کشورهای آمریکای لاتین خشونت ونزوئلا علیه مردم را محکوم کردند

در پی افزایش تعداد کشته شدگان در ناآرامی‌های ضددولتی در ونزوئلا به 36 نفر، وزیر خارجه مکزیک اعلام کرد هشت کشور آمریکای لاتین اقدامات مقامات ونزوئلا را به دلیل استفاده از زور علیه معترضان غیرنظامی محکوم می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، هشت کشور آمریکای لاتین شامل آرژانتین، برزیل، کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس، پاراگوئه و مکزیک افزایش خشونت در این کشور تولید کننده نفت را محکوم کرده و از دولت ونزوئلا خواستند که به اصول حقوق بشر در قبال شهروندان این کشور احترام بگذارد.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی دولت مکزیک،"ما کشورهای آمریکای لاتین استفاده گسترده از زور توسط مقامات ونزوئلا علیه شهروندان این کشور را که معترض اقدامات دولت هستند محکوم می‌کنیم."

به نوشته این بیانیه، رفتار ونزوئلا ثبات دموکراتیک در کشور را زیر سوال برده و باعث از دست رفتن جان غیرنظامیان می‌شود.

همزمان با اینکه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا پیشنهادتدوین مجدد قانون اساسی کشورش را مطرح کرده هزاران تن از مردم ونزوئلا چند روز گذشته به خیابان‌های کاراکاس آمده‌اند. این تظاهرات با مداخله نیروهای امنیتی به درگیری‌های خشونت آمیز کشیده شده است.

این اقدام مادورو باعث تشدید بن بست میان دولت و اپوزیسیون شده است.

اپوزیسیون که خواهان جلو انداختن زمان برگزاری انتخابات ۲۰۱۸ در میان بحران اقتصادی هستند، گفتند، اعلام مادورو درباره تدوین قانون اساسی فریبکاری مشکوک برای گمراه کردن شهروندان است تا تصور کنند مادورو عقب‌نشینی‌هایی داشته است، در حالی که در واقعیت سعی در مانع شدن از برگزاری انتخابات زودهنگام دارد که احتمال می‌رود حزب سوسیالیست شکست بخورد.

در بحبوحه بحران شدید اقتصادی و سیاسی در ونزوئلا، موج جدیدی از ناآرامی‌ها از ماه گذشته این کشور را گرفتار کرده است.

در تازه‌ترین اعتراضات، مخالفان خودروها را آتش کشیده و پلیس نیز در مقابل برای ممانعت از رسیدن معترضان به مجمع ملی، خودروهای زرهی مستقر کرد.

از زمان آغاز اعتراضات در ماه آوریل حدود ۱۷۰۰ تن بازداشت شده که نزدیک به ۶۰۰ تن از آنها همچنان در زندان به سر می‌برند.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 764460

وب گردی

وب گردی