مهمترین مباحث مطرح شده در مناظره دوم/از رشد علمی و تعامل با احزاب و جریانات منتقد تا برجام، امنیت و سبک زندگی

دومین مناظره زنده تلویزیونی شش کاندیدای ریاست جمهوری امروز جمعه دقایقی پیش با موضوع سیاسی - فرهنگی آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز،اسحاق جهانگیری و سید ابراهیم رییسی از اولین نامزدها بودند که برای حضور در دومین برنامه مناظره زنده تلویزیونی وارد سازمان صداوسیما شدند. بعد از آن سید مصطفی هاشمی طبا، محمد باقر قالیباف، مصطفی آقا میرسیلم و حسن روحانی به ترتیب وارد سازمان شدند.

بر اساس روند مناظره ابتدا کاندیداها پس از حضور مورد استقبال قائم مقام رسانه ملی در بیرون محوطه ساختمان معاونت سیما قرار می گرفتند و پس از مصاحبه کوتاه، وارد محل استقرار نامزدهای ریاست جمهوری در جنب استودیوی مناظره های زنده می شدند و دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما به آنها خیر مقدم می گفت.

طبق قرعه کشی محل نشستن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در مناظره دوم مشخص شد بر این اساس اسحاق جهانگیری بر صندلی یک ، سید ابراهیم رئیسی بر صندلی دو ، محمدباقر قالیباف در صندلی سه ،‌سید مصطفی میرسلیم بر صندلی چهار، حسن روحانی در صندلی پنج و سید مصطفی هاشمی طبا بر صندلی شش نشستند.

سوال اول: چطور می‌توان به رشد علمی کشور شتاب بخشید؟ قالیباف اولین پرسش مناظره دوم را پاسخ گفت

محمدباقر قالیباف به عنوان اولین پاسخ دهنده در 4 دقیقه زمان به این سوال که چطور می‌توان به رشد علمی کشور شتاب بخشید پاسخ داد و پس از آن دیگر کاندیداها ظرف دو دقیقه نقطه نظرات خود را قبال سخنان قالیباف تشریح کردند.

قالیباف در پاسخ گفت: قبل از اینکه به این سوال جواب دهم حادثه استان گلستان را تسلیت می گویم اما موضوع فرهنگ یکی از موضوع هایی است که در تمام جوامع می توان با دو نگاه خوشبینانه و بدبینانه به آن نگاه کرد. نگاه بدبینانه این است که در این حوزه نگاه قیم مابانه داشته باشیم و با کنترل و نظارت شدید بر موضوعات فرهنگی عمل کنیم و در نگاه خوشبینانه بر مبنای آگاهی بخشی مردم عمل می کنیم.

میرسلیم: در کشور ما با بحران رکود و تورم جز با تقویت پژوهش نمی توان به مسائل پرداخت

میرسلیم درباره این سوال گفت: آقای قالیباف شما به سوال پاسخ ندادید ، ما جایگاهی را که باید به معلمان می دادیم، ندادیم، مسایل کشور را باید به همت استادان و کارشناسان ارشد بشناسیم و با پژوهش کار خود را انجام دهیم؛ در کشور ما با بحران رکود و تورم جز با تقویت پژوهش نمی توان به مسائل پرداخت. در دولت گذشته، میلیاردی خرج شد و طرح هواپیما در دولت یازدهم هم تعطیل شد؛ آیا ما باید برای جوانان دیگر کشورها کار کنیم.

روحانی: یک ربنایی که مردم علاقه مند هستند را پخش نمی کنیم؛چطور می خواهیم دنبال تعالیم آموزش، پرورش و آموزش عالی باشیم؟

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ارتباط با این سوال گفت: ما اگر می خواهیم مساله فرهنگ جامعه مان و آموزش را بالا ببریم باید به زیر بنای آن توجه کنیم؛ اولین زیربنا اخلاق است؛ یعنی ما حق الناس را رعایت کنیم؛ یعنی حقوق مردم را زیرپا نگذاریم؛ فرض کنیم کسی تخلف کرده، آن کسی که باید بگوید تخلف کرده یا نکرده چه کسی است؟ چطور است که آقای قالیباف به یک وزیر اتهام ناروا می زند؛ اگر می خواهیم آموزش و پرورش جلو برود باید در جامعه، آزادی باشد؛ اگر آزادی نباشد چطور جوانان می توانند به پیشرفت برسند؟
وقتی یک دانشگاه در شیراز یک نماینده مجلس را دعوت می کند، دوستان شما مانع می شوند؛ در خیابان با اجر به ماشینش حمله می کنند؛ کسی که فرزند شهید بزرگوار علامه مطهری است؛ آیا در چنین جامعه ای در چنین شرایطی می توانیم دانشگاهی آزاد داشته باشیم؟ می توانیم تعالی داشته باشیم؟ الان ما اجازه می دهیم افرادی که دارای فرهنگ هستند از استعدادشان درست استفاده شود؟ ما یک هنرمند داریم از اینکه دعای ماه رمضانش را پخش کنیم ابا می کنیم؛ یک ربنایی که مردم علاقه مند هستند را پخش نمی کنیم؛ آن وقت چطور می خواهیم دنبال تعالیم آموزش، پرورش و آموزش عالی باشیم؟

جهانگیری: دانشگاه باید محیط امن شود و به دانشجویان توجه شود

جهانگیری در پاسخ سوال اول گفت: فکر می کنم این سوال از جهات مختلف مهم بود که به آن پرداخته نشد. توسعه علم و کشور دو کانون اصلی دارد؛ یکی آموزش و پرورش که به هر حال باید به مسایل آن به طور جدی توجه شود و هم سند تحول آموزش و هم معیشت فرهنگیان. معلمان امروز تاثیرگذارترین قشر جامعه هستند . در دولت یازدهم علیرغم همه محدودیت هایی که داشتیم دریافتی حقوق فرهنگیان متوسط از یک میلیون و250 هزار تومان به دو میلیون و 850 هزار تومان رساندیم ولی من اینجا اغراق می کنم که وضع معیشت فرهنگیان مناسبت نیست و باید کارجدی تری انجام داد. دانشگاه ها بسیار مهم هستند. دانشگاه باید محیط امن شود و به دانشجویان توجه شود. توسعه علم و فناوری کانون اصلی آن دانشگاه است. باید نشاط و امید بر دانشگاه ها حاکم شود و استاد با فراغ بال بتواند این کار را انجام دهد. ما دانشگاه ها را با مراکز صنعتی کشور وصل کردیم. اما در مورد مساله ای که آقای قالیباف گفتند چون علاقه نداشتم این موضوع در اینجا مطرح شود؛ من تا روز چهارشنبه که جلسه هیات دولت بود فکر می کردم برای وزیر دیگری این مساله اتفاق افتاده است.
چهارشنبه مشخص شد که وزیر آموزش و پرورش است. ملت ایران مظلومیت دولت را ببینید یک دفعه گفته می شود در خانه یک وزیری قاچاق بوده است. وزیر یک دختری دارد که فوق لیسانس داشته و بیکار بوده و کار شرافتمندانه انتخاب کرده است؛ واردات داشته است. 200 میلیون تومان کل لباسی بوده که وارد کرده است. از کمرگ وارد کرده و تمام تعرفه های قانونی آن را پرداخت کرده است. یک باره کلانتری و دادگاه می روند این را می گیرند و این می شود موضوع مصاحبه معاون اول قضاییه و موضوع مصاحبه نامزد ریاست جمهوری.

هاشمی طبا : باید به تربیت در کنار آموزش توجه شود

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : ما در آموزش و پرورش به تربیت ، کمتر توجه داریم و باید در کنار آموزش به تربیت توجه داشته باشیم.هاشمی طبا در دومین مناظره نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و فرهنگی افزود : من به خودم تذکر می دهم اگر سوالی از من بشود همان سوال را پاسخ بدهم و از حاشیه پردازی خویشتن داری کنم. با سندی که به نام سند پیشرفت آموزش و پرورش و اهداف 1404 و امضای یونسکوی 2030 عمل شود آموزش و پرورش می تواند متحول شود .

نکته ای که باید به آن اشاره شود ، این است که ما در آموزش و پرورش به تربیت کمتر توجه داریم و تربیت در کنار آموزش باید مورد توجه قرار بگیرد تا این نقص برطرف شود.نقص دیگری که در قانون وجود دارد ، این است که اعضای علمی دانشگاهها می توانند شغل دوم داشته باشند در صورتیکه فقط باید کارشان دانش و پژوهش دانشجویان باشد.دانش آموختگان نیز باید مدارج علمی را با مراتب عالی طی کنند چطور می شود که یک نفر پزشک با نمره 12 یا یک مهندس سازه با نمره 12 فارغ التحصیل می شود در صورتیکه دانش آموختگان باید با مراتب عالی دانشگاه را طی کنند.

رییسی: امروز بیکاری دانشجو بیشترین مشکل ماست

سید ابراهیم رییسی گفت: آقای روحانی به عنوان رییس جمهور مستقر در این چهار سال باید پاسخگوی سوالاتی از این دست باشند که چرا دانشجوی کشور بیکار است؟ پرداختن به مسایل دیگر مشکلات را حل نمی کند. ما شش کاندیدا اینجا حضور پیدا کردیم برای تضارب برنامه هایمان تا مردم به نتیجه برسند این حق مردم است که در مورد برنامه هایمان به نتیجه برسند، بحث های دیگری که حق مردم را در این رابطه ضایع کند ما به هیچ عنوان نمی پسندیم.نکته ای اکنون مورد بحث است ، رشد علمی در کشور است که متاسفانه شاهد آن هستیم که شتاب علمی کشور به شدت کم شده است. شورای عتف تشکیل نمی شود برنامه ریزی برای جذب دانشجو‏، استاد و برنامه درسی به نحوی که کاملاَ مطابق با نیاز اقلیم های کشور باشد ، وجود ندارد. یک میلیون حداقل تعداد دانشجویان فارغ التحصیلی است که با در دست داشتن مدرک تحصیلی بیکارند ، امروز بیش از تحریمهای اقتصادی، تحریم های علمی بر دانشگاه های ما اثر گذاشته است و مواد آزمایشگاهی وجود ندارد.

دوازدهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرهنگیان عزیز ما امروز مشکل دارند ، بیاییم مشکلات کشور را مطرح کنیم وقتی می شنویم 8هزار میلیارد تومان از صندوق فرهنگیان توسط عده ای متخلف به یغما برده شده است، به نحوی که هر فرهنگی 8 تا 10 میلیون در این صندوق سهم دارد، این موضوع به شدت فرهنگیان را عذاب می دهد ، چگونه یک فرهنگی برای اداره زندگی معمولی خود مشکل داشته باشد اما برخی صندوق فرهنگیان را به یغما ببرند؟

سوال دوم: چه تعاملی با احزاب و جریانات منتقد خود خواهید داشت و چقدر دولت شما از انتقاد و رشد تضارب آرا استقبال می‌کند؟/آقا میرسلیم پاسخ می دهد

سید مصطفی میرسلیم در پاسخ به این سوال که با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه تعاملی با احزاب و جریانات منتقد خود خواهید داشت و چقدر دولت شما از انتقاد و رشد تضارب آرا استقبال می‌کند؟» گفت: هر کدام از این نامزدها در چارچوب مسولیت‌های خود موفقیت‌هایی داشته اند اما اینجا بحث ما انتقاد است. هیچ دولتی نمی‌تواند موفق بشود مگر اینکه انتقاد اقلیت و احزاب را بپذیرد. انتقاد تشکل های علمی، هنری و فرهنگی را بپذیرد. این راه پیشرفت است و بدون انتقاد پیشرفت حاصل نمی شود.

این انتقاد پذیری در دولت یازدهم به شکل بسیار کمی وجود داشته است. نتیجه‌اش این عبارت بوده که از سوی دولت مطرح شده. عبارتی مثل غیر انسان، تخریب‌گر، بزدل، ترسو، به جهنم، تندرو، عصر حجری، متوهم، بی شناسنامه، ‌کم سواد و ... این تعبیرها، تعبیرهایی نیست که در جمهوری اسلامی ایران جای خودش را باز کند و اجازه بدهد نواقص برطرف شود. وقتی چنین شرایطی پیش آید دیگر یک منتقد جرأت نمی‌کند وارد صحنه شود، جلو آید و پیشنهادی ارائه دهد. باید راهی ایجاد شود که امکان انتقاد سازنده و مشوقانه آماده شود و ما به کرات پیشنهادهای خود را در حزب موتلفه مطرح کرده‌ایم و خود من شخصاً بارها به آقای روحانی و جهانگیری پیشنهادی داده‌ام اما به آن پیشنهادها اعتنا و توجهی نشد.

چرا از پیشنهادات سازنده و از دلسوزی‌های که از طرف احزاب و سازمان‌های مردم نهاد و علمی به دولت داده می‌شود استفاده‌ای نمی‌شود؟این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دوران دولت اصلاحات و شرایط نقدپذیری دولت در آن دوره اظهار کرد: من به یاد دارم که در دوران دولت آقای خاتمی که آقای عارف معاون اول بود پیشنهادی را به دولت ارائه کردم. پیشنهاد من مورد بررسی قرار گرفت و تصویب و آماده ابلاغ شد و این تنها موردی بود که ما شاهد بودیم یک دولت به پیشنهاد یک حزب توجه می‌کند. این راه درست برای ایجاد تعامل میان احزاب و دولت است تا آنان نیز درحل مشکلات کشور مشارکت داشته باشند و اگر غیر از این باشد نمی‌توان نقشی برای احزاب در اداره کشور قایل بود.

واکنش روحانی به اظهارات میرسلیم

حسن روحانی در واکنش به پاسخ میرسلیم با بیان اینکه ما اگر می‌خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهدافمان برسیم اول باید افکار مختلف را به رسمیت بشماریم، اظهار کرد: در کشور ما برخی افکار به رسمیت شناخته نمی‌شود و نمی‌گذاریم همه احزاب و گروه‌ها با امکانات مساوی و عادلانه فعالیت کنند. ببینید چه کسانی در فضای مجازی آزادند و کسی کار به کار آن‌ها ندارند و چه کسانی هر روز به بهانه‌های مختلف احضار می‌شوند. اینگونه می خواهیم عدالت گستری انجام دهیم؟

اگر می خواهیم به شرایط مناسب سیاسی برسیم، همه گروه‌ها باید از حقوق مساوی برخوردار باشند. آیا اقوام و اقلیت‌ها دارای حقوق مساوی هستند. زمانی که ما یک فرماندار خانم را نصب می‌کنیم از دو طرف مورد حمله واقع می شویم. یک طرف حمله می‌کند که چرا یک خانم را انتخاب کردید و یک طرف می گوید که چرا یک اهل سنت مدیریت را به دست آورده است؟در دولت دوازدهم حقوق شهروندی به زنگ عمل تبدیل شده و ما حساب‌کشی می‌کنیم که چگونه دستگاه‌های مختلف نسبت به شهروندان کشور رفتار کرده اند. ما یک ایران داریم و همه ایرانیان باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.

هاشمی طبا: بزرگترین هجمه‌ها و تخریب‌ها در روزنامه‌ها و برخی از سایت‌ها علیه دولت یازدهم اتفاق افتاده است

مصطفی هاشمی طبا نیز در این باره اظهار کرد: من بدون اینکه کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم داشته باشم و بعد از چهار سال برای نخستین بار آقای روحانی را در مناظره‌ها دیده‌ام و به جز چند مورد هیچ کدام از وزرا را در طول چهار سال اخیر ملاقات نکرده‌ام،‌ گواهی می‌دهم که بزرگترین هجمه‌ها و تخریب‌ها در روزنامه‌ها و برخی از سایت‌ها علیه دولت یازدهم اتفاق افتاده است اما اینکه دولت نمی‌تواند به بسیاری از پیشنهادات عمل کند به دلیل بزرگ شدن دولت و افزایش هزینه‌های جاری دولت است که مشکلات مختلفی را برای پژوهشگاه‌های مختلف فراهم می‌کند.

وعده‌هایی که امروز می‌دهیم و می‌خواهیم بدون توجه به اینکه مجلس بودجه چقدر است می‌خواهیم از مردادماه دو برابر درآمدهای بودجه هزینه کنیم، مشخص است که در وسط کار می‌مانیم. ‌اگر مشخص کنیم که می‌خواهیم با بودجه فعلی دولت چه اقداماتی انجام دهیم وعده‌ها اجرایی‌تر می‌شوند. اگر بخواهیم برخی از کلماتی را که احیاناً از سوی برخی روزنامه‌ها از روی نابخردی منتشر می‌شود را مورد توجه قرار دهیم نمی‌توانیم تعادل را برقرار کنیم.

جهانگیری: از انتقاد استقبال می‌کنیم

اسحاق جهانگیری نیز در واکنش به صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: فکر می‌کنم انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به مسئولیت مختلف می‌دهد و هر کس در انتقاد را به روی دستگاهش ببندد یعنی خود را از یک نعمت بزرگی خودش را محروم کرده چون عده‌ای برای اصلاح انتقاد می‌کنند و او بی‌بهره می‌شود.

ما ازانتقاد استقبال می‌کنیم و دولت یازدهم در این زمینه کارهای بزرگی کرده است. ما خانه احزاب را که بسته شده بوده احیا کردیم که خانه احزاب می‌تواند یکی از جاهایی باشد که در آن انتقاد صورت می گیرد. ما به هشت هزار سازمان مردم نهاد مجوز دادیم که در کشور به راه افتادند. ما از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم و هر تعداد مجوز خواسته شد داده‌ایم. ما از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم و جلوی تمام قدرت‌هایی که می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند و مانع دسترسی به اطلاعات آزاد شوند ایستادیم و هزینه‌اش را دادیم. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در دولت گذشته و در سال 88 تصویب شده بود آیین نامه اش در این دولت تصویب شد و با اصلاحات در اختیار مردم قرار گرفت. دولت از هر نقدی استقبال کرده است. مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم سرکار آمده مخالف هستند و متاسفانه این مخالفتشان به شکل نهادینه شده در فضای مجازی و در مطبوعات با تمام توان به تخریب دولت می پردازند و احدی هم به آنها معترض نمی‌شود.

رییسی: نقد تضمین سعادت فرد، جامعه و دولت‌ها است

ابراهیم رییسی نیز در این رابطه گفت: نقد تضمین سعادت فرد، جامعه و دولت‌ها است. آقای روحانی در اوایل مسئولیت خود اعلام کردند که به خدا پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان اما مواردی که آقای میرسلیم نام برد متأسفانه تا 50 مورد نیز پیش می‌رود و همه شامل نسبت‌هایی می‌شود که رییس جمهوری به مخالف یا منتقد خود داده است. مگر درست است آدم با منتقد خود اینگونه سخن بگوید؟

حق شهروندی این است که افراد حرفشان را بزنند و اگر این حرف درست نیست پاسخش داده شود. بگذاریم نشاط در کشور و میان دانشجویان، مردم و احزاب و کارشناسان وجود داشته باشد. حق شهروندی رونمایی از یک سند نیست. حق شهروندی رسیدگی به وضعیت بیکاران و جوانان این کشور و نیز اجازه اظهار نظر کردن به آنان دادن است. من شنیدم که با خبرنگاری از سوی یک وزیر به خاطر طرح یک سوال برخورد شد، آیا ما باید با منتقد اینطور برخورد کنیم؟ ما باید به همه 80 میلیون جمعیت ایران اجازه اظهار نظر بدهیم.

قالیباف: به گونه‌ای صحبت نکنیم که گویی انقلاب مانع حقوق شهروندی شده است

محمد باقر قالیباف تاکید کرد: نقد نعمتی است که خدا به ما داده است و جوامعی موفق هستند که با خرد جمعی و نقد و با توصیه به هم عمل کنند. ما به گونه‌ای صحبت نکنیم که گویی انقلاب مانع حقوق شهروندی شده است. همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی برخوردارند. منظور آقای روحانی را از حقوق اقوام و مذاهب را نفهمیدم. من زمانی که در نیروی انتظامی بودم چندین فرمانده در بالاترین رده‌ها حتی در کردستان از اهالی سنت و کرد انتخاب شدند. امروز در شهرداری تهران تعداد زیادی از اقوام،‌ ادیان و مذاهب مختلف حضور دارند. بیش از 13 درصد مدیران شهرداری از بانوان هستند. در دولت مردم موظفیم اختیارات را به اینها محول کنیم و بر اساس شایسته سالاری از آن‌ها استفاده کنیم.

در دولت شما دانشگاه‌های ما سیاسی نشده‌اند. اکنون دانشگاه‌ها سیاسی نشده است. مهم این است که ما تمرکززدایی انجام دهیم و اختیارات را در شهرستان‌ها به خود مردم بدهیم که آن‌ها با هر قومیت،‌ گرایش و سلیقه‌ای کار خود انجام دهند.

میرسلیم در مهلت پایانی جمع بندی صحبت‌های خود در پاسخ به اظهارات روحانی خطاب به او اظهار کرد: آقای روحانی وقتی وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می‌گیرد و وسیله ضبط صوت او را می‌گیرد آیا این یعنی احترام به حقوق شهروندی یا اینکه وزیر شما در جلسه علنی به فردی می گوید بی شعور یعنی احترام به حقوق شهروندی؟

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که باید حلم در مردم سالاری دینی در مقابل ا نتقاد اقلیت‌ها، احزاب، گروه‌های مختلف و منتقدان دلسوخته فراموش نشود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی مبنی بر امر به معروف ونهی از منکر گفت:‌ چرا قانون امر و نهی را اجرا نمی کنید؛ شعار دادن کافی نیست. امروز باید صادقانه پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشیم. تا مردم با قضاوت خود بتوانند در مورد وعده‌هایی که ما برای آینده می‌دهیم قضاوت کنند.

میرسلیم اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مردم به ما اعتماد کنند نباید نعل وارونه بزنیم؛ مردم قول و قرارهای دولت را شنیده‌اند و عملکرد آن را دیده‌اند و نتایج آن را به تحمل سختی در معیشت و رنج تبعیض و رشوه‌ها و زیرمیزی‌ها چشیده‌اند. امروز نمی‌شود با یاس بازی بتوانیم مردم را فریب دهیم. باید دقت داشته باشیم و اهتمام بورزیم. ما باید دقت کنیم و اگر به انتقاد اعتقاد داریم به آن عمل کنیم. پذیرش انتقاد کار ساده و کار هر کسی نیست. سعه صدری می‌خواهد که در دولت یازدهم به ویژه شاهدش نبودیم.

وی با اشاره به قانون دسترسی اطلاعات یادآور شد: این قانون در دولت قبل تصویب شده و شما آیین‌نامه‌اش را تصویب کرده‌اید اما کامل اجرا نشده است. وظیفه اصلی دولت این است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهد نه اینکه با مردم رقابت کند.

این کاندیدای انتخاباتی همچنین افزود: بسیاری از مدیران و وزرا هستند که کاسب هستند و از اطلاعات به نفع خودشان استفاده می‌کنند. اینها راه‌های غلط استفاده از امکانات است. هر کسی که وارد دولت می‌شود باید سراپای وجود خود را برای خدمت بگذارد. کارمند شریف دولت وظیفه‌اش قرار دادن اطلاعات در اختیار مردم است نه اینکه از آن به نفع خود استفاده کند.

میرسلیم در پایان تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان من جرأت نمی‌کنند اختراعاتشان را ثبت کنند چون می‌ترسند اطلاعاتشان دزدیده شود. شما باید اصلاح می‌کردید که نکردید و دیر شده است. اگر می‌خواهیم اصلاحی در جمهوری اسلامی ایران انجام شود باید به این مسایل بپردازیم. با تعارف کردن هم این مسایل حل نمی‌شود.

سوال سوم: چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای ، رفع تحریم ها با توجه به توافق برجام خواهید داشت؟

ابراهیم رئیسی در دومین مناظره نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و فرهنگی در پاسخ به این سوال که چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای ، رفع تحریم ها با توجه به توافق برجام خواهید داشت؟ چگونه می توانید از نقض مکرر آن توسط آمریکا و دولتهای غربی جلوگیری کنید؟ افزود : برجام یک توافقی است که بر اساس مذاکرات و آنچه دولت در فرآیندی که طی شده با همه اشکالاتی که وجود دارد اشکالاتی که حتی رسانه های گروهی هم بارها مطرح کردند اما چون به عنوان یک سند ملی مورد توافق قرار گرفته است طبیعتا باید این توافق از ناحیه ما و طرف های مقابل به رسمیت شناخته شود.

آنچه در اصل این مذاکرات و این سند مورد اشکال است این است که در زمان مذاکره نکاتی مطرح شد که قابل توجه است اینکه گفته بشود از ناحیه دولت و جناب آقای روحانی ، خزانه خالی است پیام بسیار بد از ناحیه جمهوری اسلامی است برای طرف مقابل اینکه گفته شود اگر ما توافق را نکنیم ممکن است طرف مقابل تاسیسات ما را مورد هجوم قرار دهد ، این یک پیام بسیار بد است برای مذاکره. مثل این که انسان بخواهد به عنوان افسری که در میدان جنگ است اعلام کند که نیروهای من از بین رفته است و من نیرویی ندارم ، این مسائلی بود که متاسفانه واقع شد اما چون برجام به عنوان یک سند است باید اجرا شود.

در این سند متاسفانه در اجرا پیشقدم شدیم و به صورت تام اجرا کردیم ، این سند به صورت یک چک است که باید نقدش کرد که من معتقدم با ضعف هایی که دولت در حین این کار و تا اجرای این قضیه نشان داد در حال حاضر توانایی دریافت این چک را نداریم. این کار می توانست به نوعی شکل بگیرد که ما ضعف از خودمان نشان ندهیم و این پیامهای متاسفانه بد داده شده مسائلی است که برای ما نوعی مشکل ایجاد کرده است یعنی طرف مقابل این پیام را گرفته که تحریم ها نتیجه داده است بنابراین تحریم ها را رها نمی کنیم.

بعد از این سند چه اتفاقی افتاد ، آقای روحانی قول داد به محض اینکه این کار انجام شد تمام تحریم ها به صورت یک جا برداشته می شود اما هیچ اتفاقی در سفره مردم نیفتاد، در سفره مردم عرض می کنم آیا بعد از تصویب این قضیه در سفره شما مردم، در زندگی شما ، در کسب و کار شما رکود و بیکاری مشکلش حل شد ؟

واکنش قالیباف به اظهارات سیدابراهیم رئیسی درخصوص برجام

محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات سیدابراهیم رئیسی درخصوص برجام گفت: تحریم ها و این قرارداد برجام موجود حتماً سندی است که مورد احترام همه دولت ها خواهد بود و طرف مقابل هم مکلف است که به عهد خود عمل کند. نکته ای که مهم است این است که در اجرای برجام چه کرده ایم؟ نکاتی را جناب آقای رئیسی اشاره کردند، آثار اجرای برجام برای مردم ما چه بوده است؟ امروز وقتی از مردم سؤال می کنیم آیا گشایشی در کار صورت گرفته است؟ می گویند گشایشی صورت نگرفته است. من معتقدم اگر بخشی از مشکلات حل بشود و گشایشی ایجاد شود باز مشکل مردم حل نمی شود چون اشکالات ما در سیستم اداری اجرایی دولت است. وقتی از قاچاق کالا و ارز جلوگیری نمی شود، وقتی بانک های ما سراپایشان زدوبند است و به مردم ظلم می کنند، اگر امکانی هم بیاید باز چهاردرصدی ها بهره مند می شوند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برجام تا این تاریخ مرکز واردات اروپایی ها به ایران شده است. شما نگاه کنید چقدر کالا به ما فروختند. چه کسی منفعتش را برد؟ همین چهاردرصدی ها. برای چه کسانی زحمت ماند؟ برای مردم.

میرسلیم: برجام چه حسنی داشت به لحاظ داخلی ؟

میرسلیم گفت : مردم جهان این را متوجه شدند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و همواره به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای هستیم و به دنبال دانش هسته ای هم خواهیم بود و آن را رها نخواهیم کرد و به دنبال سلاح هسته ای نیستیم.

به لحاظ مذاکرات و متن و توافقی که بین ایران و شش کشور دیگر که ابرقدرت نیز هستند چطور می شود که ما قبل از مذاکرات ، دانش هسته ای بالنده خودمان را داریم ، تحریم ها هم برقرار است و بعد از مذاکرات هم متاسفانه تحریم ها تشدید می شود ولی محدودیت برای پیگیری دانش هسته ای برقرار می ماند؟برجام چه حسنی داشت به لحاظ داخلی ؟ نکته بعدی این است که من از شما تقاضا می کنم که بفرمایید که چگونه ما می توانیم در آینده این حقوقی که داریم به لحاظ هسته ای که حقوق ملت ایران است چگونه به نظر شما به عنوان نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری می توان این حقوق ملت شریف را در چارچوب همین برجامی که امضاء شده است و هیچ کدام از طرف های مقابل ما نسبت به تعهدات خودشان وفا نکردند به اجرا گذاشت ، این حقوق را چگونه می شود احقاق کرد؟ چه راهی ما داریم ؟

با وضعی که در حال حاضر من ملاحظه می کنم متاسفانه ما بسیاری از دانشمندان و علمای خودمان را در زمینه هسته ای از کار برکنار کردیم و بسیاری از تاسیساتمان را تعطیل کردیم ، بتن ریختیم از آن طرف در مقابل تحریم ها نمی دانیم چکار بکنیم ، هنوز مشکلات بانکی ما کاملا برقرار است و ضررهای آن را باید تحمل بکنیم.

روحانی: برجام با زحمات فراوان برجام به دست آمده

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین مناظره زنده تلویزیونی گفت: برای اجرای برجام به عنوان توافقی که مورد قبول همه است ، چرا این همه در خیابان های تهران بیلبورد زده شد و فحاشی به افراد مذاکره کننده صورت گرفت؟ اگر برخی می گویند مذاکرات میدان جنگ بود که این موضوع درست است زمانی که دیپلمات های ما در میدان مذاکره بودند شماها پشت پرده چه کردید؟ چه حرف های نامربوطی بعضی ها زدند؟برخی از این حرفها همانند مخالفین مردم ایران مانند صهیونیست ها، وهابی ها و تندروهای امریکا مطرح می شد و همپای آنها با این مذاکرات مخالفت می کردند.

امروز مردم ایران باید بدانند که با زحمات فراوان برجام به دست آمده و معنی برجام این است که تمام تحریم های هسته ای برداشته شده است اگر شما می گویید تحریمی باقی مانده ، باید بگویید کدام است.تحریم های هسته ای برداشته شده است ما دچار تحریم های متنوعی هستیم اگر امروز برجام نبود نفت ما به جای دو میلیون بشکه ای که امروز صادر می کنیم به 200 هزار بشکه می رسید، شما این وعده و وعیدهایی که به مردم می دهید چگونه این وعده وعیدها را می دادید البته این وعده وعیدها هیچ کدام برنامه و حساب و کتابی ندارد.

باید به صراحت به مردم بگویید در برابر برجام چه می کنید ، شماها که از روز اول مخالف بودید و در زمانی که ترامپ آمد شماها خوشحالی می کردید که برجام را پاره می کند.امروز مردم ما باید به خوبی بدانند که دوباره تقابل بر می گردد ، دوباره تحریم بر می گردد یا نه؟ و چقدر شماها در سیاست خارجی در مسائل خارجی مطلع هستید؟ آقای رئیسی شما چقدر در مسائل هسته ای اطلاعات دارید که اکنون قضاوت می کنید؟

در باره صحبت های آقای میرسلیم درباره فناوری باید بگوییم که امروز وضع ما از هر روز بهتر است هیچ دانشمند ما بیکار نشده است و اراک نیز به بهترین شکل بازسازی می شود. اراکی که در فناوری در سطح پایینی قرار داشت اکنون به فناوری بالاتری دست پیدا کرده است.

هاشمی طبا : برجام ممکن است مانند هر معاهده ای مشکل داشته باشد

هاشمی طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : ممکن است برجام با مشکلاتی روبرو باشد اما در هر معاهده چند جانبه ای این مشکلات می تواند وجود داشته باشد و در این معاهده ها هر طرف به نفع خود ، مسائلی را تفسیر می کند. اگر می خواهیم یک مسئله ای را بررسی کنیم باید به سابقه تاریخی آن توجه کنیم به طور مثال ساختمان پلاسکو سه ساعت ریخت و 20 روز آواربرداری شد. در حالی که ما از طرف قدرت های بزرگ تحریم شده بودیم برخی چون کبک سر خود را زیر برف برده بودند و می گفتند تحریم ها در ما اثری ندارد و در همین حال از همان کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند کالاها را از مبادی دیگری گران تر خریداری می کردند.

50 درصد اتومبیل سوپرلوکس یکی از شرکت های آلمانی که ما را تحریم کرده بودند با همان پولی که نفت را با واسطه می فروختند وارد کشور شد و در همان شرایط می گفتند ما تحریم نشدیم و تحریم را قبول نداریم.این میراث به دولت یازدهم رسیده و حالا ممکن است برجام با مشکلاتی روبرو باشد و در هر معاهده چند جانبه و چند طرفه این مشکلات ممکن است وجود داشته باشد و هر طرف در این معاهده می خواهد شرایط را به نفع خود تفسیر کند و ما باید در این زمینه پایداری کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : اگر ما در تحریم استقامت داشتیم همانطور که در زمان جنگ استقامت داشتیم و دولت زمان جنگ با سهمیه بندی کالاها و با کنترل قیمت کالاها و کنترل قیمت ارز و با فروش 500 هزار بشکه نفت به قیمت 7 دلار مملکت را اداره کرد و ما در زمان تحریم هم باید اینگونه رفتار می کردیم. وقتی مسئولان به صورت باز ، آزاد و دلخواه و برای پز دادن شروع به ولخرجی کردند و خزانه ارزی مملکت را به آن مقدار تهی رساندند ، دوستانشان کف می زدند (در زمان تحریم) به این شرایط حاضر رسیدیم که تحریم ها برطرف شده و به نفع نسبتاً مطلوبی رسیدیم ولی الان هم این شکل و حالت را برای خودشان می گیرند.

جهانگیری: یکی از مهمترین موفقیت هایی که در تاریخ ایران انجام گرفته است، برجام است

اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بدون تردید یکی از مهمترین موفقیت هایی که در تاریخ ایران انجام گرفته ، برجام است. مردم ایران در جریان هستند که وقتی دولت یازدهم بر سر کار آمد وضعیت کشور چه بود، مردم برای تهیه دارو چه کار می کردند، مردم برای تهیه شیرخشک بچه هایشان چه کار می کردند، وضع سیلوها چگونه بود؟ این دولت در همه زمینه ها موفق بود و کارهای بزرگی انجام داد. ممکن است نواقصی داشته باشیم و قبول داریم باید برطرف کنیم.

یکی از مهمترین موفقیت هایی که در تاریخ ایران انجام گرفته است، برجام است، بدون تردید همه اهدافی که برای برجام تعریف شده بود ما به همه آن دسترسی پیدا کردیم و حق هسته ای خود را به ثبت رساندیم. ما تحریم های ظالمانه را از ایران برداشتیم، ما ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کردیم، چرا فراموش کردید؟ اگر برجام به توافق نمی رسید و این قدرت های استکباری زورگو می خواستند همان کارهایی را که داشتند ادامه بدهند صادرات نفت ما متوقف می شد.مردم ایران می دانید چه می شد؟ طوری می شد که تمام مردم ایران باید از نظر اقتصادی وضع نابسامانی می گرفتند. توفیق برجام در این بود که ما امروز با افتخار می گوییم کشور ما برای توسعه آماده است.

وی افزود: ما به جای یک میلیون بشکه، اکنون دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می کنیم، ما سی درصد صادرات پتروشیمی مان افزایش پیدا کرده است.تمام بیمه های صادراتی که کشتی هایی که می خواستند به ایران بیایند بیمه نمی کردند و لذا هیچ کشتی به سمت ایران نمی آمد اکنون این (رفت و آمدها) برقرار شده است و کشتی های خارجی به سمت ایران کالا می آورند و کالا می برند.بنادر ایران تحریم شده بود، 10 ها میلیارد منابع نفتی که می فروختیم در دنیا مسدود شده بود، آزاد شد. ما فکر می کنیم برجام توفیق بسیار بزرگی بوده و البته به بدعهدی آمریکایی ها نیز باور داریم.

سوال چهارم: در زمینه تقویت مقاومت و مقابله با تروریسم چه برنامه ای دارید؟/هاشمی طبا پاسخ می دهد

سید مصطفی هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما در زمینه تقویت مقاومت و مقابله با تروریسم چه خواهد بود؟ گفت:نگهداری شان جمهوری اسلامی در همه دنیا از یک سو و ارتباطات حسنه و تعامل فیمابین جمهوری اسلامی و دولتهایی که به رسمیت شناخته شده اند در همه زمینه ها مورد نظر است ، البته بستگی دارد به عملکرد و نگاه دولت های مقابل.تدبیر در زمان های مختلف و با دولت های مختلف باید متفاوت باشد ، طبیعتا ما همسایگانی داریم که با حفظ عزت و همینطور اقتدار خودمان با آنها در تعامل خواهیم بود.

فرهنگ ارتباطی براساس آنچه که در تاریخ اسلام و آموزه های اسلام آمده است ، باید باشد، طبیعی است برحسب آیه قرآن شریف که می فرماید از هرزه گویی ، دشنام گویی و کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خوش می کند ، باید اجتناب و خویشتنداری کرد. طبیعی است که ما همواره باید در مقابل عناصری که از صهیونیست ها دستور می گیرند، از استکبار جهانی دستور می گیرند، استقامت داشته باشیم ، اگر اخلاق خوش داریم، انعطاف داریم ، استقامت هم داشته باشیم.

درباره منطقه و آنچه که کشورهای اطراف ما تهدید می شوند و این تهدیدها نهایتا متوجه ما نیز می شود ، در درجه نخست باید مردم آن کشورها به آینده خودشان فکر کنند و باید با تهدید کنندگان مبارزه کنند. همانگونه که در گذشته هم چنین بوده از طریق کمک های فرهنگی، مستشاری و روابطی که با آنها داریم در ارتقاء توان آنها باید تلاش و کوشش کنیم در عین حال با دیپلماسی مثبت با عناصری که از تروریسم حمایت می کنند ، آنها را نیز تعدیل کنیم. نباید یادمان برود اگر بخواهیم موضوع را بسادگی ببینیم و در هر مورد دقت لازم برای پیشرفت کار نداشته باشیم ، ضربه خواهیم خورد و آن این است که با یک راهبرد صحیح که مورد تایید نظام است زیرا فقط دولت نیست که تصمیم می گیرد ، تصمیمات لازم را به اجرا درآوریم. ما حتما باید نیروهای دفاعی خودمان را به بهترین وجه تقویت کنیم ، همچنین حضور فرهنگی در دیگر کشورها را نیز تقویت کنیم.

جهانگیری: در کنار دیپلماسی رسمی کشور باید به دیپلماسی عمومی هم توجه کنیم

اسحاق جهانگیری در دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در انتقاد به پاسخ هاشمی طبا به سوال اولویت های سیاست های خارجی و نحوه حمایت از مقاومت افزود : در زمینه سیاست خارجی نیازمند این هستیم که از تمام ظرفیتی که در کشور وجود دارد ، استفاده کنیم. وزارت خارجه به عنوان مرکز اصلی تنظیم کننده روابط خارجی بر اساس جهت گیری های مرتبط با امنیت ملی و راهبرد ملی ایران ، سیاست خارجی را تنظیم کند.

وی تاکید کرد : در کنار دیپلماسی رسمی کشور باید به دیپلماسی عمومی هم توجه کنیم.جهانگیری ادامه داد : دیپلماسی عمومی به معنای باور به نقش اقشار عمومی جامعه است که قادر هستند در روابط بین المللی چهره دقیقی از ایران ترسیم کنند و باید وارد عمل شوند. هنرمندان ما باید در صحنه بین المللی بدرخشند.

وی گفت : باید به هنرمندانی که در صحنه بین المللی پرچم ایران را برافراشته می کنند ، افتخار کنیم. فرهادی یک فرد است ، در اسکار جایزه می گیرد و تبدیل می شود به یک فرهنگ که چنین جایگاهی دارد.با همه محدودیت ها تونستیم فیلم تولید و عرضه کنیم. ورزشکاران ما می توانند برای ما در عرصه بین المللی جایگاه کسب کنند ، توریسم یکی از مهم ترین دیپلماسی های عمومی است.با تقویت گردشگری و روابط با کشورهای دیگر می توانیم این رابطه را درست کنیم.مهم ترین قدرت نرم جمهوری اسلامی انسجام داخلی و قدرت اقتصادی کشور است.

رئیسی:از دیپلماسی مان باید با توجه به اولویت های کشور نقش بخواهیم

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سهم اندک ایران در بازار صادرات گفت: باید بستر صادرات تولیدات داخلی کشور را فراهم کنیم.ما از دیپلماسی مان باید با توجه به اولویت های کشور نقش بخواهیم، به عنوان مثال اگر امروز اولویت کشور مسئله اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است، حتماً باید دیپلماسی کشور متأثر از همین جهت باشد و بحث دیپلماسی اقتصادی را در جهان دنبال کند.

ما باید بازار صادرات را برای تولیدات کشور فراهم کنیم، امروز در منطقه دو هزار و 300 میلیارد دلار تجارت وجود دارد، سهم جمهوری اسلامی از این مقدار چقدر است؟ اگر بتوانیم سهمی داشته باشیم ولو 10 درصد، این رقم چند برابر پول نفت ما می شود؟ یعنی در این عرصه نقش فعالی را برای جمهوری اسلامی می طلبد. در ارتباط با ترانزیت کالا در منطقه، شاهد رقم بسیار بالایی هستیم، نقش جمهوری اسلامی در این رابطه بسیار ارزشمند است. ما در بحث ارتباط با همسایگان همان طور که آقای هاشمی طبا اشاره کردند باید رابطه خوبی داشته باشیم، ما با عراق روابط بسیار خوبی داریم اما سهم ما در ارتباط با تجارت و کار با عراق چقدر است؟ سهم کشور ترکیه چقدر است؟ این موضوعی قابل توجه است، یعنی ما آن نقشی را که باید با عراق و یا کشورهای مختلف دنیا به عنوان یک دوست داشته باشیم، داریم یا نداریم؟

این نامزد انتخابات افزود: به نظرم می رسد که ما باید در سیاست خارجی موضوعات اقتصادی، بیکاری و فقر را که مسئله کشور است مورد توجه قرار دهیم و برای رفع این مشکلات دیپلماسی کشور متأثر از این مسائل باشد. شأن جمهوری اسلامی در سراسر عالم؛ حفظ شأن هر شهروند ایرانی که مشکل او مشکل همه ماست و راحتی او راحتی همه ماست، وظیفه ماست ما نمی توانیم درباره مشکل یک ایرانی که پاسپورتش در کشوری مورد بی احترامی قرار می گیرد بی تفاوت باشیم، این پاسپورت، این هویت، هویت ایرانی است، اگر کوچکترین بی احترامی به آن بشود باید از ناحیه دولت پشتوانه داشته باشد. اجازه ندهیم این پاسپورت مورد بی احترامی قرار بگیرد ولی متأسفانه در موارد عدیده ای این جهت مورد بی توجهی قرار گرفته است.

قالیباف :می خواهیم در دولت خود وزارت امور خارجه و تجارت ایجاد کنیم

محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : می خواهیم در دولت خود وزارت امور خارجه و تجارت ایجاد کنیم ، رویکرد ما دیپلماسی اقتصادی است.دولتها همانطور که به مسائل داخلی خود توجه دارند با توجه به شرایط بین المللی که امروز در دنیاست باید به ارتباط ، هماهنگی ، مذاکرات و گفتگو چه با دولتها و ملتها هم توجه کنند. در حوزه دیپلماسی باید هم به دیپلماسی قدرت و هم به دیپلماسی مذاکره و هم دیپلماسی عمومی و هم دیپلماسی اقتصادی دقت کنیم ، دولت مردم

در سیاست خارجی خودش در این شرایط موجود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داد ، اگر دولت یازدهم امروز به حق می گوید من در دیپلماسی مذاکره موفق بوده ام دلیلش این است که ما در دیپلماسی قدرت قبلا موفق بودیم این اقتدار را داشتیم که آنها در دیپلماسی مذاکره موفق شدند. در دیپلماسی مردم ، تلاش ما بر این است که امروز ما به دنبال دیپلماسی اقتصادی باشیم ، یکی از اشکالات ما در دولت این است که انسجامی در حوزه تجارت بین الملل نداریم ، این کار در وزارتخانه های مختلف توزیع شده است و اشکال دارد. ان شاء الله در برنامه مدون خود گنجانده ایم وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل داشته باشیم با اولویت دیپلماسی اقتصادی برای همسایگان ، برای کشورهای منطقه چرا که بازاری چهارصد میلیون نفری در منطقه داریم و رویکرد خود را عوض کنیم کشور ما از ابتدا ، قبل و بعد از انقلاب رویکرد وارداتی داشته است . باید این رویکرد را به صادرات تغییر دهیم و همه سفارتخانه ها ، کنسولگری ها و وزارت خارجه ما در خدمت تجار ، صنعتگران و کارآفرینان ما باشد و هر کدام از آنها نماینده فروش کالای ایرانی برای اشتغال و تولید برای جوانان عزیزمان باشند.

میرسلیم : چگونه می خواهید از حیثیت ایرانی ها دفاع کنید ؟

سید مصطفی آقامیرسلیم گفت : چگونه می خواهید از حیثیت ایرانی ها دفاع کنید ؟ ماموران ترکیه ای ایرانی ها را کتک می زنند و ماموران تفلیس به زنان ایرانی جسارت می کنند ، این چه برخورد سیاست خارجی است که بین شما رایج شده است تا کی باید این ضعف ها را ما تحمل کنیم ؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سخنان آقای هاشمی طبا در خصوص تقویت مقاومت گفت: نفرمودید چگونه می خواهید از حق شهدایی که ما داده ایم و دنیا مدیون امنیتی است که آنها به اوضاع جهان بخشیده اند در مقابل جاهلان تکفیری دفاع کنید؟ منطقه سیستان ما بیابان شده و زابلی ها و سیستانی ها از این منطقه مهاجرت کرده اند آقای هاشمی طبا چگونه می خواهید در جبران ضعفی که دولت یازدهم در مذاکره سیاسی با کشور افغانستان و گرفتن حق ما از رود هیرمند از خود نشان داده است ، دفاع کنید؟ همه این اتفاقات منجر به این شده است که نیروی انتظامی ما می آیند در این منطقه بدون پشت و پناه و شهید می شوند ، چگونه می خواهید از این کار دفاع کنید؟ این قدرت سیاست خارجی را می خواهد.

چگونه می خواهید با ترکیه مذاکره و مانع شوید سدهایی که بر سرچشمه فرات بسته شده و پس فردا به دلیل تشدید ریزگردها گریبان همه ما را خواهد گرفت ، از این کار جلوگیری کنید؟چگونه می خواهید بر سر مخزن مشترک گازی با قطری ها صحبت کنید؟ با هم مسابقه می دهیم در به تاراج دادن منابع به نفع دشمنان ما این چه سیاست خارجی است ، شما با این مساله چه می خواهید کنید؟سیاست خارجی فقط این نیست که بگوییم در برجام شرکت کردیم دو یا سه سال وقت گذراندیم ، چهار سال وقت کشورمان تلف شده است و حقوق اصلی که ما با همسایگانمان داشته ایم احقاق نشده است جواب صحیح بدهید چرا که این مشکلات حل نشده است؟

روحانی:در این دولت از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد سالها بود

حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز هم در منطقه این چنین است ما در دیپلماسی است که مسئله امنیت منطقه و امنیت سوریه را به بحث می گذاریم.بسیار مهم است که ما بتوانیم از قدرت دیپلماسی هم برای امنیت خودمان و ثبات منطقه استفاده کنیم و هم بتوانیم قدرت خودمان را از لحاظ اقتصاد سیاسی بالا ببریم. در این دولت از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد سالها بود که این اهرم کنار گذاشته شده بود و به خوبی از آن اهرم بهره برداری نمی شد.

ما دیدیم در این مذاکرات هسته ای با دولت های شش گانه و قدرتمند توانستیم حق خودمان را به کرسی بنشانیم. کسی باور نمی کرد همه به ما می گفتند اگر هم بر فرض روزی توافق هسته ای به ثمر برسد پی ام دی را چکار می کنیم ؟ ما متهم هستیم و این اتهام را نمی توانید رفع کنید ما این مسئله را حل کردیم آژانس آمد اعلام کرد همه مسائل گذشته با ایران بسته و تمام شده است.این قدرت دیپلماسی ایران است فکر نکنیم قدرت دیپلماسی ما کم است با همین قدرت دیپلماسی است که امروز برای سوریه در حال مذاکره هستیم.

در سوریه عزیزانی رفته اند به عنوان مستشار نظامی تلاش کردند، شهید دادیم اگر ما می خواهیم از مسائل منطقه درست استفاده کنیم باید بتوانیم در روز مذاکره آن را حل کنیم. ما هشت سال در دفاع مقدس بودیم و من هم مسئولیت هایی در دفاع مقدس داشتم بعد از دفاع مقدس هم در مذاکرات سیاسی حضور داشتم. دفاع مقدس ما تمام شد آیا همه حقوق ما استیفا شد؟ بقیه حقوق را می بایست دیپلمات های ما می رفتند و احیا می کردند برای رزمندگان عزیز ما.امروز هم در منطقه این چنین است ما در دیپلماسی است که داریم مسئله امنیت منطقه را بحث می کنیم و امنیت سوریه را داریم به بحث می گذاریم و این قدرت را ما باید بهتر استفاده کنیم.

سوال پنجم: برنامه و راهکار برای استمرار، استحکام و توسعه قدرت دفاعی و امنیت ملی جمهوری اسلامی چیست؟

اسحاق جهانگیری در پاسخ به این سؤال که کشور عزیز ما ایران امن ترین و قدرتمندترین کشور منطقه است برنامه و راهکار جنابعالی برای استمرار، استحکام و توسعه قدرت دفاعی و امنیت ملی جمهوری اسلامی چیست؟گفت: من فکر می کنم همین بحث یعنی سیاست و فرهنگ با قدرت دفاعی کشور با هم آغشته است و اگر ما بتوانیم مسائل سیاسی و فرهنگی را خوب توضیح دهیم، بنیه دفاعی و اقتدار کشور از همین جا سرچشمه می گیرد.ملت عزیز ایران، این دومین باری است که از اینجا برای مناظره با شما گفتگو می کنم چند نکته را لازم است که خدمت شما عرض کنم، یکی از مهمترین مهارت های رئیس جمهور این است که باید از چم و خم سیاست ورزی و دیپلماسی در عرصه متلاطم بین المللی به طول کامل آگاه باشد و لازمه آن صداقت با مردم است و داشتن تجربه عملی در حل مسائل ملی و دشوار بین المللی است.

من اصلاح طلبم، در دولت بوده ام، در مجلس هم بوده ام و بحث های کلان کشور یا در دولت انجام می گیرد یا در مجلس، دغدغه ام همیشه توسعه ایران بوده است، با این نگاه و تجربه است که می گویم با قدرت فرهنگی ایران ما باید اکنون قدرت اول منطقه بودیم چرا نیستیم؟ و در ادامه بحث باید به این نکته بپردازیم که ماشین اقتصاد و فرهنگ ایران از ته دره بیرون آمده و در مسیر توسعه قرار گرفته است و ما نیازمند این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را بر پایه گفتگو، مدارا، صلح و آرامش بنا نهیم.فرهنگ غنی ما می تواند حتی قدرتهای مهاجم مثل اسکندر و مغول را مغلوب کند، تجربه مثل برجام نشان دهنده قدرت قوی فرهنگی ماست، متأسفانه ما از این قدرت آن طور که باید استفاده نکردیم و نگاه نادرستی که غالب شد، فرهنگ را به حاشیه برد. ناپختگی، بی تجربگی و تخصص ناکافی باعث شد که این مسائل آن طور که باید پیش نرود و ما باید فرهنگ مدارای ایرانی و فرهنگ غنی صلح طلب ایرانی را به مردم دنیا نشان دهیم که اگر این کار را انجام دهیم، اقتصاد ما هم خوب می شود، قدرت دفاعی ما هم خوب می شود، سیاست خارجی ما هم خوب می شود و اگر این کار را نکنیم ما در داخل به جان هم می افتیم.برخوردهای امنیتی، محدود کننده و ضربتی و اقتصادی، ایرانیان را پژمرده می کند و من به عنوان یک ایرانی مسلمان و انقلابی به فرهنگ خودمان افتخار می کنم، احساس قدرت می کنم و باید جلوی ماجراجویی دوباره در این کشور را گرفت، باید جلوی خامی دوباره را گرفت، جایگاه ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست، اقتصاد این مملکت و مردم کشور تحمل و حوصله تنش، دعوا و کارآموزی سیاستمداران تازه کار را ندارند.

مردم عزیز شما الآن دارید این مناظره را با خانواده و دوستانتان ملاحظه می کنید، هوشیار باشید، می خواهید فردای شما، فردای فرزندان شما چگونه باشد؟ محدودیت می خواهید یا آزادی؟ توسعه می خواهید یا آشفتگی؟ عزت بین المللی می خواهید یا انزوای بین المللی؟ تنش می خواهید یا آرامش؟ یک لحظه رأی می دهید آینده کشورتان را رقم می زنید.

جهانگیری در ابتدای صحبت های خود به خانواده های عزیزی که اعضای خانواده شان را در حادثه معدن آزادشهر گلستان از دست دادند تسلیت گفت و اضافه کرد: پدرم کارگر معدن بود و حال شما را درک می کنم و وقتی فرزند یا پدر یک خانواده به داخل تونل می رفت تا برمی گشت چه دلهره ای به اعضای خانواده وارد می شد و من امیدوارم که به همه خانواده های این عزیزان خداوند صبر بدهد.

رئیسی: باید امنیت را یک بسته ببینیم نه در یک بعد خاص

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در نقد صحبت های جهانگیری مبنی بر شاخص های امنیت گفت: افزون بر رفاه ، امنیت ملی در نظام های مختلف ممکن است متفاوت باشد اما در کشور ما مهمترین مولفه امنیت ملی، مردم در صحنه هستند مردمی هستند که پای انقلاب، کشورشان و منافع کشورشان هستند و همواره آنها با دلدادگی به خدا در صحنه بودند و توانستند اثبات کنند که مهمترین مولفه امنیت ملی در کشور هستند. اگر ما از نیروهای مسلح نام می بریم، اگر از بسیج، مدافع حرم نام می بریم اینها حوزه امنیت برای کشور هستند و بخش امنیت سخت هستند اما در کنار این امنیت امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و فرهنگی تمام این انواع امنیت در کنار آن امنیت می تواند جامعه را امن کند.

اگر به مشکلات اجتماعی توجه نشود، اگر در کشور فقر و بیکاری را شاهد باشیم و اگر در کشور شاهد باشیم دانشجویان بسیار مدرک به دستی که امروز آماده ورود به حوزه کسب و کار هستند اما فاقد زمینه کسب و کار هستند اینها می تواند زمینه های بحران ها و مشکلات امنیتی را در جامعه فراهم کند. در واقع همه اینها شاخص های امنیتی هستند و بالاخره مهمترین مولفه امنیت در کشور مردم عزیز هستند و باید کاملاً به اینها توجه شود و باید امنیت را یک بسته ببینیم نه در یک بعد خاص، ابعاد مختلف امنیت را ببینیم که همه اینها شاخص امنیت در کشور هستند.

قالیباف خطاب به روحانی: اجازه دهید فرصت را به نسل بعدی بدهیم و مطمئن باشید آنها خیلی بهتر از شما اداره می کنند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : با همه انتقاداتی که به دولت نهم و دهم دارم اما این دو دولت علاوه بر رسیدگی به حقوق مستضعفان به جوانان بسیار اعتماد کرد. محمدباقر قالیباف در پاسخ به اظهارات آقای جهانگیری درباره سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای استمرار و استحکام و توسعه قدرت دفاعی و امنیت ملی جمهوری اسلامی دارید ؟ افزود: بحث قدرت دفاعی همان طور که قبلا هم اشاره کردم ، بسیار اهمیت دارد و دیپلماسی قدرت اگر نبود ، رشد علمی در حوزه دفاعی هم نبود و اگر این دیپلماسی نبود و شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس نبود ؛ هرگز دیپلماسی مذاکره هم نبود. جناب آقای جهانگیری واقعا باید در این بخش با صداقت بیشتری سخن بگویید ؛ شما به گونه ای سخن می گویید که گویا یک طایفه خاصی هستند که ظاهرا فقط آنها درس خوانده اند و فقط آنها تخصص دارند و فقط آنها سیاست را می دانند و فقط آنها هستند که می توانند کشور را اداره کنند و بقیه یا تندند یا تندخو هستند یا بلد نیستند و لذا به اعتقاد شما اگر آنها بیایند شما را ته دره می برند. شما از همه بهتر می دانید که من منتقد جدی دولت نهم و دهم بودم و در مناظره قبلی گفتم که دولت نهم و دهم به مستضعفان رسید و ویژگی دیگری هم این دو دولت داشت و ان اعتماد به جوانان بود چرا که جوانانی خلاق، متدین و انقلابی را آورد که کارهای بزرگی در رشد علمی انجام دادند.

وی گفت : امروز روندی که در دولت شما است به تعبیر برادر عزیزمان اقای میرسلیم اینگونه شده است ، دیگر شما نه شرایط جسمی و نه شرایط فرصتی دارید، اینکه برخی دنبال تجارت خودشان هستند و میلیون ها نفر هم بیکار هستند ؛ اجازه دهید فرصت را به نسل بعدی بدهیم و مطمئن باشید آنها خیلی بهتر از شما اداره می کنند.

میرسلیم :در صحنه نوآوری چگونه می خواهیم به جلو برویم؟

سید مصطفی آقامیرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : در دولت یازدهم اعتبارات تحقیقاتی به زیر نیم درصد کاهش یافت در صورتیکه باید به 4 درصد می رسید. وی انصافاً شعارهای زیبایی دادید اما پاسخ سؤال قرار بود درباره اقتدار ما باشد.

اقتدار ما مستلزم تجهیزات، اطلاعات و برتری علمی است باید به اینها توجه کنیم. در صحنه نوآوری چگونه می خواهیم به جلو برویم؟ چه کار می خواهیم بکنیم؟ در صحنه رشد فناوری چه برنامه ای دارید که بتوانیم اقتدار را حفظ کنیم؟ صنایع دفاعی ما باید تقویت و پشتیبانی شود. اگر امروز حرفی برای گفتن داریم در زمینه فناوری موشکی است و نگرانی امریکا هم از همین اقتدار است اقتدار ما به پشتوانه سی سال کار تحقیقاتی است که در کشور انجام گرفته است و بنده با اطلاع این را عرض می کنم مجانی به دست نیامده است.کارها با شعار انجام نمی شود ، پشتیبانی نیاز دارد کسانی که دارای دانش هستند در زمینه سوخت موشکی ، پیشرانه ، سازه ، در زمینه هدایت الکترونیک باید تقویت بشوند که مستلزم حمایت دولت است.

میرسلیم افزود : اگر می خواهید پیشرفت کنید باید در این زمینه جدی باشید صرف آنکه در مورد دولت آینده شعار بدهید کفایت نمی کند بفرمایید درباره این موارد چه کار کرده اید؟ پاسخگو باشید، فرصت های مهمی را از دست داده اید بر مبنای فرصت های از دست رفته ما دیگر اعتمادی نمی توانیم به جنابعالی بکنیم با اینکه شما را دوست داریم.

روحانی: ایران امروز به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه مطرح است

حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز در شرایطی هستیم که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید جهانیان مطرح است .

حسن روحانی در دومین مناظره تلویزیونی در انتقاد به پاسخ اسحاق جهانگیری به سوال برنامه ها برای استمرار و استحکام قدرت دفاعی و امنیت ملی افزود :قدرت یک کشور از مولفه های مختلف تشکیل می شود. باید ببینیم امروز قدرت ما از چند سال پیش بیشتر یا کمتر است .در قدرت نظامی ، اقتصادی ،سیاست خارجی و داخلی و مسائل فرهنگی باید این موضوع بررسی شود . این نکته کوچکی نیست که درباره مهمترین معضل منطقه یعنی مسئله سوریه که الان در دنیا در حال مذاکره است ایران ،روسیه و ترکیه هستند که بار اصلی را بر دوش دارند .کی بوده تا حالا که در یک مذاکره مهم بین المللی ایران نقشی این چنین تاثیر گذار داشته باشد . در طول این مدت سه سال و نیم که با 120 نفر از سران کشور های جهان ملاقات داشتم کاملا مشخص بود که جایگاه ایران تغییر کرده است .

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این ادعا که جوانان ما در دولت های قبل وضعشان بهتر بود اضافه کرد: پس چرا اشتغال وضعش صفر بود . با وجود قانون شرکت های دانش بنیان پس چرا هیچ اقدامی از طرف جوانان در این زمینه انجام نشد .امروز ما می بینیم 3 هزار شرکت دانش بنیان در کشور ما فعال شده اند . این ها قدرت تکنولوژیکی ما است .امروز 100 هزار شغل در عرض دو سال گذشته در زمینه شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است . امروز صادرات ما در بخش های مختلف بیشتر شده است .

هاشمی طبا: با تدبیر رهبری امنیت ملی مان حفظ شده است

هاشمی طبا دوازدهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری ، با خون شهدا اعم از شهدای دفاع مقدس و شهدای دفاع حرم اقتدار و امنیت ملی ما از لحاظ مرزی حفظ شده است. بدون تردید ما اگر وارث خون شهدا هستیم باید همه ملت در این راه حرکت کنند و گداصفت خواندن آنها و توزیع پول به آنها به جای اینکه شخصیت وجودی آنها را با شهدا پیوند دهیم ، درست نیست ، از این مهم تر ما در درون تهدید جدی سرزمینی داریم. پیش بینی می شود در ده سال آینده ده میلیون مهاجر به سمت شهرهای بزرگ حرکت کنند و بیش از 300 دشت ما فرونشت شود و آب های ما آلوده و از بین رفته باشد و نزاع بین قبایل مختلف دربگیرد.

تا به حال سه بار لوله آبرسانی اصفهان به یزد توسط مردم نجیب اصفهان شکسته شده و در لرستان و کهکیلویه و بویر احمد درگیری هایی اینچنینی وجود دارد ، تهدید شدید امنیت داخلی از طریق تهدید سرزمینی ماست ، شخصا عقیده دارم که برنامه ششم توسعه باید همه تلاش خود را برای رفع این تهدید انجام دهد البته در همه زمینه ها باید تلاش و کوشش انجام بگیرد اما فراموش نکنیم حرف هایی مثل اینکه یک دختر 16 ساله در زیرزمین خانه اش با دیگ زودپز انرژی اتمی تولید می کند شایسته یک ملت نیست و باید حساب حرف ها و کارهای خودمان را براساس منطق و عقل پیش ببریم . این نوع حرکات و رفتارها صدمات شدیدی هم به نسل جوان و هم به شخصیت درونی ملت ما زد و هم اینکه آخر و عاقبتی نداشت ، امیدوار هستم که هرآنچه درباره اقتدار ملی ما توسط محققین نظامی و علمی و دانشگاهیان ما باید به شکل عملی بخود بگیرد ، در همه زمینه ها عملی شود.

سوال ششم: جه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی با سبک زندگی غربی چیست؟

حسن روحانی در واکنش به این سوال که وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی با سبک زندگی غربی چیست و چه برنامه ای برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم خانواده و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه دارید؟ گفت:: مسئله فرهنگ و سبک زندگی جامعه ما یک مسئله بنیادین است و در این زمینه تلاش های بسیار خوبی صورت گرفته است.

مردم امروز احساس آزادی بیشتری می کنند ما باید بدانیم که چگونه می خواهیم با مردم رفتار کنیم آیا می خواهیم مردم را در همه زمینه ها توانمندتر کنیم یا اینکه در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم این چیزی است که امروز پیش روی مردم است و باید انتخاب کنند دولتی که اتکایش به مردم است و همه چیز را می خواهد از طریق کمک مردم حل کند یا دولتی که از طریق مداخله و انحصار می خواهد در جامعه مسائل را حل و فصل کند؟ آمار و ارقامی که امروز داده می شود برای مردم بسیار جالب و یادآور آن روزهایی است که افرادی به مردم وعده و وعید می دادند و دیدیم پایان آن دولت ها مردم به چه روزگاری افتادند وضع تورم چگونه شد.دیدیم وضع بهداشت مردم چگونه شد و مردم وقتی به بیمارستان می رفتند حتی باید ملحفه و دمپایی خود را از بیرون خریداری می کردند دیدیم چگونه عزت مردم زیر پا گذاشته شد و صبح به فروشگاه می رفتند و اطمینان نداشتند که بعدازظهر قیمت جنس به کجا می رسد.سبک زندگی مردم اینگونه شده بود که هر چه می توانند ذخیره کنند برای فردایشان چون نمی دانستند شرایط فردا به نسبت امروز چگونه است، امروز یک آرامشی در جامعه بوجود آمده و در سایه این آرامش ما می بینیم می توانیم زندگی مردم را در مسیر درست قرار بدهیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می شود اگر ما به انقلابمان، نظاممان و اسلاممان و به قدرت مردممان معتقد باشیم مردم فریبی نمی کنیم، با مردم به صداقت رفتار می کنیم، انشقاق را در جامعه ایجاد نمی کنیم.رئیس جمهور رئیس جمهور صد در صد مردم است، امام فرمود همه با هم. تقسیم بندی های بی خود نکنیم. کپی برداری های ناشیانه نکنیم یک جایی در یک کشوری یک جنبش 99 درصدی درست شده بود حالا چون در سال 96 هستیم این را بکنیم 96 درصدی. انشقاق، امنیت جامعه را از بین می برد، ما هر جا موفق شدیم جایی بوده که متحد شدیم آنجا توانستیم از برجام استفاده کنیم که متحد بودیم، آنجا که خواستیم برجام را به هم بزنیم دیدید چگونه شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند، روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند و ما نتوانیم از برجام صد در صد استفاده کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت ما از همه این مسائل عبور کرد به خاطر اینکه انقلاب و اسلام را اکثریت جامعه ما از روز اول انتخاب کرده بود و امروز آن را هم با قوت ادامه می دهد.

هاشمی طبا: سبک زندگی ما از همین تریبون ها شکل می گیرد

هاشمی طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: درستی و صداقت و همه درست ها را گفتن باعث ایجاد سبک زندگی مناسب در جامعه می شود.سبک زندگی ما از همین تریبون ها شکل می گیرد ، سبک زندگی صادقانه و عالمانه یا سبک زندگی پرحرارت مصنوعی و بدون واقع بینی و بنا کردن یک عمارت بر روی آب. مسائل مختلفی از نظر فکری در جامعه داریم ، حقیقت این است که سنت ها را با اسلام بعضی وقتها خلط کرده ایم، بعضی چیزهایی که در سنت های گذشته ما بوده حتی ناپسند بوده، سعی می کنیم بعنوان یک امر تحسین شده به مردم بگوییم و در عین حال علمای ما، مسئولان فرهنگی هستند که می توانند سبک زندگی را تبیین کنند و به مردم بگویند.

هاشمی طبا گفت : اینکه فقط بگوییم سبک زندگی اسلامی است ، این کفایت نمی کند خیلی ها می گویند خانه بزرگ، مرکب راهوار مستحب است و بعضی ها دنبال این می روند، بنابراین این سبک زندگی ایجاد شکاف طبقاتی می کند. در این مورد از نظر فرهنگی کم گذاشته ایم اما اگر واقعاً بخواهیم به جایی برسیم درستی و صداقت و همه درست ها را گفتن باعث ایجاد سبک زندگی مناسب در جامعه می شود ، ما یک قراردادی در کشور به نام کرسنت داشتیم که به خاطر آن 14 و نیم میلیاد دلار جریمه شدیم و اعلام می شود به خاطر کرسنت جریمه شدیم. کرسنت بد، اما بخاطر عدم اجرای آن در دولت نهم و دهم جریمه شدیم ، فراموش نکنیم همه راست ها را بگوییم سبک زندگی ما ان شاءالله درست می شود.

واکنش جهانگیری به سخنان روحانی

اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت : سبک زندگی موضوع بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند و در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گرفته است.زمانی که به چالش های پیش روی کشور نگاه می کنیم، می بینیم که به دلیل اینکه در منطقه خشکی قرار داریم، از نظر منابع آب در شرایط سختی قرار داریم، اما در مصرف آب سرانه ما از سرانه مصرف آب دنیا بیشتر است.

وی ادامه داد: در مصرف مواد مصرفی و منابع طبیعی کشور زیاده روی می کنیم و مهم این است که بتوانیم با سبک زندگی مناسب از عوارضی که وجود دارد، به صورت جدی جلوگیری کنیم. در کشوری زندگی می کنیم از نظر زندگی تنوع قومی وجود دارد و باید بپذیریم که تنوع قومی تهدید نیست یک فرصت است.فرهنگ ها و زبان های مختلف کشور ما را رنگارنگ کرده است و بلوچ و تُرک و عرب و آذری و فارس در کنار هم هستند ، در ایران هیچ قومی از قوم دیگر ایرانی تر نیست.دولت معتقد است که هر قومی باید زبان مادریش را حفظ کند در این دوره زبان آذری و زبان کُردی اجرا شد. امیدواریم در همه بخش ها به جهت فرهنگی، برای تقویت همبستگی ملی اقداماتی که ضروری است انجام شود.

رئیسی: در برنامه جامع کار و کرامت همه نیازهای کشور منظور شده است

رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : در برنامه جامع کار و کرامت همه نیازهای کشور منظور شده و منابع تامین وعده های گفته شده در این برنامه ذکر شده است.شاخص های سبک زندگی غربی مصرف منابع حداکثری ، تولید سودآور و گسست های اجتماعی به ویژه در رابطه با خانواده است، در زندگی اسلامی آنچه هست عمران و آبادی طبیعت ، تولید حداکثری منابع، مصرف بهینه منابع که بسیار مهم است و وحدت و انسجام اجتماعی، ایثار و فداکاری و گذشت و به دیگران توجه داشتن است و دستیابی به این موارد یک باور جدی می خواهد و آن هم یک دولت انقلابی می خواهد.

وی ادامه داد: اگر دولتی انقلابی با نگاه به مردم و برای شکل دادن به این سبک زندگی نباشد این اتفاق نمی افتد . آقای جهانگیری در صحبت هایشان اشاره کرد و من از ایشان می خواهم که وارد فضای انتخاباتی نشویم و ببینیم روزنامه هایی که ایشان می گویند اصلاح طلب ، در مجلس و در بیرون مجلس و در دانشگاهها چقدر عملکرد این دولت را مورد نقد قرار دادند اصلا بحث انتخابات نیست و بیایید وارد فضای انتخاباتی و شعار انتخاباتی نشویم و دنبال جلب توجه نباشیم ، ببینیم آیا وعده هایی که دولت در روز اول ریاست جمهوری خود داد عمل شد یا خیر؟

وی ادامه داد: به مردم عزیز خود عرض می کنم به کرمانشاه و کردستان رفتم و انهایی که به دیدن من می آمدند اشک می ریختند و می گفتند این وعده ها به ما داده شده ، اما تحقق نیافته است ، در همدان و شهرهای مختلف هم به همین شکل بود و ما باید مشکلات را حل کنیم . پشتوانه علمی دانشگاههای معتبر را در این زمینه داریم و برنامه جامع کار و کرامت را ارائه می کنیم که تمام بخشهای کشور و نیازهای کشور در این برنامه منظور شده و تمام وعده های داده شده مشخص است که منابع ان در کجا وجود دارد و اگر آقایانی که در این خصوص اظهار نظر کردند از ما سوال می کردند که منابع اش کجاست حتما خدمتشان عرض می کردیم چون امر محرمانه ای در دولت ما نخواهد بود.

قالیباف: متعهد هستم

محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرهنگ حتماً دستوری و قیم مآبانه نیست و باید به مردم اعتماد کرد و فرهنگ را به دست خود مردم سپرد. نخستین تکریم اهالی فرهنگ، واگذاری امور فرهنگی به خودشان است نه اینکه ما کسی را به کار بگیریم که نه او اهل فرهنگ را بشناسد و نه اهل فرهنگ او را.

وی گفت: اگر اینجا به صورت ابزاری از یک شخصیت حوزه موسیقی نام می بریم، این خوب نیست، ما بگوییم برای موسیقی چه کردیم؟

قالیباف افزود: خانه موسیقی را در شهر تهران ما ساختیم و دهها میلیارد در این حوزه کمک شد، در سینما امروز اقتصاد سینما را در شهر تهران که اثرش کشوری بوده شهرداری رونق داده و برای تئاتر هم همین طور، دهها سالن تئاتر، چندین هزار صندلی سینما، خانه هنرمندان، خانه سینما و خانه تئاتر و خانه موسیقی 12 سال است که ما توفیق خدمت به آنها را داریم. شعار ندهیم که برای ما مهم است اما کاری نکنیم. چرا ما مردم را از جنگ می ترسانیم، اگر کسی قدر صلح را بداند، بنده و امثال بنده ایم. این قدر که ما آسیب جنگ را دیدیم بهترین دوستان و یارانمان را در کنار خود از دست داده ایم، برادر خود را از دست داده ایم و قدر صلح را می دانیم و بیش از دیگران اما از آن طرف این را نیز می دانیم که اگر قدرت نداشته باشیم، عزت ما را زیر پا می گذارند و ذلت را به ما تحمیل می کنند.

قالیباف گفت: مردم را از جنگ نترسانیم، تهدیدشان نکنیم، این زیبنده ملت افتخارآمیز ایران در طول تاریخ نیست. آن کسی هم که وعده می دهد سابقه من روشن است اگر برنامه ای برای پنج میلیون شغل گفتم به خاطر اینکه متعهد هستم و حتماً انجام می دهم و سابقه من نیز نشان داده است. اگر وعده ای جنابعالی دادید و نتوانستید عمل کنید به دیگران نسبت ندهید.

میرسلیم: آیا اقدامات این دولت از جمله حقوق های نجومی و اختلاس ها با سبک ایرانی اسلامی سازگار است؟

سیدمصطفی آقامیرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سبک زندگی ایرانی اسلامی بسیار مهم است اما در دوران دولت یازدهم شاهد رشد دنیاطلبی و حقوق های نجومی، اختلاس ها و مفاسد هستیم که سرسام آور و مأیوس کننده مردم است. آیا اقدامات این دولت از جمله حقوق های نجومی و اختلاس ها با سبک ایرانی اسلامی سازگار است؟ شما کاخ هایی را می بینید که ساخته می شود و در ذیل آن عده ای در زباله دان مشغول پیدا کردن چیزی برای گذراندن شبشان هستند این است سبک زندگی ایرانی اسلامی؟ آیا وقتی در کشور ما شاهد تضعیف خانواده و افزایش طلاق و کاهش ازدواج هستیم می توانیم بگوییم که سبک زندگی ایرانی اسلامی رشد پیدا کرده است؟

میرسلیم افزود: آیا سبک زندگی ایرانی اسلامی با اسراف سازگار است که دولت شما نمونه بد همین اسراف است؛ آیا سبک زندگی اسلامی ایرانی اصالت را به اشتغال و فعالیت و کار نمی دهد؟ در دوران شما که رکود، سراسر کشور را فرا گرفته است. آیا با سبک زندگی ایرانی اسلامی ما نباید شاهد رشد فضایل اخلاقی باشیم اما برعکس شاهدیم که دروغگویی، عدم صداقت و عدم پاسخگویی متأسفانه حتی در دولت رشد می کند. آیا در سبک زندگی ایرانی اسلامی ما باید شاهد خودباوری و افتخار به ایرانی بودن باشیم یا اینکه جوانان ما گرفتار بحران هویت شده اند؟

روحانی: باید یکی از دو راه را انتخاب بکنیم یا شعار و وعده یا عمل و اجرا

حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به مردم وعده نداده ایم، ما عمل کرده ایم و آمدیم به مردم گزارش دادیم.

وی با اشاره به ماجرای مطرح شده کرسنت افزود: 14 میلیاردی که مطرح شده صحیح نیست این ماجرا در مرحله داوری است هنوز به اتمام نرسیده ، ماجرا ادامه دارد، در داوری باید به نتیجه برسیم و رقم هایی که مطرح می شود نیز آن چیزی نیست که در شایعات مطرح می شود.

وی در ادامه گفت: مسئله مهم آن است که ما می خواهیم امروز چه کار کنیم؟ آیا می خواهیم برگردیم به قبل از سال 92 ، یا می خواهیم که ملت بزرگ ما راهی را که در این سه سال و نیم با همه زحمت و تلاشی که پیموده است ، ادامه بدهیم و به اهداف اصلی برسیم ، ما وسط راه هستیم. آنچه که گفته می شود وعده ای است که با واقعیت منطبق نیست به هر حال یک برنامه 5 ساله ای نوشته شده، بحث شده در مجلس شورای اسلامی، تصویب شده اگر خیلی خوب بتوانیم تلاش کنیم به شکل متوسط در 5 سال آینده می توانیم رشد 8 درصدی داشته باشیم که برنامه از ما خواسته است و مقام معظم رهبری نیز همین را خواستند. آنهایی که رشد 26 درصدی را به مردم وعده می دهند، آیا این شدنی است؟ آیا درآمد ملی را می توان در عرض چند سال دو و نیم برابر کرد؟ این کار شدنی است ؟ یا یک وعده توخالی است ؟ وعده ای که هیچ دانشمندی آن را نمی پذیرد.

کجای دنیا 26 درصد رشد داشته است که ما هم ببتوانیم این مقدار رشد داشته باشیم؟ چرا دقیق سخن نمی گوییم؟ می گویید رکود است ، من سوال می کنم سال 91 رکود به چه وضعیتی بود و رشد ما چه شکلی بود؟ رشد ما تقریبا منهای 7 درصد بود ،منهای 6.8 درصد بود ، حالا که امسال که رشد بالای 8 درصد داریم شعار رکود داده می شود. البته در برخی از بخش ها باید کار شود تا ما به نشاط اقتصادی برسیم که این شرایط در صورتی امکان پذیر است که ما در همه زمینه ها مردم فریبی را کنار بگذاریم و واقعیت ها را به مردم بگوییم. برای موسیقی و هنر ما چکار کرده ایم ؟ ارکستر سنفونیک و ملی را که سال ها تعطیل شده بود کدام دولت راه اندازی کرد؟ سینماها را کدام دولت راه اندازی کرد؟ اهل هنر را کدام دولت امیدوار کرد؟ امروز همه اینها به آینده امیدوار شده اند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت :‌ این راه امید را باید ادامه بدهیم و نگذاریم بذر یأس پاشیده شود ، بله ما به مردم وعده دادیم در کنار اجرای برجام هم سرمایه خارجی می آوریم و هم فناوری می آوریم، هم مدیریت لازم را می آوریم ، فناوری کسب می کنیم و صادرات می کنیم. چند روز پیش طرح تولید مشترک یک اتومبیل با فرانسوی ها افتتاح شد . چند ماه پیش این اتومبیل در بازار فرانسه آمده با فناوری مشترک امروز چهل - شصت درصد هستیم بعد پنجاه - پنجاه خواهیم شد بعد شصت - چهل و در نهایت هفتاد درصد را ما تولید می کنیم ، سی درصد را فرانسوی ها. از آنچه که تولید می شود 30 درصد را صادر می کنیم و برای اینکار 270 میلیون دلار سرمایه خارجی داخل کشور آمده است ، این وعده ای است که ما به مردم داده ایم و به آن عمل کرده ایم.ما نمی گوییم می توانیم ، ما انجام می دهیم بعد می آییم خدمت مردم و می گوییم کاری است که انجام گرفته است و مردم آن را شاهد خواهند بود. بنابراین آنچه که ما امروز در برابر آن قرار گرفته ایم یک واقعیت دو راهی است که ما باید یکی از دو راه را انتخاب بکنیم یا شعار و وعده یا عمل و اجرا ، یا یک مدیریت و دولت آمرانه و یا یک دولت مردم سالار.

تاییدکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 764551

وب گردی

وب گردی