ضرورت تعریف یک نظام آموزشی پاسخگو در حوزه سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه تمرکزی که در حوزه سلامت بر نوآوری وجود دارد این فرصت را مهیا می‌کند تا موضوعات لازم را شناسایی و مداخلات لازم در کشور را فراهم کنیم و یک نظام آموزشی پاسخگو را در حوزه سلامت تعریف کنیم، گفت: باید در نظام آموزشی دانش‌آموختگانی تربیت کنیم که در روش‌های تشخیصی و درمانی خود همواره هزینه اثربخشی را مدنظر قرار دهد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر اسماعیل ایدنی در اولین کنگره ملی داروسازی با عنوان "فارموکسین" که امروز، چهارشنبه (13 اردیبهشت) در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: با توجه به تقارن اردیبهشت با سالروز شهادت شهید مطهری، هرساله در کنگره شهید مطهری دستاوردهای آموزشی دانشگاه‌ها مطرح می‌شود و امسال دانشگاه جندی‌شاپور موفق شد در چند حوزه رتبه‌های خوبی به‌دست بیاورد.

وی با بیان اینکه موضوع بحث کنگره امروز آموزش در رشته داروسازی است، گفت: نظام آموزش پزشکی در دنیا به سمتی می‌رود که لازم است ما نیز نسبت به آن جهت‌گیری هشیار باشیم و از تغییراتی که در آموزش علم پزشکی رخ می‌دهد، غافل نباشیم؛ چراکه اگر این اتفاق بیافتد، گسلی که بین ما و کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد، افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: تمرکزی که در حوزه سلامت بر نوآوری وجود دارد این فرصت را مهیا می‌کند تا موضوعات لازم را شناسایی و مداخلات لازم در کشور را فراهم کنیم و یک نظام آموزشی پاسخگو را در حوزه سلامت تعریف کنیم. ما باید در نظام آموزشی دانش‌آموختگانی تربیت کنیم که در روش‌های تشخیصی و درمانی خود همواره هزینه اثربخشی را مدنظر قرار دهد.

ایدنی خاطرنشان کرد: دانش‌آموختگان ما باید دقیقاً در فرآیندهای تصمیم‌گیری خود این نگاه را داشته باشند که مداخلاتشان اثربخش باشد، چراکه منابع مالی موجود محدود است؛ همچنین باید بتوانیم در نظام آموزشی، فرصت‌های تجربه‌اندوزی را در دوره‌های آموزشی مهیا کنیم و آموزش را از حالت کلاسیک و سنتی به گونه‌ای ارتقا دهیم که در نگرش و رفتار دانش آوختگان نیز تغییر به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه در کشور ما اکنون آموزش‌ها فقط مبتنی بر افزایش حیطه دانش است، تأکید کرد: اکنون حتی امتحانات PHD نیز کمتر توانایی ارزیابی رفتار افراد را دارند. ما باید در ارزیابی‌های خود بتوانیم نگرش و رفتار دانش‌آموختگان را هم بسنجیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: از عیوبی که در حوزه آموزش پزشکی در کشور وجود دارد، این است که نظام آموزشی ما بسیار جزئی‌نگر است و آموزش ما مبتنی بر بیمار و بیمارمحور است. در حالی‌که باید دانش‌آموختگانی تربیت شوند که بتوانند سطح سلامت کل جامعه را افزایش دهند. یعنی نظام آموزشی را به سمت سلامت‌محوری باید حرکت دهیم.

ایدنی با بیان اینکه رابطه متقابلی بین سلامت فرد و جامعه وجود دارد، ادامه داد: اگر بر سلامت فرد متمرکز شویم و سیاست‌های کلی را در نظر نگیریم، نمی‌توانیم سلامت کل جامعه را تأمین کنیم. به‌طور مثال در حوزه داروسازی بحث امنیت غذایی مطرح است که اگر کارخانجات فراورده‌های آسیب‌رسان تولید کنند، هر چقدر تلاش کنیم، نمی‌توانیم سلامت کلی جامعه را به‌دست بیاوریم؛ بنابراین باید دوره آموزشی به گونه‌ای طراحی شود که سلامت جامعه را در نظر بگیرد، چراکه سلامت جامعه، سلامت فرد را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در علوم پایه‌ای رفتار فیزیولوژیک و پاتولوژیک را در بیماری‌ها در نظر می‌گیریم و ذهن ما طوری طراحی می‌شود که بیماری‌ها را بر اساس پاتوفیزیولوژیک درمان کند. آنچه مهم است، اینکه بر اساس شواهد علمی که طی مطالعات چندمرکزی در جهان انجام می‌شود، این مداخله چه‌قدر می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ باید به دانش‌آموختگان بیاموزیم بین مبانی پاتوفیزیولوژیک و مطالعات مبتنی بر شواهد تعادل برقرار کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: هرچه رشته تحصیلی پایه‌ای‌تر باشد، کمتر به مطالعات مبتنی بر شواهد تأکید می‌شود و هرچه رشته بالینی‌تر باشد، عکس این امر اتفاق می‌افتد. شاید از دلایلی که امروز بر حضور داروساز بر بالین بیمار تاکید می‌شود این است که از حالت پایه‌ای به سمت اثربخشی بالینی حرکت شود.

ایدنی با اشاره به لزوم آموزش مداوم پس از فارغ‌التحصیلی تصریح کرد: این مسأله در تمام رشته‌های طب نیاز است؛ زیرا علم پزشکی در حال تغییر است و نیمه عمر مطالب آن کوتاه است. با توجه به تحول آموزش پزشکی در جهان طی دهه‌های اخیر، بسیاری از دانش‌آموختگان ما با توجه به گسل زمانی موجود بین ما و کشورهای توسعه‌یافته این مسأله را در چهارچوب ذهنی خود قرار نداده‌اند.

وی اظهار داشت: مسأله عامی تحت تأثیر فرهنگ جامعه وجود دارد و مسائل اقتصادی مرتبط با رشته است؛ اساتید باید درباره جایگاه علم و نقش آن مستقل از مسائل تجاری و اقتصادی تأکید کنند. اثر مسائل اقتصادی بر رشته‌های حوزه سلامت، موجب شده خروجی دانشگاه نیز سمت و سوی مناسبی نداشته باشد و دانشجویان به‌جای انتخاب رشته بر اساس علاقه به امنیت شغلی خود توجه کنند. باید از ترویج این امر در میان دانشجویان جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به آموزش بین‌رشته‌ای، گفت: این نوع آموزش نیز باید جدی گرفته شود؛ چراکه موجب می‌شود فرصت‌های علمی بین رشته‌های مختلف به وجود بیاید که در نهایت سبب هم‌افزایی خواهد شد. باید در آموزش به گسترش آموزش بین‌رشته‌ای توجه کنیم و آن را یک فرصت بدانیم.

ایدنی خاطرنشان کرد: کاری که وزارت بهداشت آغاز کرده و دانشگاه جندی‌شاپور نیز در انجام آن پیشگام بوده و موفق شده رتبه هفتم را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این زمینه به دست آورد، اعتباربخشی و نظارت است. اکنون در حوزه آموزش، این جهت‌گیری انجام شده است، اگر ما بتوانیم در این راستا چهارچوب و برنامه‌ای طراحی کنیم این برنامه می‌تواند در آینده از دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در سطح ملی مطرح شود.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 764285

وب گردی

وب گردی