به دلیل امکان ریزش مجدد، عملیات نجات به کندی پیش می‌رود/ کارگران معدن به عنوان آرایشگر بیمه شده بود

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان گفت: امکان پیشگیری از این فاجعه وجود داشت. این معدن اخطار دریافت کرده و یک بار نیز به دادگاه معرفی و محکوم شده است و ممکن است علت حادثه خطای یکی از کارگران باشد اما در هر حال کارفرما مقصر است.

به گزارش ایسکانیوز؛ امدادرسانی در سومین روز از حادثه در حالی انجام می‌شود تا این لحظه دسترسی به محبوس شدگان معدن امکان‌پذیر نشده است.

سرگرد قاسمی فرمانده یگان ویژه استان گلستان در رابطه با آخرین وضعیت امدادرسانی به محبوس شدگان معبد یورث زمستان آزادشهر گفت: به دلیل حساس بودن وضعیت معدن و ریزش‌هایی که طی عملیات امدادرسانی صورت گرفته است عملیات به سختی به جلو می‌رود. نمی‌توان ریسک کرد زیرا امکان ریزش مجدد وجود دارد.

طبق مشاهدات کارگران سایر معادن از جمله طبس برای عملیات امدادرسانی به این مکان اعزام شده‌اند. یکی از این کارگران می‌‌گوید که علاوه بر مشکل محبوس‌شدگان در عمق زمین مشکل حفظ سلامت افرادی که برای عملیات نجات وارد معدن می‌شوند نیز حائز اهمیت است. این کارگر تاکید می‌کند که اگر لوله‌های اصلی اکسیژن آسیب ندیده باشد امکان زنده ماندن کارگران محبوس شده وجود دارد و به این دو علت عملیات امدادرسانی با وسواس و حساسیت بالایی انجام می‌شود. همین امر باعث می‌شود دستیابی به نتیجه نهایی را زمان‌بر کند و شاید عملیات سه تا چهار روز دیگر نیز عملیات به طول بیانجامد.

استاندار گلستان نیز در جمع خبرنگاران علت حادثه سهل‌انگاری یکی از تعمیرکاران واگن لکوموتیو اعلام کرده است. این حادثه در عمق 1200 تا 1300 متری زمین رخ داده است. تیم امداد و نجات در ابتدا به مانعی برخورد کردند که موجب ریزش اندک شد و پس از رفع این مشکل عملیات ادامه پیدا کرد اما دوباره با مانعی جدید برخورد کردند که همین امر حفاری 200 متر باقیمانده را با مشکل مواجه کرده است به طوری که از شب گذشته تا این لحظه عملیات بیش از چند متر جلوتر نرفته است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان نیز با حضور در محل حادثه اعلام کرد که در این معدن بیش از 400 کارگر مشغول به کار بودند و پس از وقوع حادثه به دلیل اقدام سریع عوامل هلال احمر و اورژانس 68 نفر نجات پیدا کردند.

او تاکید می‌کند که امکان پیشگیری از این فاجعه وجود داشت. این معدن اخطار دریافت کرده و یک بار نیز به دادگاه معرفی و محکوم شده است. ممکن است علت حادثه خطای یکی از کارگران باشد اما در هر حال کارفرما مقصر است. همچنین شرایط ایمنی کارگاه به گونه‌ای نبوه است که خطای انسانی منجر به وقوع این حادثه نشود.

گفتنی است که طبق گفته کارگرانی که برای نجات همکاران خود به این معدن آمده بودند تا عمق 1700 متری هیچ دستگاه تهویه‌ای در این معدن نصب نشده بود و پس از حادثه دستگاه تهویه هوا اضافه شد. همچنین برخی از کارگران اعلام می‌کنند که در اسفندماه 94 تجمعی اعتراض‌آمیز را در جهت دریافت حقوق خود برگزار کردند اما در آخر جوابی جز تهدید و بازداشت، دریافت نکردند. این در حالی است که کارگران این معدن 8 ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند و در رابطه با بیمه نیز می‌گویند سه ماه در سال بیمه می‌شویم آن هم نه بیمه مشاغل سخت بلکه بیمه آرایشگری شامل حال ما می‌شود. بیمه ما به عنوان بیمه آرایشگر ارسال می‌شود. در کجای قانون این ظلم به کارگران معدن وجود دارد؟

بر اساس این گزارش حوالی ظهر یگان ویژه به محل حادثه آمد و برای دقایقی جو معدن متشنج شد. یکی از کارگرها در حالی که فریاد می‌زد پاره تنم در اینجا گرفتار شده از یگان ویژه می‌خواست که سریعتر محل را ترک کند. کارگران از عملکرد صدا و سیما نیز شکایت داشتند و در حالی که فریاد می‌زدند صدا و سیما دروغگو است اعتراض خود را اعلام می‌کردند.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 764549

وب گردی

وب گردی