پاسخ کاندیداها به چگونگی شتاب رشد علمی و افزایش کیفیت آموزش در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به موضوع شتاب رشد علمی و افزایش کیفیت آموزش، پژوهش و نوآوری در نظام آموزش کشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی و ارتقاءجایگاه علمی کشور در عرصه جهانی پاسخ گفتند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر قالیباف در مناظره دوم دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نخستین داوطلبی که به قید قرعه انتخاب شد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چگونه می توان به شتاب رشد علمی و افزایش کیفیت آموزش، پژوهش و نوآوری در نظام آموزش کشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی رسید و جایگاه علمی کشور را در عرصه جهانی سریعتر ارتقاء بخشید گفت: ابتدا عرض تسلیت دارم به مناسبت حادثه تلخ معدن در استان گلستان و به همه آسیب دیدگان تسلیت می گویم.

وی افزود: موضوع فرهنگ بدون شک یکی از موضوع های همه جوامع است و دو نگاه در حوزه مسائل فرهنگی می تواند وجود داشته باشد یک نگاه بدبینانه در جامعه است و یک نگاه خوش بینانه.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در نگاه بدبینانه یک نگاه قیم مابانه و بسته و کنترل و نظارت شدید بر موضوعات فرهنگی وجود دارد و یک نگاه خوش بینانه است که این نگاه بر این مبناست که ما اصل را بر آگاهی بخشی برای مردم در نظر بگیریم که آنها بتوانند با توانمند سازی با خود مردم و نهادهای مردمی در این زمینه بتوانند ایفای نقش کنند.

قالیباف گفت: البته من معتقدم آموزش و پرورش مهمترین و اساسی ترین وزارتخانه ای است که می تواند در این بخش تأثیرگذار باشد که اگر درست عمل کند آثار مثبتی دارد و اگر منفی عمل کند آثار بیشتری دارد.

وی افزود: حتی معتقدم امروزه یکی از مشکلات ما که در حوزه اقتصادی است ریشه اساسی آن به حوزه فرهنگ و تربیت برمی گردد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به حادثه ای که اخیراً اتفاق افتاد اشاره می کنم که محموله ای کشف شد و به هر حال یک محموله مشکوکی که چند تن پوشاک بود در یک ویلایی پیدا شد که متعلق به یکی از وزرا بود.

قالیباف افزود: این پرونده ظرف دو روز رسیدگی شد کارش به صورت خیلی فشرده انجام شد و اکنون سوال این است که در یک وزارتخانه ای که آموزش و پرورش است و مسئولیت دارد وقتی ما می بینیم این رفتار به گونه ای است که واردات انجام می شود آن هم واردات غیر قانونی. حالا یا قانونی یا غیر قانونی اما واردات غیر ضروری است.

وی گفت: این نیست که این یک وزارتخانه صنعتی یا اقتصادی است بلکه وزارتخانه آموزش و پرورش است و این هم این نوع واردات.

قالیباف افزود: واقعاً این موضوع باعث نگرانی مردم نمی شود که مردم اعتماد کنند به وزارت آموزش و پرورش اما رأس این وزارتخانه چنین حرکتی انجام بدهد. چگونه مردم به آن اعتماد کنند؟ چگونه قشر فرهیخته به آن اعتماد کنند؟ چگونه قشر آموزش و پرورش به آن اعتماد کنند؟ چگونه آنهایی که در حوزه حق التدریسی باقی مانده اند به آن اعتماد کنند؟

وی گفت: اگر ما بخواهیم در حوزه اقتصاد مشکل اصلی ما بیکاری را حل و 5 میلیون شغل ایجاد کنیم بتوانیم یارانه طبقه محرومی را که فقط با یارانه زندگی می کنند تقویت کنیم به هر حال نیازمند این هستیم که نظامی در اصلاحات پولی، مالی، گمرکی و همه اینها انجام دهیم.

قالیباف افزود: این یک نمونه است و این یک نمونه در این هفته اتفاق افتاده است ما حتماً روزها و ماهها و سال های متوالی همیشه از این

اتفاقات داریم و این مشکلات بوجود می آید.

میرسلیم: با این وضع حقوقی معلمان نمی توان کیفیت آموزش را افزایش داد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : با این وضع حقوقی معلمان نمی توانیم کیفیت آموزش را ارتقا دهیم و این شرایط غیر قابل قبول است .

سید مصطفی میرسلیم پس از پاسخ آقای قالیباف به سوالی مبنی بر راهکارهای افزایش شتاب علمی کشور افزود : آقای قالیباف شما پاسخ دقیق به این سوال ندادید و کیفیت آموزش به جایگاه معلمان باز می گردد و ما در کشورمان متاسفانه جایگاه رفیعی به معلمان نداده ایم .

وی گفت : معلمان در شرایط بسیار ناهنجاری بسر می برند و ناچارند دو سه نوبت در روز کار کنند تا حقوق خود را بدست آورند تا بتوانند زندگی کنند .

میرسلیم خطاب به قالیباف گفت : شما درباره جایگاه علمی چیزی مطرح نفرمودید ؛ در دانشگاههای ما فعالیت های خوبی انجام می شود اما اغلب ما با یک سری مقالات مواجهیم که در مجلات خارجی پخش می شود و نتایج آن به درد ما نمی خورد .

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : جناب قالیباف کار علمی که متناسب با ما باشد عبارت است از اینکه مسائل کشور خود را به همت استادان و دانشجویان ارشد بشناسیم و برای آنها چاره جویی و راه حل پیدا کنیم و با پژوهش کار خود را پیش ببریم .

وی گفت : شما اصلا به موضوع پژوهش اشاره نفرمودید ؛ کشور ما در شرایط بحران رکود تورمی است و جز با تقویت پژوهش نمی توان به مسائل پرداخت و راه حل ها باید علمی باشد .

میرسلیم افزود : در دولت قبل نزدیک 50 طرح پژوهشی پیش بینی شده بود و برایش مبالغ هنگفت هزار میلیارد خرج شد که بتواند به نتیجه برسد یکی از آنها طرح هواپیمای ملی بود اما متاسفانه در دولت یازدهم همه این طرح ها جز هفت مورد تعطیل شد .

وی با طرح این سوال که آیا اینگونه می خواهیم برای کشورمان کار کنیم ؟ گفت : آنوقت خوشحال می شویم از اینکه هواپیما وارد کنیم و برای ورود هواپیما جشن می گیریم ؛ این کار نوعی کار جور کردن برای جوانان دیگر کشورهاست .

میرسلیم گفت : ما با پژوهش ها باید به جایگاه مناسبی برسیم تا محصولی به دست آوریم که به درد کشور خودمان بخورد و اقلا ما همین هواپیمایی که وارد کردیم می توانستیم ده تا 20 درصد قطعاتش را خودمان در کشور تولید کنیم مگر ما کمتر از کشور ترکیه هستیم آنها این کار را درباره ایرباس و بوئینگ می کنند و قطعاتش را خودشان می سازند و صادر هم می کنند .

روحانی: اولین زیربنا ، اخلاق است

روحانی گفت : اگر ما می خواهیم در جامعه ما اموزش و پرورش و علم و تحقیق جلو رود ، باید در جامعه آزادی باشد.

حسن روحانی در دومین مناظره انتخاباتی در خصوص سوال اول افزود:ما اگر می خواهیم مسئله فرهنگ و آموزش رابالا ببریم باید به زیربناها توجه کنیم .

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:اولین زیربنا ، اخلاق است اخلاق از اینجا نشات می گیرد که ما حق الناس را رعایت کنیم.

روحانی تاکید کرد:حقوقی که مربوط به مردم است نباید زیرپا بگذاریم فرض می کنیم یک فردی تخلفی کرده آن کسی که باید بگوید این فرد تخلف کرده کی است؟وی ادامه داد: آیا در نهایت محکمه است یا نه ؟ اگر بناست محکمه بگوید چه طور آقای قالیباف در مصاحبه تلویزیونی قبل از اینکه معلوم شود ، موضوع چیست به یک وزیر اتهام ناروا می زند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:اگر ما می خواهیم در جامعه ما اموزش و پرورش و علم تحقیق جلو رود باید در جامعه آزادی باشد.

روحانی گفت : وقتی یک دانشگاه در شیراز یک نماینده مجلس را دعوت می کند و دوستان خود شما مانع می شوند و با آجر به ماشینش حمله می کنند.

وی اضافه کرد : با کسی که فرزند شهید بزرگوار علامه شهید مطهری است ، چه رفتار می شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد : در چنین جامعه ای با چنین رفتاری ما می توانیم دانشگاه آزاد داشته باشیم ؟می توانیم تعالی داشته باشیم ؟

روحانی تاکید کرد:باید در جامعه تعالیم و شرایطی فراهم شود که شکوفایی به وجود آید.

وی ادامه داد : آیا ما می توانیم افرادی که صاحب فرهنگ هستند از استعدادشان درست استفاده شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد : ما یک هنرمند داریم اما از این که دعای ماه رمضانش را پخش کنیم ابا می کنیم.

روحانی گفت : یک ربنایی که مردم علاقه مند هستند ، ما پخش نمی کنیم و حالا چه طور می توانیم دنبال تعالی تعالیم آموزش و پرورش باشیم؟

هاشمی طبا : باید به تربیت در کنار آموزش توجه شود

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : ما در آموزش و پرورش به تربیت ، کمتر توجه داریم و باید در کنار آموزش به تربیت توجه داشته باشیم.هاشمی طبا در دومین مناظره نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و فرهنگی افزود : من به خودم تذکر می دهم اگر سوالی از من بشود همان سوال را پاسخ بدهم و از حاشیه پردازی خویشتن داری کنم.

وی در خصوص آموزش و پرورش گفت : با سندی که به نام سند پیشرفت آموزش و پرورش و اهداف 1404 و امضای یونسکوی 2030 عمل شود آموزش و پرورش می تواند متحول شود .

هاشمی طبا افزود : نکته ای که باید به آن اشاره شود ، این است که ما در آموزش و پرورش به تربیت کمتر توجه داریم و تربیت در کنار آموزش باید مورد توجه قرار بگیرد تا این نقص برطرف شود.

وی گفت : نقص دیگری که در قانون وجود دارد ، این است که اعضای علمی دانشگاهها می توانند شغل دوم داشته باشند در صورتیکه فقط باید کارشان دانش و پژوهش دانشجویان باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : دانش آموختگان نیز باید مدارج علمی را با مراتب عالی طی کنند چطور می شود که یک نفر پزشک با نمره 12 یا یک مهندس سازه با نمره 12 فارغ التحصیل می شود در صورتیکه دانش آموختگان باید با مراتب عالی دانشگاه را طی کنند.

جهانگیری: مراکز علمی را به بخش صنعت متصل کردیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کانون اصلی توسعه علم و فناوری دانشگاه است و ما مراکز علمی را به بخش صنعت متصل کردیم.

اسحاق جهانگیری در برنامه مناظره افزود : توسعه علمی کشور دو کانون اصلی دارد اولی آموزش و پرورش که به هر حال به آن باید به صورت جدی توجه شود هم سند تحول آموزش و هم معیشت فرهنگیان و معلمان امروز تاثیرگذارترین قشر جامعه هستند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم با وجود همه محدودیتها دریافتی حقوق فرهنگیان به طور متوسط از یک میلیون و 250 هزار تومان به دو میلیون و 850 هزار تومان رسیده است اما باید اقرار کنم وضع معیشت فرهنگیان مناسب نیست و باید کار جدی تری صورت گیرد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دانشگاه ها بسیار مهم هستند باید محیط امنی بشود باید توجه ویژه ای به دانشجویان داشت کانون اصلی توسعه علم و فناوری دانشگاه است باید نشاط و امید را بر دانشگاه حاکم کرد اساتید باید با فراغ بال بتوانند کار خود را انجام دهند و ما دانشگاهها را به مراکز صنعتی کشور اتصال دادیم .

جهانگیری گفت: درباره ادعایی که اقای قالیباف عنوان کردند با وجود اینکه قصد نداشتم این موضوع در این برنامه مطرح شود باید بگویم تا روز چهارشنبه که جلسه هیئت دولت بود فکر می کردم وزیر دیگری درگیر این مساله بوده است اما مشخص شد این وزیر وزیر آموزش و پرورش است .

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم ایران مظلومیت دولت را ببینید گفته می شود در خانه یک وزیر کالای قاچاق کشف شده است باید بگویم دختر این وزیر فوق لیسانس داشته بیکاربوده و با انتخاب یک کار شرافتمندانه واردات انجام داده است به ارزش 200 میلیون تومان پوشاک وارد کرده است ان هم از مبادی قانونی با پرداخت وجوه گمرکی یکباره کلانتری و دادگاه می روند و کالا را ضبط می کنند و این مساله می شود موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاییه و موضوع صحبت های کاندیدای ریاست جمهوری.

رییسی: امروز بیکاری دانشجو بیشترین مشکل ماست

سید ابراهیم رییسی گفت: آقای روحانی به عنوان رییس جمهور مستقر در این چهار سال باید پاسخگوی سوالاتی از این دست باشند که چرا دانشجوی کشور بیکار است؟ پرداختن به مسایل دیگر مشکلات را حل نمی کند.

دوازدهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات محمد باقر قالیباف افزود: ما شش کاندیدا اینجا حضور پیدا کردیم برای تضارب برنامه هایمان تا مردم به نتیجه برسند این حق مردم است که در مورد برنامه هایمان به نتیجه برسند، بحث های دیگری که حق مردم را در این رابطه ضایع کند ما به هیچ عنوان نمی پسندیم.

وی گفت : نکته ای اکنون مورد بحث است ، رشد علمی در کشور است که متاسفانه شاهد آن هستیم که شتاب علمی کشور به شدت کم شده است. شورای عتف تشکیل نمی شود برنامه ریزی برای جذب دانشجو‏، استاد و برنامه درسی به نحوی که کاملاَ مطابق با نیاز اقلیم های کشور باشد ، وجود ندارد.

رییسی گفت: یک میلیون حداقل تعداد دانشجویان فارغ التحصیلی است که با در دست داشتن مدرک تحصیلی بیکارند ، امروز بیش از تحریمهای اقتصادی، تحریم های علمی بر دانشگاه های ما اثر گذاشته است و مواد آزمایشگاهی وجود ندارد.

دوازدهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرهنگیان عزیز ما امروز مشکل دارند ، بیاییم مشکلات کشور را مطرح کنیم وقتی می شنویم 8هزار میلیارد تومان از صندوق فرهنگیان توسط عده ای متخلف به یغما برده شده است، به نحوی که هر فرهنگی 8 تا 10 میلیون در این صندوق سهم دارد، این موضوع به شدت فرهنگیان را عذاب می دهد ، چگونه یک فرهنگی برای اداره زندگی معمولی خود مشکل داشته باشد اما برخی صندوق فرهنگیان را به یغما ببرند؟

قالیباف:امروز دلالچی ها عامل اصلی گرانی و قاچاق کالا هستند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز دلالچی ها عامل اصلی گرانی و قاچاق کالا و ارز و ورود کالاهای غیرضروری به کشور هستند.

محمدباقر قالیباف در جمع بندی سؤال نخست مطرح شده در دومین مناظره زنده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز مشکلات حاکم بر پژوهش، وسایل کمک آموزشی، دانشگاه ها، بازنشستگان آموزش و پرورش و تأخیر در پرداخت حقوق حق التدریسی ها در نظام آموزش و پرورش به امری رایج تبدیل شده است، حتی کار در برخی مدارس به جایی رسیده که دانش آموزان در مدرسه می سوزند.

وی خطاب به آقای روحانی دیگر نامزد ریاست جمهوری گفت: چگونه است که وقتی من از درد مردم می گویم به بی اخلاقی متهم می شوم و کسی که باید پاسخگوی این مشکلات باشد مشغول واردات لباس بچه از ایتالیا است.

قالیباف با بیان اینکه وقتی از وارداتچی ها سخن می گوییم هدف ما تجار و بازرگانان عزیز نیستند افزود: مشکل آنجایی است که وزیر آموزش و پرورش ما اقدام به واردات لباس بچه از ایتالیا می کند، آیا با این رویکرد اقتصاد کشور سامان می گیرد؟ و درد اینجاست که ما وقتی از واردات می گوییم گفته می شود دختر وزیر بیکار است، مظلوم است، برود این جنس را وارد کند.

وی گفت: به اعتقاد من اصل این واردات خطاست، محموله ای که آمده است، از اصل اشتباه است و نتیجه چنین رویکردی؛ وضعیت امروز آموزش و پرورش است.

این نامزد انتخاباتی افزود: شرم آور است برای یک جامعه فرهنگی که این وضع معیشتی معلم و فرهنگیان باشد و این وضع دانش آموزانش باشد که خانواده ای خواهش کند شیفت فرزند آنان را به دلیل کمبود کفش یا چادر تغییر دهند چون چادر و کفش به اندازه کافی در خانواده نیست.

قالیباف گفت: علت اینکه به اعتقاد برخی پنج میلیون شغل در کشور نمی توان ایجاد کرد همین است. علت اتفاقی که در صندوق ذخیره ارزی اتفاق می افتد نیز ناشی از همین رویکرد است چگونه می توانند این افراد مشکلات مردم را حل کنند وقتی که حقوق بگیران 57 میلیونی، 100 میلیونی و 200 میلیون تومانی ذخیره انقلاب هستند و وارداتچی مظلوم خطاب می شود.

وی ابراز امیدواری کرد مردم آن گونه عمل کنند که همه رویه ها را به آرمان های بلند امام مهربانی ها برگردانند که مردم در مسند کار تصمیم بگیرند نه چهار درصد در دولت با این روش.

302/300

کد خبر: 764597

وب گردی

وب گردی