جذب مشارکت 1500میلیارد تومانی مردم در حوزه سلامت/ احداث 26 هزار تخت بیمارستانی در پایتخت

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: در سال گذشته بالغ بر 1500 میلیارد تومان از محل مشارکت مردم به حوزه سلامت کمک شد و در نقاط مختلف کشور اقدامات بسیار مهمی صورت گرفت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ، سید محمد هادی ایازی در نخستین همایش مجمع سلامت شهرستان بهشهر اظهار کرد: در وزارت بهداشت و درمان، رویکرد سلامت جامعه محور مورد بررسی قرار گرفت که طبق این رویکرد باید از مشارکت اجتماعی و ظرفیت های مردم برای نهادینه کردن و توسعه سلامت استفاده کنیم زیرا مهم ترین نقش را در سلامتی جامعه؛ خود افراد بر عهده دارند که این مهم در قالب سازمان های مردم نهاد و مجمع خیرین محقق می شود.

ایازی با تاکید بر توجه به زیرساخت‌های نظام سلامت، گفت: مردم مشارکت گسترده ای در زمینه زیرساخت‌های نظام سلامت دارند به طوری که در سال 95 بالغ بر 1500 میلیارد تومان از محل مشارکت مردم به حوزه سلامت کمک شد و در نقاط مختلف کشور اقدامات بسیار مهمی صورت گرفت.

وی یادآور شد: دو هفته گذشته در شیراز بیمارستان پیوند با 600 تخت و 488 میلیارد تومان هزینه ساخت و تجهیز، افتتاح شد که بزرگترین بیمارستان پیوند در منطقه خاورمیانه است و قطب پیوند کشور و منطقه محسوب می‌شود که زمین، ساخت و تجهیزات این بیمارستان به طور کامل از کمک‌های مردمی و مشارکت خیرین انجام شد.

ایازی افزود: در زمینه مشارکت‌های بین بخشی باید از ظرفیت نهادها و دستگاه‌های مختلف به نفع سلامت مردم استفاده کنیم که در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی میان وزارت بهداشت با وزارت راه و شهرسازی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی و چندین دستگاه دیگر منعقد شده است.

وی با بیان اینکه حداکثر 25 درصد از سلامت مردم متوجه مدیریت نظام سلامت است و 75 درصد مانند تصادفات و حوادث جاده‌ای، عدم استفاده از غذای سالم و بی تحرکی مربوط به دستگاه های دیگر می‌شود اما نظام سلامت در پیامدهای این حوادث دخیل است، اظهار کرد: آمار ابتلا به دو بیماری دیابت و فشار خون بالا در استان مازندران بالا است که خود مردم با رعایت مصرف غذایی و ورزش کردن می توانند از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: هر بنگاه اقتصادی در قبال سلامت مردم مسئول است و وظیفه دارد مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد. باید زیرساخت‌های حداقلی در حوزه‌های اجتماعی ایجاد و سلامت مردم را تامین کند.

ایازی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و اختلالات روانی امروزه یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه‌های جامعه است که در همین راستا نخستین مجمع ملی سلامت هشتم اسفند 95 با حضور رئیس جمهور، وزرا، استانداران، اعضای شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، نمایندگان سازمان های مرم نهاد و انجمن‌های علمی برگزار شد و نگاه خود را در مورد سلامت بیان کردند که در این جلسه ریاست جمهور خواستار برگزاری مجامع سلامت استانی و شهرستانی شدند که مازندران دومین استان کشور در برگزاری مجمع سلامت استانی و بهشهر دومین شهرستان در برگزاری مجمع سلامت شهرستانی در مازندران بود.

وی افزود: در مجمع ملی سلامت، فقط از یک دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دانشگاه برتر تقدیر شد که این جایگاه به دانشگاه علوم پزشکی مازندران اختصاص یافت و از ریاست جمهوری لوح تقدیر دریافت کرد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: امروز جمعیت کشور ایران به سوی سالمندی می‌رود به همین دلیل میزان مراجعات به مراکز درمانی در حال افزایش است و اگر اکنون برای توسعه فضای مراکز درمانی و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی چاره‌ای اندیشیده نشود در سال‌های آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم.

ایازی ادامه داد: در سال‌های اخیر دچار عقب ماندگی مفرط در حوزه درمانی بودیم زیرا متوسط ساخت مراکز درمانی در ایران 18 سال است.

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران؛ بیمارستان بزرگ دولتی جدید با تعداد تخت بالا در تهران ساخته نشده در حالی که جمعیت تهران سه برابر شده است و تنها بیمارستان های دولتی پیش از انقلاب بازسازی و مرمت شدند اما در دولت تدبیر و امید طبق هدف گذاری‌های صورت گرفته در نظام سلامت برنامه ریزی شد که تا پایان دوره 21 هزار تخت اضافه کنند که خوشبختانه این تعداد به 26 هزار تخت بیمارستانی افزایش یافت.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت اظهار کرد: استان مازندران تا سال 92 تعداد 3200 تخت بیمارستانی داشته که 1250 تخت در طی چهار سال اخیر به آن اضافه شد و هزار تخت دیگر نیز تا یک سال آینده به بیمارستان های مازندران افزوده می‌شود که از جمله آن‌ها بیمارستان جایگزین 217 تخت خوابی بهشهر است.

دریافت کننده و انتشار: نیوشا یعقوبی

701/701

کد خبر: 764523

وب گردی

وب گردی