وزیر آموزش و پرورش : آموزش با کیفیت باید سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی، انسانی و فرهنگی را مد نظر داشته باشد

دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی ، وزیر آموزش و پرورش در دومین همایش ملی آموزش عالی در دانشگاه تهران گفت: آموزش با کیفیت باید سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی، انسانی و فرهنگی را مد نظر داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر دانش آشتیانی در این همایش، با بیان اینکه توسعه کشورها بر مبنای سرمایه گذاری در آموزش سنجیده می شود، اظهار داشت: لازم است در عرصه آموزش تغییر بینش و نگرش ایجاد شود و باید دید چه اندازه این هدف در برنامه ریزی درسی و آموزشی وجود دارد چرا که آموزش در توسعه و زندگی مردم نقش بسیار بزرگی ایفا می کند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش در ایران نیازمند تغییر در نگرش است، گفت: در گذشته وقتی بحث توسعه در کشورها را بررسی می‌کردند بیشتر به سرمایه‌های فیزیکی اشاره می‌شد، اما امروزه منابع انسانی و طبیعی بیشتر مورد توجه است و آنچه در این روزها و مقطع تاریخی عنوان می‌شود درک و اهمیت سرمایه‌های اجتماعی و به دنبال آن، سرمایه فرهنگی مورد تاکید است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اهداف، محتوا، شیوه آموزش و ارزشیابی را چهار رکن اصلی آموزش و برنامه ریزی درسی برشمرد و بر تغییر نگرش در اهداف برنامه درسی تاکید کرد و افزود: در بحث محتوای آموزشی نیز مشکلات بسیاری در آموزش و پرورش دارد، در واقع اولین مسئله که در محتوای آموزشی وجود دارد این است که انگیزه‌های درونی دانش آموزان را دنبال نمی‌کند و میل به یادگیری ایجاد نمی‌کند در حالی که معتقد هستیم باید محتوا با یادگیرنده ارتباط داشته باشد زیرا در غیر این صورت حافظه مداری ایجاد می‌شود.

وی همچنین بر ضرورت تغییر بینش و نگرش در فرایند برنامه ریزی آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: توسعه کشورها بر مبنای سرمایه گذاری در آموزش سنجیده می شود. بنابراین باید برخی شیوه‌ها، برنامه ریزی‌ها و اهداف آموزش در کشور تغییر یابد.

دکتر دانش آشتیانی با بیان اینکه، به دلیل حجم محتوا از یاد گیری عمیق غافل می‌شویم، گفت: وقتی با معلمان در خصوص تغییر روش های آموزشی صحبت می‌کنیم، آنها از تمام نشدن مطالب درسی تا پایان سال تحصیلی شکایت دارند و اینکه به دلیل حجم محتوا نمی‌توان روش‌های مختلف درسی را پیاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیازمند کسب اطلاعات بومی در یادگیری دانش آموزان مناطق مختلف کشور هستیم، گفت: اگر بخواهیم فردی با پتانسیل‌های مختلف تربیت کنیم، باید در کتاب‌های درسی مسائل و مهارت‌های مناطق مختلف را دریابیم.

دکتر دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه، بسیاری از مهاجرت‌ها از مناطق کم برخوردار به مناطق پیشرفته به دلیل عرضه آموزش‌های مناسب در مناطق توسعه یافته است، گفت: نظام آموزشی باید در خصوص خرده فرهنگ‌ها اهتمام بیشتری داشته باشد. همچنین پیوند بین محتوای آموزشی رشته‌های دانشگاهی و نیازهای محلی هم مهم است، بنابراین باید از تولید محتوای متمرکز بپرهیزیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود بر ضرورت آموزش‌های تلفیقی در کشور اشاره کرد و افزود: علاوه بر ضرورت گسترش آموزش‌های تلفیقی، آموزش خدمت محورنیز از دیگر شیوه‌هایی است که باید در سیستم آموزشی کشور اعمال شود. همچنین در این راستا به شیوه آموزش معکوس هم که ابتدا خارج از کلاس درس مشاهدات انجام می‌شود و در کلاس تجزیه و تحلیل‌ها انجام می‌شود نیزباید توجه شود.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 764434

وب گردی

وب گردی