چین میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در سال 2019

نشست «روابط نمایشگاهی ایران و چین» با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران و مدیر موسسه‌ی نمایشگاه‌ها در کل کشور، غلامرضا نوعی مدیر کمیته‌ی بین‌الملل نمایشگاه تهران و نمایندگان کشور چین در سالن بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد و طی آن از کتاب «جهان سرامیک‌ها» رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این نشست مدیر کمیته‌ی بین‌الملل نمایشگاه تهران ضمن ابراز خرسندی از حضور دائم نمایشگاه پکن در نمایشگاه کتاب تهران افزود: افق روابط دو کشور در حال توسعه است و امیدوارم با اولین حضور ما در نمایشگاه پکن به عنوان مهمان ویژه، روابط دو کشور گسترده‌تر شود.

غلامرضا نوعی ادامه داد: ما مذاکرات و برنامه‌های متعددی با گروه‌های چینی داشته‌ایم و از حضور در نمایشگاه پکن بسیار خوشوقت خواهیم شد.

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران: نمایشگاه کتاب بستر مناسبی برای گسترش روابط فرهنگی کشورهاست

پس از سخنان نوعی، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه این روزها مذاکرات مختلفی با کشور چین در حوزه‌ی روابط فرهنگی صورت گرفته است، اظهار کرد: بنابر توافق دو طرف مقرر شده است در نمایشگاه 2017 پکن در شهریور ماه سال جاری ایران میهمان ویژه چین باشد.

امیرمسعود شهرام‌نیا افزود: همچنین مقرر شده است در سال 2019 و در مسیر برگشت این تفاهم، چین میهمان ویژه‌ی نمایشگاه کتاب تهران باشد.

وی ادامه داد: ما چند تجربه‌ی موفق در رفت و برگشت با کشورهای مختلف دنیا داشته‌ایم و امسال با کشور ایتالیا نیز مشابه همین تفاهم را عملیاتی کرده‌ایم. ایتالیا امسال میهمان ویژه‌ی نمایشگاه است و ما اعتقاد داریم این کار بستر مناسبی برای گسترش روابط فرهنگی کشورهاست.

شهرام‌نیا در پایان گفت: همانگونه که جاده‌ی ابریشم محلی برای تعاملات اقتصادی و فرهنگی بود، امروز نیز زمینه‌ی گسترش تعاملات و روابط ایران و چین می‌تواند فراهم آید.

آشنایی با ناشران ایرانی، انگیزه‌ی حضور چینی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران

در ادامه مسئول پروژه‌ی معرفی سفالینه‌ی چین به ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: انگیزه‌ی اول ما این بود که با ناشران ایرانی آشنا شویم، از هم یاد بگیریم و باهم تعامل کنیم. هدف دوم ما نیز فعالیت برای معرفی سفال و سفالینه در کشورهای مختلف است.

وی با اشاره به اینکه همه می‌دانند خاستگاه ظروف چینی و سفالینه کشور چین است، عنوان کرد: بیش از هزار سال پیش سفالینه‌ها از چین راه دنیا و کشورهای دیگر را پیموده‌اند. ایران به عنوان نقطه‌ای خاص در مسیر جاده‌ی ابریشم جایی است که باید بیشتر به آن بپردازیم. سفالینه به خاطر وجود فرهنگ قدیمی چین در کنار فرهنگ کهن پارس به مثابه‌ی ابزار فرهنگی میان این دو کشور عمل می‌کند.

مسئول پروژه‌ی معرفی سفالینه‌ی چین به ایران در توضیح پروژه‌ی معرفی سفال چین به جهان اظهار داشت: این پروژه شامل مجموعه‌ی کتاب‌ها و مستنداتی است که شامل استراتژی بلندمدت چین برای معرفی فرهنگ سفالینه به جهان است.

در بخش بعدی این نشست سرویراستار مجموعه کتاب‌های «سفالینه در مسیر جهان» بیان کرد: برخی می‌گویند سفالینه یک فراورده‌ی چینی است؛ درحالی که در بسیاری از موارد را ما از ایران آموخته‌ایم که چگونه سفال تولید کنیم. ظروف آبی و سفید سلسله‌ی مغول گرچه در ظاهر در چین ساخته شده اما خطوط آن در ایران ابداع شده است. ما فناوری تولید سفال را نیز از سایر کشورها و بویژه ایرانی‌ها آموخته‌ایم.

ارتباط بین دربار ایران و چین همواره گسترده بوده است

پس از سخنان نماینده‌ی هیئت چینی، استاد باستانشناسی دانشگاه تهران ضمن اشاره به 34 سال تدریس در دانشگاه تهران درخصوص فرهنگ و هنر چین گفت: ارتباط فرهنگی و بازرگانی بین ایران و چین به پیش از حاکمیت سلسله هان می‌رسد. ولی از دوره‌ی هان این ارتباط رسمیت یافت.

دانش‌پور افزود: از زمان سلسله‌ی تانگ ارتباط ایران و چین گسترده‌تر شد و چینی‌هایی که در این دوره در کشور چین ساخته شده است، در نقاط مختلف ایران پیدا شده است.

نمایشگاهپس از سخنان دانش‌پور، پژوهشگر تاریخ، سفال و فرش ایران تاکید کرد: در ارتباط با پیوندهای فرهنگی ایران و چین باید به صدر اسلام اشاره کرد.

کیوان حق‌نظری ادامه داد: ارتباط بین دربار ایران و چین همواره گسترده بوده است. شاه ایران پس از حمله اعراب به دربار چین پناه می‌برد و در همان مکان از دنیا می‌رود.

گفتنی است این نشست با رونمایی از کتاب «جهان سرامیک‌ها» به پایان رسید.

کد خبر: 764229

وب گردی

وب گردی