راهکارهای 6 کاندیدا برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای و رفع تحریم ها در مناظره دوم را اینجا ببینید

در دومین مناظره نامزدان انتخابات ریاست جمهوری 6 کاندیدا به این سوال که چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای ، رفع تحریم ها با توجه به توافق برجام خواهید داشت پاسخ دادند.

به گزارش ایسکانیوز، سید ابراهیم رئیسی در دومین مناظره نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و فرهنگی در پاسخ به این سوال که چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای ، رفع تحریم ها با توجه به توافق برجام خواهید داشت؟ چگونه می توانید از نقض مکرر آن توسط آمریکا و دولتهای غربی جلوگیری کنید؟ افزود : برجام یک توافقی است که بر اساس مذاکرات و آنچه دولت در فرآیندی که طی شده با همه اشکالاتی که وجود دارد اشکالاتی که حتی رسانه های گروهی هم بارها مطرح کردند اما چون به عنوان یک سند ملی مورد توافق قرار گرفته است طبیعتا باید این توافق از ناحیه ما و طرف های مقابل به رسمیت شناخته شود.

وی افزود : آنچه در اصل این مذاکرات و این سند مورد اشکال است این است که در زمان مذاکره نکاتی مطرح شد که قابل توجه است اینکه گفته بشود از ناحیه دولت و جناب آقای روحانی ، خزانه خالی است پیام بسیار بد از ناحیه جمهوری اسلامی است برای طرف مقابل اینکه گفته شود اگر ما توافق را نکنیم ممکن است طرف مقابل تاسیسات ما را مورد هجوم قرار دهد ، این یک پیام بسیار بد است برای مذاکره.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : مثل این که انسان بخواهد به عنوان افسری که در میدان جنگ است اعلام کند که نیروهای من از بین رفته است و من نیرویی ندارم ، این مسائلی بود که متاسفانه واقع شد اما چون برجام به عنوان یک سند است باید اجرا شود.

رئیسی افزود : در این سند متاسفانه در اجرا پیشقدم شدیم و به صورت تام اجرا کردیم ، این سند به صورت یک چک است که باید نقدش کرد که من معتقدم با ضعف هایی که دولت در حین این کار و تا اجرای این قضیه نشان داد در حال حاضر توانایی دریافت این چک را نداریم.

وی گفت : این کار می توانست به نوعی شکل بگیرد که ما ضعف از خودمان نشان ندهیم و این پیامهای متاسفانه بد داده شده مسائلی است که برای ما نوعی مشکل ایجاد کرده است یعنی طرف مقابل این پیام را گرفته که تحریم ها نتیجه داده است بنابراین تحریم ها را رها نمی کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : بعد از این سند چه اتفاقی افتاد ، آقای روحانی قول داد به محض اینکه این کار انجام شد تمام تحریم ها به صورت یک جا برداشته می شود اما هیچ اتفاقی در سفره مردم نیفتاد، در سفره مردم عرض می کنم آیا بعد از تصویب این قضیه در سفره شما مردم، در زندگی شما ، در کسب و کار شما رکود و بیکاری مشکلش حل شد ؟

قالیباف: برجام ایران را به مرکز واردات اروپایی ها تبدیل کرد

محمدباقر قالیباف گفت: : ما باید دو کار انجام دهیم؛ هم حقمان را از این برجام بگیریم و هم زودتر از آن، حقمان را از چهاردرصدی ها بگیریم چراکه اگر آن امکانات هم وارد کشور شود باز هم این افراد می برند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات سیدابراهیم رئیسی درخصوص برجام گفت: تحریم ها و این قرارداد برجام موجود حتماً سندی است که مورد احترام همه دولت ها خواهد بود و طرف مقابل هم مکلف است که به عهد خود عمل کند.

وی افزود: نکته ای که مهم است این است که در اجرای برجام چه کرده ایم؟ نکاتی را جناب آقای رئیسی اشاره کردند، آثار اجرای برجام برای مردم ما چه بوده است؟ امروز وقتی از مردم سؤال می کنیم آیا گشایشی در کار صورت گرفته است؟ می گویند گشایشی صورت نگرفته است.

قالیباف گفت: من معتقدم اگر بخشی از مشکلات حل بشود و گشایشی ایجاد شود باز مشکل مردم حل نمی شود چون اشکالات ما در سیستم اداری اجرایی دولت است.

وی با اشاره به روش کاری و نگاه دولت یازدهم افزود: وقتی از قاچاق کالا و ارز جلوگیری نمی شود، وقتی بانک های ما سراپایشان زدوبند است و به مردم ظلم می کنند، اگر امکانی هم بیاید باز چهاردرصدی ها بهره مند می شوند.

قالیباف افزود: ما باید دو کار انجام دهیم. هم حقمان را از این برجام بگیریم هم زودتر از آن حقمان را از چهاردرصدی ها بگیریم چراکه اگر آن امکانات هم وارد کشور بشود باز هم این افراد می برند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برجام تا این تاریخ مرکز واردات اروپایی ها به ایران شده است. شما نگاه کنید چقدر کالا به ما فروختند. چه کسی منفعتش را برد؟ همین چهاردرصدی ها. برای چه کسانی زحمت ماند؟ برای مردم.

میرسلیم: برجام ندای مظلومیت مارا به گوش جهانیان رساند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : برجام بالاخره در جهان ندای مظلومیت ما را به گوش جهانیان رساند واین حسن را داشت.

میرسلیم گفت : مردم جهان این را متوجه شدند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و همواره به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای هستیم و به دنبال دانش هسته ای هم خواهیم بود و آن را رها نخواهیم کرد و به دنبال سلاح هسته ای نیستیم.

وی افزود : به لحاظ مذاکرات و متن و توافقی که بین ایران و شش کشور دیگر که ابرقدرت نیز هستند چطور می شود که ما قبل از مذاکرات ، دانش هسته ای بالنده خودمان را داریم ، تحریم ها هم برقرار است و بعد از مذاکرات هم متاسفانه تحریم ها تشدید می شود ولی محدودیت برای پیگیری دانش هسته ای برقرار می ماند؟

میرسلیم گفت: برجام چه حسنی داشت به لحاظ داخلی ؟ نکته بعدی این است که من از شما تقاضا می کنم که بفرمایید که چگونه ما می توانیم در آینده این حقوقی که داریم به لحاظ هسته ای که حقوق ملت ایران است چگونه به نظر شما به عنوان نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری می توان این حقوق ملت شریف را در چارچوب همین برجامی که امضاء شده است و هیچ کدام از طرف های مقابل ما نسبت به تعهدات خودشان وفا نکردند به اجرا گذاشت ، این حقوق را چگونه می شود احقاق کرد؟ چه راهی ما داریم ؟

وی افزود : با وضعی که در حال حاضر من ملاحظه می کنم متاسفانه ما بسیاری از دانشمندان و علمای خودمان را در زمینه هسته ای از کار برکنار کردیم و بسیاری از تاسیساتمان را تعطیل کردیم ، بتن ریختیم از آن طرف در مقابل تحریم ها نمی دانیم چکار بکنیم ، هنوز مشکلات بانکی ما کاملا برقرار است و ضررهای آن را باید تحمل بکنیم.

روحانی: نامزدها باید به طور صریح موضع خود را درباره برجام مشخص کنند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : افرادی که اکنون نامزد انتخابات هستند باید به طور صریح به مردم بگویند که با برجام می خواهند چه کار کنند و چگونه می خواهند با دنیا تعامل کنند؟

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین مناظره زنده تلویزیونی افزود : برای اجرای برجام به عنوان توافقی که مورد قبول همه است ، چرا این همه در خیابان های تهران بیلبورد زده شد و فحاشی به افراد مذاکره کننده صورت گرفت؟

وی تصریح کرد: اگر برخی می گویند مذاکرات میدان جنگ بود که این موضوع درست است زمانی که دیپلمات های ما در میدان مذاکره بودند شماها پشت پرده چه کردید؟ چه حرف های نامربوطی بعضی ها زدند؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برخی از این حرفها همانند مخالفین مردم ایران مانند صهیونیست ها، وهابی ها و تندروهای امریکا مطرح می شد و همپای آنها با این مذاکرات مخالفت می کردند.

روحانی گفت: امروز مردم ایران باید بدانند که با زحمات فراوان برجام به دست آمده و معنی برجام این است که تمام تحریم های هسته ای برداشته شده است اگر شما می گویید تحریمی باقی مانده ، باید بگویید کدام است.

وی افزود: تحریم های هسته ای برداشته شده است ما دچار تحریم های متنوعی هستیم اگر امروز برجام نبود نفت ما به جای دو میلیون بشکه ای که امروز صادر می کنیم به 200 هزار بشکه می رسید، شما این وعده و وعیدهایی که به مردم می دهید چگونه این وعده وعیدها را می دادید البته این وعده وعیدها هیچ کدام برنامه و حساب و کتابی ندارد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید به صراحت به مردم بگویید در برابر برجام چه می کنید ، شماها که از روز اول مخالف بودید و در زمانی که ترامپ آمد شماها خوشحالی می کردید که برجام را پاره می کند.

روحانی تاکید کرد : امروز مردم ما باید به خوبی بدانند که دوباره تقابل بر می گردد ، دوباره تحریم بر می گردد یا نه؟ و چقدر شماها در سیاست خارجی در مسائل خارجی مطلع هستید؟

وی گفت: آقای رئیسی شما چقدر در مسائل هسته ای اطلاعات دارید که اکنون قضاوت می کنید؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : در باره صحبت های آقای میرسلیم درباره فناوری باید بگوییم که امروز وضع ما از هر روز بهتر است هیچ دانشمند ما بیکار نشده است و اراک نیز به بهترین شکل بازسازی می شود.

روحانی تاکید کرد: اراکی که در فناوری در سطح پایینی قرار داشت اکنون به فناوری بالاتری دست پیدا کرده است.

هاشمی طبا : برجام ممکن است مانند هر معاهده ای مشکل داشته باشد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : ممکن است برجام با مشکلاتی روبرو باشد اما در هر معاهده چند جانبه ای این مشکلات می تواند وجود داشته باشد و در این معاهده ها هر طرف به نفع خود ، مسائلی را تفسیر می کند.

هاشمی طبا افزود : اگر می خواهیم یک مسئله ای را بررسی کنیم باید به سابقه تاریخی آن توجه کنیم به طور مثال ساختمان پلاسکو سه ساعت ریخت و 20 روز آواربرداری شد.

وی ادامه داد : در حالی که ما از طرف قدرت های بزرگ تحریم شده بودیم برخی چون کبک سر خود را زیر برف برده بودند و می گفتند تحریم ها در ما اثری ندارد و در همین حال از همان کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند کالاها را از مبادی دیگری گران تر خریداری می کردند.

هاشمی طبا افزود : 50 درصد اتومبیل سوپرلوکس یکی از شرکت های آلمانی که ما را تحریم کرده بودند با همان پولی که نفت را با واسطه می فروختند وارد کشور شد و در همان شرایط می گفتند ما تحریم نشدیم و تحریم را قبول نداریم.

وی گفت: این میراث به دولت یازدهم رسیده و حالا ممکن است برجام با مشکلاتی روبرو باشد و در هر معاهده چند جانبه و چند طرفه این مشکلات ممکن است وجود داشته باشد و هر طرف در این معاهده می خواهد شرایط را به نفع خود تفسیر کند و ما باید در این زمینه پایداری کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : اگر ما در تحریم استقامت داشتیم همانطور که در زمان جنگ استقامت داشتیم و دولت زمان جنگ با سهمیه بندی کالاها و با کنترل قیمت کالاها و کنترل قیمت ارز و با فروش 500 هزار بشکه نفت به قیمت 7 دلار مملکت را اداره کرد و ما در زمان تحریم هم باید اینگونه رفتار می کردیم.

هاشمی طبا ادامه داد : وقتی مسئولان به صورت باز ، آزاد و دلخواه و برای پز دادن شروع به ولخرجی کردند و خزانه ارزی مملکت را به آن مقدار تهی رساندند ، دوستانشان کف می زدند (در زمان تحریم) به این شرایط حاضر رسیدیم که تحریم ها برطرف شده و به نفع نسبتاً مطلوبی رسیدیم ولی الان هم این شکل و حالت را برای خودشان می گیرند.

جهانگیری: به بدعهدی آمریکایی ها باور داریم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بدون تردید یکی از مهمترین موفقیت هایی که در تاریخ ایران انجام گرفته ، برجام است.

اسحاق جهانگیری افزود: مردم ایران در جریان هستند که وقتی دولت یازدهم بر سر کار آمد وضعیت کشور چه بود، مردم برای تهیه دارو چه کار می کردند، مردم برای تهیه شیرخشک بچه هایشان چه کار می کردند، وضع سیلوها چگونه بود؟ این دولت در همه زمینه ها موفق بود و کارهای بزرگی انجام داد.

وی گفت: ممکن است نواقصی داشته باشیم و قبول داریم باید برطرف کنیم.

جهانگیری افزود: یکی از مهمترین موفقیت هایی که در تاریخ ایران انجام گرفته است، برجام است، بدون تردید همه اهدافی که برای برجام تعریف شده بود ما به همه آن دسترسی پیدا کردیم و حق هسته ای خود را به ثبت رساندیم.

وی گفت: ما تحریم های ظالمانه را از ایران برداشتیم، ما ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کردیم، چرا فراموش کردید؟

این نامزد انتخابات افزود: اگر برجام به توافق نمی رسید و این قدرت های استکباری زورگو می خواستند همان کارهایی را که داشتند ادامه بدهند صادرات نفت ما متوقف می شد.

جهانگیری گفت: مردم ایران می دانید چه می شد؟ طوری می شد که تمام مردم ایران باید از نظر اقتصادی وضع نابسامانی می گرفتند. توفیق برجام در این بود که ما امروز با افتخار می گوییم کشور ما برای توسعه آماده است.

وی افزود: ما به جای یک میلیون بشکه، اکنون دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می کنیم، ما سی درصد صادرات پتروشیمی مان افزایش پیدا کرده است.

جهانگیری گفت: تمام بیمه های صادراتی که کشتی هایی که می خواستند به ایران بیایند بیمه نمی کردند و لذا هیچ کشتی به سمت ایران نمی آمد اکنون این (رفت و آمدها) برقرار شده است و کشتی های خارجی به سمت ایران کالا می آورند و کالا می برند.

وی افزود: بنادر ایران تحریم شده بود، 10 ها میلیارد منابع نفتی که می فروختیم در دنیا مسدود شده بود، آزاد شد.

این نامزد انتخابات گفت: ما فکر می کنیم برجام توفیق بسیار بزرگی بوده و البته به بدعهدی آمریکایی ها نیز باور داریم.

رئیسی: هر دولتی باید به برجام وفادار باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر دولتی که سرکار می آید باید به تعهد برجام وفادار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ پایانی خود به سؤالی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای و رفع تحریم ها پیشنهاد می کنید؟ افزود: آقای روحانی شاید در ذهنشان باشد زمانی که ایشان دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند درباره مسائل ان پی تی به ایشان گفتم که گزارش هایی رسیده است و درباره آن صحبت کنیم که آقای روحانی گفتند الان فرصت نیست.

وی گفت: اطلاعاتم درخصوص موضوع برجام و جلساتی که شرکت کرده ام شاید به میزان دیپلمات ها نباشد اما در تعداد زیادی از جلسات شرکت کرده و گزارش خوانده ام و در جریان مسائل حوزه خارجی به طور کامل هستم.

رئیسی افزود: نکته بعد اینکه ما برای عزیزان دیپلماتمان که در این عرصه زحمت کشیدند ارزش قائلیم و از همه آنها تشکر می کنیم. اما نکته اینجاست که در این رابطه قرار بود چه اتفاقی بیافتد؟ آقای روحانی گفتند هم چرخ سانتریفیوژها و هم چرخ اقتصاد باید بچرخد سؤال ما این است که مردم عزیز چرخ اقتصاد می چرخد؟ بازار شما کسب و کار دارد؟ آیا دادوستد، تجارت، واردات و صادرات اکنون دچار رکود نیست؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: از آقای سیف در مورد تحریم های بانکی سؤال کردند و ایشان گفتند که تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و این مصاحبه در تلویزیون پخش شد و آقای طیب نیا بعنوان وزیر امور اقتصادی و دارائی اعلام کردند که مسائل بانکی ما به قوت خود باقیست و همه مسائل فلج است و البته تعبیر فلج از من است و قریب به این مضمون گفتند.

رئیسی ادامه داد: آقای ظریف هم در صحبت هایشان گفتند آمریکاییها نه به متن برجام و نه به روح آن متعهد نبودند؛ آقای روحانی می پرسند چه تحریمی؟ کاری ندارد الان یک محموله نفتی به هند و یا فلان کشور بفرستید اگر پولش را آوردید معلوم است که تحریم بانکی برداشته شده است و این مسئله ای روشن است و هیچ پیچیدگی ندارد.

وی گفت: اکنون فقط درخصوص تحریم بانکی در یک بانک دست چندم متوسط در ترکیه و یک بانک متوسط در فلان کشور گفته اند یکسری ال سی ها گشایش یافته است.

رئیسی با اشاره به اینکه آثار حوزه اقتصادی در حوزه بانکی مشخص می شود، افزود: تحریم بانکی همچنان باقیست و خود آنها می گویند باقیست و تحریم را برنمی داریم عجیب است ما می خواهیم از طرف آنها صحبت کنیم درحالیکه خودشان می گویند برنمی داریم.

وی گفت: ما معتقدیم در برابر دشمن نباید ضعف نشان داد و در این خصوص آقای میرسلیم نکته خوبی گفته اند و ما معتقدیم که در حین مذاکره ضعف هایی هم بود و نباید برخی اظهارات صورت می گرفت.

رئیسی افزود: اگر آنها ببینند که با دولتی مقتدر طرف هستند که از حقوق ملت ایران دست نمی کشد حساب کار دستشان می آید.

وی گفت: در جریان منا حادثه ای رخ داد وآقای جهانگیری در مناظره قبلی بیان کردند که چگونه درخصوص برخورد با آن دختر ناراحت شدند و ما هم معتقدیم که نباید به احدی ظلم شود اما پانصد نفر در منا به شهادت رسیدند و خانواده هایی داغدار شدند و چند روز گذشت و همچنان جنازه ها را تحویل نمی دادند و رهبر معظم انقلاب با اقتدار آن اظهارات را در دانشگاه افسری داشتند و شاهد بودیم که پس از یک ساعت ورق برگشت.

رئیسی با اشاره به اینکه نگاه مقتدارانه به قضایا با نگاه ملتمسانه تفاوت دارد، گفت: از موضع اقتدار برخورد کردن با مسائل بسیار متفاوت است تا اینکه بگوییم هرچه پیش آمد خوش آمد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر دولتی سرکار بیاید باید به برجام وفادار باشد و نه تنها این تعهد بلکه اجازه دهید شوخی کنم حتی به تعهدات قبل از انقلاب هم پایبند هستیم مگر اینکه مجلس آن تعهد را رد کند و یا مورد توافق جمهوری اسلامی نباشد.

وی گفت: ما به تعهدات دولتمان وفاداریم اما باید بدانیم که برای گره گشایی از مشکلات و زندگی مردم چه کنیم و ما حتماً می توانیم در دولت کار و کرامت به گونه ای برخورد کنیم که حقوق مردم حفظ شود.

خبرنگار: راضیه فراهانی/تایید: فاطمه سرلک

کد خبر: 764599

وب گردی

وب گردی