تقویت اقتصاد دانش بنیان زیربنای اقتصاد مقاومتی است

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقویت اقتصاد دانش بنیان را اساس و زیربنای اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری به عنوان مکمل هم باید در این زمینه پیشگام باشند و مهارت آموزی را توسعه دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر خسرو پیری در آیین افتتاح ساختمان جدید چند مستاجره پارک علم و فناوری خوزستان گفت: توسعه کارآفرینی و میدان دادن به جوانان تحصیل کرده می تواند به ایجاد اشتغال مولد و حتی صادرات فراورده های علمی به خارج منجر شود.

او ضرورت همگرایی بیشتر بین دانشگاهها و پارک های علم و فناوری با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان و رشد صنعت را مورد تاکید قرار داد و افزود: پارک بدون دانشگاه و دانشگاه بدون پارک راه به جایی نمی برند.

پیری افزود: صنعت ما به نوآوری نیاز دارد تا بتواند در عرصه جهانی رقابت کند که این موضوع بدون پیوند دانشگاه با صنعت محقق نمی شود.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم اولویت بندی ها و شناخت مزیت های نسبی هر استان را از وظایف پارک های علم و فناوری دانست و گفت: در استان خوزستان مزیت هایی همچون نفت و گاز، پتروشیمی و کشاورزی در کنار دسترسی به بازار عراق وجود دارد که باید در این زمینه کار کرد تا فرصت های اقتصادی جدیدی برای کشور و اشتغال جوانان منطقه ایجاد شود.

او با انتقاد از پایان نامه هایی که در قفسه های دانشگاه‌ها بدون استفاده مانده است، گفت: باید از این پایان نامه ها استفاده و از اتلاف سرمایه های علمی کشور جلوگیری کرد.

پیری گفت: تولید علم در کشور بالاست ولی هنوز در عرصه های مورد نیاز جامعه وارد نشده و این یک نقص است، متاسفانه پایان نامه ها با زحمات زیاد تهیه می شود ولی جامعه علمی و صنعتی ما از آن نفعی نمی برند.

او ضرورت حمایت معنوی و زیرساختی بیشتر از پارک های علم و فناوری را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید فرایند کارها و خروجی ها به یک جهت باشد و از جزیره ای عمل کردن اجتناب شود.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، با بیان اینکه در دنیای امروزی فناوری خیلی پیشرفت کرده و ما نیز باید حرکت خود را در این زمینه شتاب بخشیم گفت: نهادهای علمی، دانشگاهی و پارک های علم و فناوری و پژوهشی محور توسعه و زیربنای اقتصاد مقاومتی هستند و بدون آنها هیچ پیشرفتی صورت نمی گیرد.

او با بیان اینکه همه دانشگاه‌ها بر اساس ماموریت جدید خود در برنامه ششم توسعه حرکت خواهند کرد گفت: پارک های علم و فناوری هر استان نیز بر اساس فرصت ها و مزیت های نسبی که از آن برخوردار هستند حرکت می کنند.

بنا بر این گزارش ساختمان جدید پارک علم و فناوری در پنج طبقه و با هزینه ای بالغ بر ۹ میلیارد ریال نوسازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

همچنین در آئینی با حضور مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی خوزستان به همت پارک علم و فناوری این استان واقع در مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان افتتاح شد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی

2054/201

کد خبر: 764198

وب گردی

وب گردی