سامانه تهیه بانک اطلاعاتی از رزومه اعضای هیات علمی آماده بهره برداری است/تصویب و پیگیری کلیه پایان نامه ها و رساله های دانشجویی در سامانه پژوهشیار

 مدیرکل دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی از پیشرفت سامانه امور پژوهشی (پژوهشیار) در حوزه علوم پژشکی خبر داد.

دکتر هنگامه بختیار مدیر کل دفتر توسعه پژوهش فناوری و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز به بیان خلاصه ای از روند پیشرفت بخش های مختلف سامانه پژوهشیار با هدف سازماندهی و یکپارچه سازی کلیه فعالیت های پژوهشی انجام شده اساتید و دانشجویان اشاره کرد و گفت:تهیه بانک اطلاعاتی از CV اعضای هیات علمی از نیمه دوم سال 1395 به همت دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری و حمایت های ارزشمند معاون علوم پزشکی دانشگاه راه اندازی شد و بخش های مختلف آن طبق قرارداد منعقده در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در طرح های پژوهشی بدنه اصلی براساس فرم صفر پروپوزال برای اعضای هیات علمی تدوین گردیده که اساتید پس از تکمیل فرم مربوطه به صورت دیجیتال پروپوزال خود را برای گروه آموزشی و دانشکده مربوطه ارسال و پس از بررسی اولیه به معاونت پژوهشی و یا علوم پزشکی واحد جهت بررسی ارسال می کنند. در نهایت در صورتیکه موضوع طرح پژوهشی افراد در شورای پژوهشی واحد مطرح و مورد تایید قرار گرفت برای داور متخصص ارسال و پس از دریافت نظرات قرارداد منعقد شده و در صورت اینکه مصوب کننده مبلغ سازمان مرکزی باشد نیز از طریق سامانه برای دفتر توسعه پژوهش معاونت علوم پزشکی ارسال و مورد بررسی قرار می گیرد.

وی یادآور شد: کلیه روندها و گردش کارهای ذکر شده به صورت کاملاً آنلاین و براساس بخشنامه های دانشگاه انجام شده و گردش کار انجام از سوی مجری طرح و کارشناسان واحدهای دانشگاهی قابل مشاهده و نظارت است. بعلاوه نظارت مالی و تایید مراحل انجام طرح مطابق با قرارداد طرح پژوهشی و نظارت بر نوع تعهدات، نظارت بر زمانبندی انجام کار نیز وجود دارد و علاوه بر آن امکان استخراج انواع گزارشات آماری از امور پژوهشی طرح های پژوهشی و نیز فراهم شده است. در حال حاضر این سامانه تکمیل شده و در هر دو واحد دانشگاهی علوم دارویی و بروجرد در حال پایلوت است.

وی در خصوص پایان نامه ها و رساله های دانشجویی عنوان کرد: در سامانه پژوهشیار امکان تصویب و پیگیری کلیه پایان نامه ها و رساله های دانشجویی بصورت آنلاین برای دانشجویان وجود دارد، ضمن اینکه این سامانه طوری طراحی شده که مطابقت های لازم را با بخشنامه های پژوهشی حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و معاونت علوم پزشکی که در راستای بخشنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز داراست. ساختار سلسله مراتبی و همچنین امکان اضافه کردن لایه های کاری مختلف برای سامانه (مانند کارشناس، دانشکده، دانشگاه و ...) وهمچنی پشتیبانی از سامانه اطلاع رسانی های Email , SMS و مشاهده مشاهده گردش کار از قابلیت های سامانه پایان نامه ها است که در هر زمان مدیرگروه و دانشجو می تواند از روند انجام هر مرحله از پایان نامه و رساله خود اطلاع داشته و واحد دانشگاهی نیز نظارت کامل بر روند انجام فعالیت های اساتید راهنما، مشاور و داور را دارد. این روند انجام تا زمان دفاع از پایان نامه و حتی انجام تعهدات دانشجو در هر مقطع نیز بصورت آنلاین وجود دارد.

بختیار خاطرنشان کرد: در محبط سامانه امکان اخذ کد اخلاق و استخراج انواع گزارشات آماری نیز فراهم شده و در حال حاضر از ابتدای سال 1396 کلیه دانشجویان، اعضای هیات علمی دو واحد دانشگاهی پایلوت (علوم دارویی و بروجرد) در سامانه ثبت نام کرده اند و کلیه پروپوزال های خود را در سامانه وارد و تعدادی از آنها به گروه مربوطه، استاد راهنما، مشاور و داور نیز ارسال شده است و حتی تعدادی نیز پس از ثبت صورتجلسه شورای پژوهشی و کمیته اخلاق در سامانه کد شناسه پایان نامه را نیز دریافت کرده اند.

وی با اشاره به cv اعضای هیات علمی گفت: هدف این بخش سامانه تهیه بانک اطلاعاتی از رزومه اعضای هیات علمی براساس آئین نامه ارتقاء وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که طی جلساتی راهبردهای لازم تدوین گردیده و مقرر شد این بخش با رویکرد آئین نامه ارتقاء تنظیم شود و کلیه روندها و امتیازات براساس شیوه نامه مربوطه با گردش کار لازم تکمیل و پیاده سازی و در همین راستا پیش بینی می شود تا انتهای ماه جاری نیز این بخش آماده بهره برداری شود.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 764304

وب گردی

وب گردی