یک مقام مسئول کارگری:  نداشتن آمار کارگران محبوس شده در معدن« یورت »دردناک است

یک مقام مسئول کارگری می‌گوید: اینکه کارفرمای معدن زغال‌سنگ یورت از تعداد کارگران محبوس شده در داخل معدن خبر ندارد و نمی‌داند چند کارگر برایش کار می‌کردند، دردناک است.

به گزارش ایسکانیوز؛ هادی ابوی درباره حادثه تلخ معدن زغال‌سنگ یورت با انتقاد از عدم اطلاع دقیق از تعداد کارگران معدن، کشته‌شدگان و محبوس‌شدگان گفت: اگر از کارفرمای این معدن درباره میزان تولیدش یا معوقه بانکی و تسهیلاتی که گرفته سوال شود فی‌الفور پاسخ می‌دهد، ولی اینکه نمی‌داند چند کارگر دارد و چند نفر داخل معدن حفر هستند دردناک و تأسفبار است.

وی گفت: کار در معدن این طور نیست که هر کسی سرش را پایین بیاندازد و وارد تونل شود. حتی عکسبرداری ممنوع است. بنابراین بی‌خبری از تعداد کارگران و تعداد دقیق آن‌ها نشان می‌دهد کارفرما مسئولیتی در قبال سرمایه نیروی انسانی خود احساس نمی‌کند.

ابوی درباره نظارت و بازرسی از معدن گفت: آن طور که وزیر کار اعلام می‌کند قبل از حادثه بازرسی کار، معدن را بازرسی کرده است. ولی مگر نباید حوادث را با ایمنی محدود کنیم. اگر بازرسی انجام شده دیگر نباید شاهد وقوع حادثه باشیم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه در بحث ایمنی اول آموزش و بعد رعایت نکات ایمنی ضروری است، افزود: گفته می شود به دلیل تعویض باتری توسط کارگران و عدم انتقال آن به خارج معدن این انفجار رخ داده است، بنابراین کارگران آموزش لازم را در این خصوص ندیده بودند و نشان می‌دهد که افسران ایمنی در آنجا حضور نداشته‌اند.

ابوی در ادامه درباره وضعیت دستمزد کارگران این حادثه گفت: عکسی از سال ۱۳۹۴ موجود است که کارگران معدن در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات معوق خود پلاکارت‌هایی به نشانه اعتراض در دست گرفته‌اند و پیگیر معوقاتشان هستند. بنابراین اگر امروز می‌شنویم بسیاری از آن‌ها حقوق معوق داشته‌اند احتمالا از سال ۱۳۹۴ تاکنون پرداخت و تسویه نشده است.

این مقام مسئول کارگری خاطر نشان کرد: تبعا بحث دستمزد و بیمه کارگران بر عهده کارفرمای معدن بوده است و تأخیر و قصور در پرداخت آن متوجه کارفرما است.

وی ادامه داد: بسیاری از کارگران معدن با حداقل دستمزد و تا ۱۶ ساعت کار می‌کردند و مجبور بودند شیفت دوم بایستند یا اضافه‌کاری کنند تا معیشت خود و خانواده‌هایشان را تأمین کنند.

ابوی با بیان اینکه کار در معادن جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، افزود: کارگران معدن به دلیل سختی کاری که دارند می‌توانند زودتر بازنشسته شوند و اگر این حادثه اتفاق نمی‌افتاد شاید بسیاری از کارگران جانباخته هم می‌توانستند دوران بازنشستگی را در کنار خانواده سپری کنند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در عین حال با بیان اینکه پرداخت مستمری به جانباختگان حادثه از سوی سازمان تأمین اجتماعی صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: کارگران معدن در صورت عدم بیمه تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت و تأمین اجتماعی مستمری آن‌ها را پرداخت خواهد کرد اما قبل از آن کارفرما را ملزم به پرداخت حق بیمه کارگران خواهد کرد حتی اگر کارفرما از پرداخت حق بیمه خودداری کند با حکم قضایی دستور برداشت از حساب‌های بانکی او صادر و جزو بدهی کارفرما محسوب خواهد شد.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 764596

وب گردی

وب گردی