آموزش در ایجاد جامعه‌ای دانش بنیان،‌ خردورز و اخلاق مدار ضروری است

وزیر علوم با اشاره به روز معلم گفت: اعلام روزهای سوم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم به عنوان "دهه سرآمدی آموزش" اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که از جمله آنها به تعامل و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های متولی آموزش، تبیین جایگاه و نقش آموزش در ایجاد جامعه‌ای دانش بنیان،‌ خردورزی و اخلاق مدار،‌ نکوداشت و تجلیل از سرآمدان آموزش اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد فرهادی، در دومین همایش ملی آموزش عالی که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: برگزاری این همایش را که به فراهم آمدن جمع مسئولان و فرهیختگان آموزشی کشور انجامیده اقدامی مفید،‌ لازم و اثربخش ارزیابی می کنم و به این لحاظ از همه دست‌اندرکاران برگزاری این همایش سپاسگزارم. امیدوارم این برنامه در سال‌های آینده همچنان تداوم یابد و زمینه تحقق کامل تعاون، هماهنگی و همبستگی حوزه‌های سیاست گذاری، اجرا، آموزش و تجلیل و تکریم دست اندرکاران عرصه آموزش را در تمامی سطوح فراهم شود.

وی در ادامه به روز معلم اشاره کرد و گفت: اعلام روزهای سوم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم به عنوان "دهه سرآمدی آموزش" اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که از جمله آنها به تعامل و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های متولی آموزش، تبیین جایگاه و نقش آموزش در ایجاد جامعه‌ای دانش بنیان،‌ خردورزی و اخلاق مدار،‌ نکوداشت و تجلیل از سرآمدان آموزش اشاره کرد.

وزیر علوم همچنین تاکید کرد: نباید فراموش کرد که آموزش از پیش دبستانی تا دانشگاه به عنوان یک پیوستار مطرح است و تعدد دستگاه‌های متولی آموزش لزوما با این اصل در تعارض قرار نمی‌گیرد بلکه آنچه در این رابطه اهمیت دارد تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مذکور است که یکی از هداف اصلی این همایش نیز همین تعامل است.

دکتر فرهادی یادآور شد: ناگفته نماند که پیشرفت‌های علمی و موفقیت های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف علم و فناوری مرهون پیشرفت های آموزشی است، بنابراین ماموریت گرا کردن زیرنظام‌های آموزش عالی و جلوگیری از توسعه کمی بی رویه و نا متوازن اتفاق افتاده در دوره‌های پیشین، افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی، تدوین 300 برنامه درسی جدید و بازنگری 534 برنامه درسی در جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی از جمله این پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر است.

به گفته وزیر علوم تعریف دوره‌های مشترک کارشناسی ارشد و دکترا با معتبرترین دانشگاه های دنیا برای اولین بار پس از برجام، ‌توسعه هدفمند آموزش عالی و کنترل پیشرفت در رشته‌های فاقد بازار کار و داوطلب که حاصل آن کاهش بار تحصیلی بر بودجه عمومی دولت و گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است و همچنین توجه خاص کیفیت در آموزش عالی به گونه ای است که اگر موسسه ای دارای کیفیت لازم نباشد لغو مجوز شده و یا ظرفیت پذیرش آنها صفر می‌شود. (برای مثال 10 موسسه لغو مجوز و توسعه 26 موسسه ظرفیتشان صفر شده است) از دیگر پیشرفت های آموزشی در دولت فعلی است.

دکتر فرهادی افزود: بی تردید مجموعه این موفقیت‌ها در حوزه آموزش عالی را باید در پیشرفت‌های آموزشی سه دهه اخیر جستجو کرد از این حیث که اگر به عنوان سرآمدی آموزشی به ظاهر زمینه‌ای برای نکوداشت آموزش، معلم، دانش آموز استاد و دانشجو محسوب می‌شود اما به واقع و در عین حال عرصه ای برای گرامی داشت پژوهش، پژوهشگری، تولید علم، نکوداشت مقام علم و عالم، ارج گذاشتن به فرهنگ متعالی دینی و توجه به بالندگی رشد و ائتلای جامعه است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: برگزاری این همایش در سالی که از سوی رهبری سال اقتصاد مقاومتی، ‌تولید و اشتغال نام گذاری شده است تقارن مبارکی را تداعی می‌کند که محصول آن برآمده از تعامل هماهنگی و همسویی نهادهای سیاستگذار، معین و مجری سطوح در دوره‌های مختلف آموزشی است.

وی در پایان افزود: یقینا در پرتو این تعامل و یکدلی و برداشتن مرزهای تصنعی بین دستگاهی می‌توان به استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود دست یافت. برنامه های درسی سطوح مختلف تحصیلی را بیش از پیش در امتداد و پیوستگی یکدیگر طراحی و تنظیم کرد و در نتیجه به پرورش نیروهای توانمند و کارآفرین اهتمام ورزید.

200/201

خبرنگار: پارسا فرخوی/انتشار:آخوندى

کد خبر: 764315

وب گردی

وب گردی