بنیاد نخبگان از برگزیدگان جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی حمایت می کند

افتتاحیه ششمین جشنواره ملی مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی و هشتمین جشنواره رویش بنیادهای نخبگان پهنه دماوند صبح امروز با حضور،دکتر مرتضی موسی خانی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر اردو خانی رئیس بنیاد نخبگان استان تهران، معاونان و مسئولان بنیان نخبگان، دکتر داوود ثمری مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر احمد شمس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر یداله اردوخانی رئیس بنیاد نخبگان استان تهران در این مراسم ضمن قدر دانی از معاونین و معاونان و روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، گلستان، مازندان، تهران و سایر مسئولان استان گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و نقشه راه ترسیم شده برای پیشرفت کشور، مسیر اصلی اقتصاد مقاومتی است. با توجه به اینکه کشور ما دارای نیروی جوان تحصیل‌کرده است تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان ممکن است و به همین خاطر یکی از پایه‌های اصلی آن هم تجاری‌سازی فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است و به اعتقاد من فرآیند این مسیر حمایت از اختراعات و فراهم کردن شرایط لازم برای تبدیل آن‌ها به ثروت و ارزش افزوده است.

او ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان فرآیندی را برای حمایت و پشتیبانی از اختراعات با هدف رونق دادن به فضای ابتکار و انگیزه دادن به جوان‌ها برای تبدیل دانش به ثروت و ایجاد بازار طراحی و اجرا می‌کند و جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی و نیز جشنواره رویش راه رسیدن به این مهم است.

اردوخانی افزود: در این جشنواره 230 اختراع به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ابتدا از سوی هیات داوران مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند و در نهایت 132 اختراع شرایط لازم و امتیاز مورد نظر را برای مرحله حضوری و حضور در نمایشگاه پیدا کردند طرح‌های راه‌یافته به مرحله حضوری در 13 زیر گروه مختلف دسته‌بندی شدند که بیشترین تعداد اختراعات مربوط به گروه پزشکی و تجهیزات پزشکی را 29 اختراع و کمترین آن مربوط به گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات با یک اختراع است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان تهران گفت: در زمینه شیمی 23 اختراع، پلیمر 4، نفت و گاز و پتروشیمی 6، مهندسی مکانیک 15، برق و الکترونیک و مخابرات 18، علوم دارویی 11، مهندسی کشاورزی و صنایع غذایی 14، مهندسی عمران 4، مواد و متالوژی 6 و هوا فضا 2 اختراع به مرحله حضوری این جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

او افزود: طرح‌های پذیرفته شده در مرحله داوری نهایی به عنوان «اختراع سطح 3» بنیاد ملی نخبگان شناسایی می‌شوند و نخبگان برگزیده نیز به عنوان مخترع سطح 3 مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار می‌گیرند و وارد مرحله توانمندی می‌شوند. در این جشنواره که از امروز آغاز شده و تا 15 همین ماه ادامه دارد کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود.

اردو خانی گفت: با توجه به اینکه توانمندسازی مخترعان رویکرد اصلی این جشنواره است سه کارگاه توانمندسازی با حضور استادان مطرح در نظر گرفته شده است که شامل کارگاه توانمندسازی تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات، کارگاه آشنایی با آینده‌پژوهی فناوری و کارگاه آشنایی با ثبت اختراع و مالکیت فکری است.

رئیس بنیاد نخبگان استان تهران گفت:‌ با دعوت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مراکز توسعه کسب و کار و مراکز رشد سعی شده است تا تسهیلات خوبی برای مخترعان ایجاد شود در این جشنواره دو صندوق، دو مرکز رشد و یک مرز کسب و کار شرکت دارند. البته یکی از اهداف این جشنواره شناسایی دانش‌آموزان دارای استعداد برتر در زمینه اختراعات و نوآوری است؛ از این رو بر اساس سیاست جشنواره امکانی فراهم شده است تا دانش‌آموزان اختراعات و نوآوری‌های برگزیده جشنواره خوارزمی خود را با تایید آموزش و پرورش استان تهران در 30 طرح و در 2 غرفه به نمایش بگذارند.

اردوخانی در پایان افزود:‌ همچنین یک مسابقه فرهنگی با عنوان داستان یک اختراع برای مخترعان برگزار می‌شود و در روز اختتامیه به 5 نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی

204/201

کد خبر: 764210

وب گردی

وب گردی