ربیعی:  بهترین عملکرد اشتغال متعلق به دولت‌های هشتم و یازدهم است

وزیر کار می‌گوید بررسی همزمان رشد اقتصادی و تورم نشان می‌دهد دولت‌های نهم و دهم با وجود داشتن بیشترین درآمد ارزی، بدترین عملکرد را در زمینه‌ی شغل داشته‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، علی ربیعی در نشست خبری به تشریح برنامه‌های اشتغال دولت در حوزه آموزش‌های مهارتی، تعاون، رفاه پرداخت و اظهار کرد: بررسی عملکرد دولت یازدهم نشان می‌دهد عملکرد این دولت با نرخ تورمی که در آغاز فعالیت داشته بی‌نظیر است و مهم‌ترین دستاوردهای آن آرامش و ثبات نرخ ارز است.

وی افزود: در راستای نامگذاری امسال به نام تولید و اشتغال، برنامه اشتغال دهگانه‌ای را تدوین کرده‌ایم و جهت‌گیری خود را تا سال ۱۴۰۴ براین مبنا ترسیم کرده‌ایم.

وزیر کار تعداد بیکاران کشور را سه‌ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: امروز جمعیت شاغل کشور حدود ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که باید تا سال ۱۴۰۴ به ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد و تفاضل این دو تعداد شغل‌هایی است که باید ایجاد کنیم.

ربیعی با بیان این‌که افزایش نرخ مشارکت اقتصادی به منزله افزایش امید در جامعه است، اظهار کرد: بیشترین شیب برای ایجاد اشتغال در سال‌های ۱۳۹۳ به بعد و در دولت یازدهم اتفاق افتاد. در حوزه نرخ مشارکت افراد تمایل بیشتری به کسب شغل نشان دادند و به لحاظ روانی احساس کردند می‌توانند شغل بیشتری به دست آورند و این نرخ مشارکت به جمعیت فعال ما اضافه کرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه این نشست از سامانه کاج رونمایی کرد و در تشریح آن گفت: اساس این طرح براین مبنا است که افرادی که حاضرند در صنوف آموزش ببینند، از طریق سازمان فنی حرفه‌ای ثبت نام می‌شوند که هفته آینده سایت ثبت نام قابل دسترسی خواهد بود.

وی گفت: کارفرمایان و صاحبان صنوف که مایلند از این افراد استفاده کنند با مراجعه به سایت و پرداخت بیمه حوادث از طرف دولت به آن کارگاه معرفی خواهند شد و پیش‌بینی ما این است که ۱۰۰ هزار نفر از این نو آموزش استقبال کنند.

ربیعی ادامه داد: در طرح بعدی زیرمجموعه کاج، یک سوم حداقل دستمزد فارغ‌التحصیلان را به آنها پرداخت خواهیم کرد. به علاوه بیمه حوادث و مابقی دستمزد توسط کارفرما پرداخت خواهد شد و بخشی از حقوق کارورز توسط دولت تقبل خواهد شد.

وزیر کار گفت: این طرح در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در استان‌ها به‌طور موفقیت‌آمیزی اجرا شده و مطالعات نشان می‌دهد ۸۰ درصد افراد در همان کارگاه یا کارخانه ماندگار و مشغول کار شده‌اند.

به گفته وی، در گام نخست برای طرح کارورزی جوانان ۲۴۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده و در مورد طرح زیرمجموعه کاج (کارانه اشتغال جوانان) هم دادن حق بیمه تامین اجتماعی جوانان مدنظر است که با این پرداخت افراد با ملاحظاتی نظیر داشتن گواهینامه مهارتی از سازمان فنی و حرفه‌ای به کارگاه‌ها معرفی می‌شوند.

به گفته ربیعی برای این طرح نیز مبلغ ۵۱۳ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که می‌تواند زمینه‌ی ورود افراد به بازار کار را فراهم خواهد کرد.

وزیر کار خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم به هر فرد بیکار ۱۰۰ هزار تومان پول بدهیم تا برایش شغل ایجاد شود در واقع نوعی برش ناشیانه از این طرح است چون دراین طرح پول تبدیل به حقوق می‌شود و اساسا کارانه با یارانه متفاوت است.

وی در ادامه از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات با همکاری بانک مرکزی برای اجرای طرح توسعه کسب‌وکار پایدار (تکاپو) خبر داد و گفت: این مبلغ به شیوه‌ی سابق داده نمی‌شود و پرداخت آن متفاوت خواهد بود.

ربیعی همچنین ابراز امیدواری کرد لایحه اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی امسال به ثمر برسد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر کمیته مشترکی بین وزارت کار، مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون اجتماعی برای رفع موانع تشکیل شده و مقدمات کار نیز فراهم شده است که امیدواریم با اختصاص این مبلغ به شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر، روستاها و عشایر در قالب طرح تکاپو شاهد ایجاد شغل‌های گسترده و پایدار باشیم.

وزیر کار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت بنگاه‌ها در آغاز فعالیت دولت یازدهم، اظهار کرد: هیچ کارخانه‌ای یک شبه نمی‌خوابد و فرآیند ۱۰ ساله با فشار شش ساله را می‌طلبد. زمانی که وزیر کار شدم آمار بنگاه‌های مشکل‌دار را مورد بررسی قرار دادم که حدود ۲۱۰۰ بنگاه مشکل‌دار و بحرانی در معرض تعطیلی بودند، اما در طول این سال‌ها با برنامه‌ریزی و تزریق نقدینگی و نظارت کینیکی ۴۰۰ بنگاه را احیاء کردیم.

وی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات ما تثبیت شغل است و رسیدگی به وضعیت بنگاه‌های مشکل‌دار به جهت حفظ مشاغل و جلوگیری از ریزش نیروی کار را در دستور کار داریم.

ربیعی اظهار کرد: برنامه اولیه ما در طول این سال‌ها تثبیت شغل بود، به نحوی که در بخش کشاورزی توانستیم سالانه ۵۰ هزار شغل را تثبیت کنیم و علی‌رغم آنکه در صنایع بزرگ ریزش نیرو داشتیم، در صنایع متوسط و کوچک شاهد افزایش نیرو بودیم.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشارهنده:آرش محمدی

کد خبر: 764236

وب گردی

وب گردی