کره‌شمالی، محور مذاکرات فردای ترامپ و نخست‌وزیر استرالیا

نخست وزیر استرالیا امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی پیش از عزیمت به آمریکا به منظور دیدار با دونالد ترامپ تاکید کرد که قصد دارد در این دیدار که برای نخستین بار بین رهبران دو کشور صورت می‌گیرد مذاکراتی را با رئیس‌جمهور آمریکا با محوریت کره شمالی و مسائل امنیتی و اقتصادی داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا این اظهارات را ساعاتی پیش از عزیمتش از شهر سیدنی به مقصد نیویورک به منظور دیدار با ترامپ در فردا (پنجشنبه) ایراد کرد.

این دیدار قرار است در فاصله بیشتر از سه ماه پس از یک مکالمه تلفنی جنجالی میان آنها بر سر مساله پناهجویان انجام شود.

ترنبول در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ما قصد داریم درباره طیف وسیعی از مسائل امنیتی و اقتصادی صحبت کنیم اما مشخصا در حال حاضر مساله کره شمالی در صدر دستور کار قرار دارد.

ترنبول گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها درباره مکالمه تلفنی‌اش با ترامپ در ۲۸ ژانویه گذشته درباره پایبندی آمریکا به توافق سابقش با استرالیا برای پذیرش ۱۲۵۰ پناهجو از استرالیا را "بسیار اغراق شده" توصیف کرد.

او همچنین پیشتر گزارش‌های رسانه‌ها درباره اینکه ترامپ در این گفت‌وگو تلفنی گوشی را به روی او قطع کرده بود، تکذیب کرده بود.

ترنبول تاکید کرد: من و رئیس‌جمهور آمریکا یک گفت‌وگوی تلفنی "مودبانه، صریح و روشن" داشتیم. هر دوی ما کسانی هستیم که سوابق گسترده در تجارت داشته‌ایم و تصور می‌کنم ما رابطه خوبی خواهیم داشت.

ترنبول یک شریک سابق بانک "گولد من ساکس" بوده که برآورد شده ۱۵۰ میلیون دلار ثروت دارد و قصد دارد در آمریکا در مراسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد نبرد مشهور دریای مرجانی در زمان جنگ جهانی دوم میان قوای استرالیا و آمریکا با امپراطوری ژاپن در کنار ترامپ شرکت کند تا اهمیت ائتلاف دفاعی دو کشور را برجسته کنند.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 764153

وب گردی

وب گردی