامن می‌زند، افزود: سامانه «ساعت» تهیه شد تا بازار عرضه و تقاضا به صورت منظم شکل گیرد که از اهداف راه‌اندازی این سامانه می‌توان به افزایش بهره‌وری ملی، گسترش رویکرد تقاضامحور و کاهش رویکرد عرضه‌محور در پژوهش، هدفمند کردن حمایت از پژوهش‌ها، شناخت تقاضاهای پژوهش و کمک به تجاری‌سازی و کاربردی‌سازی پژوهش اشاره کرد.

وی ادامه داد: سازمان‌ها می‌توانند در این سامانه، درخواست‌ها و حمایت‌های خود را به آگاهی پژوهشگران برسانند که محور و موضوع پژوهش، تأمین منابع مالی، خدمات مشاوره، تأمین تجهیزات و سخت‌افزار، تأمین اطلاعات و مانند آنها را در بر دارد. از سوی دیگر، دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند توانمندی‌ها و گرایش‌های پژوهشی خود را به همراه حمایت‌هایی که برای پی‌گیری آنها نیاز دارند، به آگاهی سازمان‌ها برسانند.

رئیس ایرانداک با بیان اینکه در سامانه «ساعت» افراد گوناگونی شامل دانشجویان، متقاضیان و حامیان وجود دارند، گفت: فرآیندهای سامانه «ساعت» برای عرضه‌کنندگان شامل ثبت پیشنهاد، ثبت رزومه، بیان توانمندی‌ها و علایق، جست‌وجو در تقاضاهای پژوهش و پشتیبانی تصمیم است که این فرآیند برای سازمان‌های متقاضی مربوط به ثبت فراخوان، اعلام حمایت و امکانات، تضمین شرایط، جست‌وجو در عرضه‌های پژوهش و پشتیبانی تصمیم می‌شود.

وی افزود: همچنین ثبت حمایت‌ها، اعلام شرایط و امکانات، جست‌وجو در عرضه و تقاضاهای پژوهش و پشتیبانی تصمیم فرآیندهای مربوط به سازمان‌های حامی در سامانه «ساعت» است. ساخت گزارش تحلیلی، رصد عرضه و تقاضا و پایش عملکرد حمایتی سازمان‌ها نیز فرآیندهای مربوط به سیاست‌گذاران پژوهش در این سامانه است.

گفتنی است از قابلیت‌های نسخه یک «ساعت» می توان به مواردی از قبیل: ارائه فراخوان‌های حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به دانشجویان؛ برقراری پیوند میان دانشجو و سازمان متقاضی پایان‌نامه و رساله در سامانه؛ ثبت رزومه و پیشنهاده به‌دست دانشجو؛ بیان علائق، شرایط، و نیازمندی‌ها برای انجام پایان‌نامه و رساله؛ امکان جست‌وجو در تقاضاهای پایان‌نامه و رساله و پروپوزال‌ها؛ بررسی رزومه دانشجویان از سوی سازمان‌ها و انتخاب آن‌ها و بالاخره پشتیبانی تصمیم برای سازمان و دانشجواشاره کرد.

همچنین در اجرای آزمایشی این سامانه در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، بیش از ۱۲۰۰ دانشجو و نزدیک به ۵۰ سازمان در آن نام‌نویسی کرده‌اند. سازمان‌های عضو «ساعت» نیز نزدیک به ۴۰۰ فراخوان و بیش از ۲۰۰۰ عنوان پژوهش را در «ساعت» بارگذاری کرده‌اند و ۳۰۰ درخواست اجرای پژوهش نیز برای نمایندگان سازمان‌های فعال درسامانه فرستاده شده که سازمان‌ها آنها را بررسی و فرایندهای سامانه را برای آنها دنبال کرده اند.

هم‌اکنون سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) در نشانی http://SAAT.IRANDOC.AC.IRدر دسترس همگان است.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی/انتشار:آخوندی

204/200

کد خبر: 763838

وب گردی

وب گردی