هر 6 کاندیدا درباره سبک زندگی در مناظره دوم چه گفتند؟

هر شش کاندیدا درباره سوال وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی با سبک زندگی غربی و اینکه چه برنامه ای برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم خانواده و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه دارید پاسخ گفتند.

به گزارش ایسکانیوز، حسن روحانی با قرار گرفتن در جایگاه در واکنش به این سوال که وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی با سبک زندگی غربی چیست و چه برنامه ای برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم خانواده و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه دارید؟ افزود: مسئله فرهنگ و سبک زندگی جامعه ما یک مسئله بنیادین است و در این زمینه تلاش های بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: مردم امروز احساس آزادی بیشتری می کنند ما باید بدانیم که چگونه می خواهیم با مردم رفتار کنیم آیا می خواهیم مردم را در همه زمینه ها توانمندتر کنیم یا اینکه در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم این چیزی است که امروز پیش روی مردم است و باید انتخاب کنند دولتی که اتکایش به مردم است و همه چیز را می خواهد از طریق کمک مردم حل کند یا دولتی که از طریق مداخله و انحصار می خواهد در جامعه مسائل را حل و فصل کند؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آمار و ارقامی که امروز داده می شود برای مردم بسیار جالب و یادآور آن روزهایی است که افرادی به مردم وعده و وعید می دادند و دیدیم پایان آن دولت ها مردم به چه روزگاری افتادند وضع تورم چگونه شد.

روحانی گفت: دیدیم وضع بهداشت مردم چگونه شد و مردم وقتی به بیمارستان می رفتند حتی باید ملحفه و دمپایی خود را از بیرون خریداری می کردند دیدیم چگونه عزت مردم زیر پا گذاشته شد و صبح به فروشگاه می رفتند و اطمینان نداشتند که بعدازظهر قیمت جنس به کجا می رسد.

وی افزود: سبک زندگی مردم اینگونه شده بود که هر چه می توانند ذخیره کنند برای فردایشان چون نمی دانستند شرایط فردا به نسبت امروز چگونه است، امروز یک آرامشی در جامعه بوجود آمده و در سایه این آرامش ما می بینیم می توانیم زندگی مردم را در مسیر درست قرار بدهیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می شود اگر ما به انقلابمان، نظاممان و اسلاممان و به قدرت مردممان معتقد باشیم مردم فریبی نمی کنیم، با مردم به صداقت رفتار می کنیم، انشقاق را در جامعه ایجاد نمی کنیم.

روحانی افزود: رئیس جمهور رئیس جمهور صد در صد مردم است، امام فرمود همه با هم. تقسیم بندی های بی خود نکنیم. کپی برداری های ناشیانه نکنیم یک جایی در یک کشوری یک جنبش 99 درصدی درست شده بود حالا چون در سال 96 هستیم این را بکنیم 96 درصدی.

وی افزود: انشقاق، امنیت جامعه را از بین می برد، ما هر جا موفق شدیم جایی بوده که متحد شدیم آنجا توانستیم از برجام استفاده کنیم که متحد بودیم، آنجا که خواستیم برجام را به هم بزنیم دیدید چگونه شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند، روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند و ما نتوانیم از برجام صد در صد استفاده کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت ما از همه این مسائل عبور کرد به خاطر اینکه انقلاب و اسلام را اکثریت جامعه ما از روز اول انتخاب کرده بود و امروز آن را هم با قوت ادامه می دهد.

هاشمی طبا: همه راست ها را بگوییم سبک زندگی درست می شود

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: درستی و صداقت و همه درست ها را گفتن باعث ایجاد سبک زندگی مناسب در جامعه می شود.

هاشمی طبا گفت: سبک زندگی ما از همین تریبون ها شکل می گیرد ، سبک زندگی صادقانه و عالمانه یا سبک زندگی پرحرارت مصنوعی و بدون واقع بینی و بنا کردن یک عمارت بر روی آب.

وی ادامه داد : مسائل مختلفی از نظر فکری در جامعه داریم ، حقیقت این است که سنت ها را با اسلام بعضی وقتها خلط کرده ایم، بعضی چیزهایی که در سنت های گذشته ما بوده حتی ناپسند بوده، سعی می کنیم بعنوان یک امر تحسین شده به مردم بگوییم و در عین حال علمای ما، مسئولان فرهنگی هستند که می توانند سبک زندگی را تبیین کنند و به مردم بگویند.

هاشمی طبا گفت : اینکه فقط بگوییم سبک زندگی اسلامی است ، این کفایت نمی کند خیلی ها می گویند خانه بزرگ، مرکب راهوار مستحب است و بعضی ها دنبال این می روند، بنابراین این سبک زندگی ایجاد شکاف طبقاتی می کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : در این مورد از نظر فرهنگی کم گذاشته ایم اما اگر واقعاً بخواهیم به جایی برسیم درستی و صداقت و همه درست ها را گفتن باعث ایجاد سبک زندگی مناسب در جامعه می شود ، ما یک قراردادی در کشور به نام کرسنت داشتیم که به خاطر آن 14 و نیم میلیاد دلار جریمه شدیم و اعلام می شود به خاطر کرسنت جریمه شدیم. کرسنت بد، اما بخاطر عدم اجرای آن در دولت نهم و دهم جریمه شدیم ، فراموش نکنیم همه راست ها را بگوییم سبک زندگی ما ان شاءالله درست می شود.

جهانگیری: سبک زندگی در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گرفته است

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت : سبک زندگی موضوع بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند و در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گرفته است.

در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و فرهنگی، اسحاق جهانگیری گفت: زمانی که به چالش های پیش روی کشور نگاه می کنیم، می بینیم که به دلیل اینکه در منطقه خشکی قرار داریم، از نظر منابع آب در شرایط سختی قرار داریم، اما در مصرف آب سرانه ما از سرانه مصرف آب دنیا بیشتر است.

وی ادامه داد: در مصرف مواد مصرفی و منابع طبیعی کشور زیاده روی می کنیم و مهم این است که بتوانیم با سبک زندگی مناسب از عوارضی که وجود دارد، به صورت جدی جلوگیری کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت : در کشوری زندگی می کنیم از نظر زندگی تنوع قومی وجود دارد و باید بپذیریم که تنوع قومی تهدید نیست یک فرصت است.

جهانگیری افزود : فرهنگ ها و زبان های مختلف کشور ما را رنگارنگ کرده است و بلوچ و تُرک و عرب و آذری و فارس در کنار هم هستند ، در ایران هیچ قومی از قوم دیگر ایرانی تر نیست.

وی ادامه داد : دولت معتقد است که هر قومی باید زبان مادریش را حفظ کند در این دوره زبان آذری و زبان کُردی اجرا شد.

جهانگیری افزود : امیدواریم در همه بخش ها به جهت فرهنگی، برای تقویت همبستگی ملی اقداماتی که ضروری است انجام شود.

رئیسی: در برنامه جامع کار و کرامت همه نیازهای کشور منظور شده است

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : در برنامه جامع کار و کرامت همه نیازهای کشور منظور شده و منابع تامین وعده های گفته شده در این برنامه ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ آقای رئیسی در باره شاخص های سبک زندگی اسلامی و غربی گفت: شاخص های سبک زندگی غربی مصرف منابع حداکثری ، تولید سودآور و گسست های اجتماعی به ویژه در رابطه با خانواده است، در زندگی اسلامی آنچه هست عمران و آبادی طبیعت ، تولید حداکثری منابع، مصرف بهینه منابع که بسیار مهم است و وحدت و انسجام اجتماعی، ایثار و فداکاری و گذشت و به دیگران توجه داشتن است و دستیابی به این موارد یک باور جدی می خواهد و آن هم یک دولت انقلابی می خواهد.

وی ادامه داد: اگر دولتی انقلابی با نگاه به مردم و برای شکل دادن به این سبک زندگی نباشد این اتفاق نمی افتد .

رئیسی گفت: آقای جهانگیری در صحبت هایشان اشاره کرد و من از ایشان می خواهم که وارد فضای انتخاباتی نشویم و ببینیم روزنامه هایی که ایشان می گویند اصلاح طلب ، در مجلس و در بیرون مجلس و در دانشگاهها چقدر عملکرد این دولت را مورد نقد قرار دادند اصلا بحث انتخابات نیست و بیایید وارد فضای انتخاباتی و شعار انتخاباتی نشویم و دنبال جلب توجه نباشیم ، ببینیم آیا وعده هایی که دولت در روز اول ریاست جمهوری خود داد عمل شد یا خیر؟

وی ادامه داد: به مردم عزیز خود عرض می کنم به کرمانشاه و کردستان رفتم و انهایی که به دیدن من می آمدند اشک می ریختند و می گفتند این وعده ها به ما داده شده ، اما تحقق نیافته است ، در همدان و شهرهای مختلف هم به همین شکل بود و ما باید مشکلات را حل کنیم .

رئیسی افزود: پشتوانه علمی دانشگاههای معتبر را در این زمینه داریم و برنامه جامع کار و کرامت را ارائه می کنیم که تمام بخشهای کشور و نیازهای کشور در این برنامه منظور شده و تمام وعده های داده شده مشخص است که منابع ان در کجا وجود دارد و اگر آقایانی که در این خصوص اظهار نظر کردند از ما سوال می کردند که منابع اش کجاست حتما خدمتشان عرض می کردیم چون امر محرمانه ای در دولت ما نخواهد بود.

قالیباف: مردم را از جنگ نترسانیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرهنگ حتماً دستوری و قیم مآبانه نیست و باید به مردم اعتماد کرد و فرهنگ را به دست خود مردم سپرد.

محمدباقر قالیباف در نقد صحبت های آقای روحانی افزود: نخستین تکریم اهالی فرهنگ، واگذاری امور فرهنگی به خودشان است نه اینکه ما کسی را به کار بگیریم که نه او اهل فرهنگ را بشناسد و نه اهل فرهنگ او را.

وی گفت: اگر اینجا به صورت ابزاری از یک شخصیت حوزه موسیقی نام می بریم، این خوب نیست، ما بگوییم برای موسیقی چه کردیم؟

قالیباف افزود: خانه موسیقی را در شهر تهران ما ساختیم و دهها میلیارد در این حوزه کمک شد، در سینما امروز اقتصاد سینما را در شهر تهران که اثرش کشوری بوده شهرداری رونق داده و برای تئاتر هم همین طور، دهها سالن تئاتر، چندین هزار صندلی سینما، خانه هنرمندان، خانه سینما و خانه تئاتر و خانه موسیقی 12 سال است که ما توفیق خدمت به آنها را داریم.

وی گفت: شعار ندهیم که برای ما مهم است اما کاری نکنیم.

این نامزد انتخاباتی افزود: چرا ما مردم را از جنگ می ترسانیم، اگر کسی قدر صلح را بداند، بنده و امثال بنده ایم. این قدر که ما آسیب جنگ را دیدیم بهترین دوستان و یارانمان را در کنار خود از دست داده ایم، برادر خود را از دست داده ایم و قدر صلح را می دانیم و بیش از دیگران اما از آن طرف این را نیز می دانیم که اگر قدرت نداشته باشیم، عزت ما را زیر پا می گذارند و ذلت را به ما تحمیل می کنند.

قالیباف گفت: مردم را از جنگ نترسانیم، تهدیدشان نکنیم، این زیبنده ملت افتخارآمیز ایران در طول تاریخ نیست.

وی افزود: آن کسی هم که وعده می دهد سابقه من روشن است اگر برنامه ای برای پنج میلیون شغل گفتم به خاطر اینکه متعهد هستم و حتماً انجام می دهم و سابقه من نیز نشان داده است.

قالیباف گفت: اگر وعده ای جنابعالی دادید و نتوانستید عمل کنید به دیگران نسبت ندهید.

میرسلیم: در دولت یازدهم شاهد رشد دنیاطلبی هستیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سبک زندگی ایرانی اسلامی بسیار مهم است اما در دوران دولت یازدهم شاهد رشد دنیاطلبی و حقوق های نجومی، اختلاس ها و مفاسد هستیم که سرسام آور و مأیوس کننده مردم است.

سیدمصطفی آقامیرسلیم در پاسخ به اظهارات آقای روحانی درباره وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی از سبک زندگی غربی افزود: آیا اقدامات این دولت از جمله حقوق های نجومی و اختلاس ها با سبک ایرانی اسلامی سازگار است؟

وی گفت: شما کاخ هایی را می بینید که ساخته می شود و در ذیل آن عده ای در زباله دان مشغول پیدا کردن چیزی برای گذراندن شبشان هستند این است سبک زندگی ایرانی اسلامی؟ آیا وقتی در کشور ما شاهد تضعیف خانواده و افزایش طلاق و کاهش ازدواج هستیم می توانیم بگوییم که سبک زندگی ایرانی اسلامی رشد پیدا کرده است؟

میرسلیم افزود: آیا سبک زندگی ایرانی اسلامی با اسراف سازگار است که دولت شما نمونه بد همین اسراف است؛ آیا سبک زندگی اسلامی ایرانی اصالت را به اشتغال و فعالیت و کار نمی دهد؟ در دوران شما که رکود، سراسر کشور را فرا گرفته است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آیا با سبک زندگی ایرانی اسلامی ما نباید شاهد رشد فضایل اخلاقی باشیم اما برعکس شاهدیم که دروغگویی، عدم صداقت و عدم پاسخگویی متأسفانه حتی در دولت رشد می کند.

میرسلیم افزود: آیا در سبک زندگی ایرانی اسلامی ما باید شاهد خودباوری و افتخار به ایرانی بودن باشیم یا اینکه جوانان ما گرفتار بحران هویت شده اند؟

روحانی: ما وعده نداده ایم ، عمل کرده ایم و به مردم گزارش دادیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به مردم وعده نداده ایم، ما عمل کرده ایم و آمدیم به مردم گزارش دادیم.

حسن روحانی با اشاره به ماجرای مطرح شده کرسنت افزود: 14 میلیاردی که مطرح شده صحیح نیست این ماجرا در مرحله داوری است هنوز به اتمام نرسیده ، ماجرا ادامه دارد، در داوری باید به نتیجه برسیم و رقم هایی که مطرح می شود نیز آن چیزی نیست که در شایعات مطرح می شود.

وی در ادامه گفت: مسئله مهم آن است که ما می خواهیم امروز چه کار کنیم؟ آیا می خواهیم برگردیم به قبل از سال 92 ، یا می خواهیم که ملت بزرگ ما راهی را که در این سه سال و نیم با همه زحمت و تلاشی که پیموده است ، ادامه بدهیم و به اهداف اصلی برسیم ، ما وسط راه هستیم.

روحانی افزود : آنچه که گفته می شود وعده ای است که با واقعیت منطبق نیست به هر حال یک برنامه 5 ساله ای نوشته شده، بحث شده در مجلس شورای اسلامی، تصویب شده اگر خیلی خوب بتوانیم تلاش کنیم به شکل متوسط در 5 سال آینده می توانیم رشد 8 درصدی داشته باشیم که برنامه از ما خواسته است و مقام معظم رهبری نیز همین را خواستند.

وی گفت : آنهایی که رشد 26 درصدی را به مردم وعده می دهند، آیا این شدنی است؟ آیا درآمد ملی را می توان در عرض چند سال دو و نیم برابر کرد؟ این کار شدنی است ؟ یا یک وعده توخالی است ؟ وعده ای که هیچ دانشمندی آن را نمی پذیرد.

روحانی در ادامه گفت: کجای دنیا 26 درصد رشد داشته است که ما هم ببتوانیم این مقدار رشد داشته باشیم؟ چرا دقیق سخن نمی گوییم؟

وی افزود: می گویید رکود است ، من سوال می کنم سال 91 رکود به چه وضعیتی بود و رشد ما چه شکلی بود؟ رشد ما تقریبا منهای 7 درصد بود ،

منهای 6.8 درصد بود ، حالا که امسال که رشد بالای 8 درصد داریم شعار رکود داده می شود.

روحانی گفت: البته در برخی از بخش ها باید کار شود تا ما به نشاط اقتصادی برسیم که این شرایط در صورتی امکان پذیر است که ما در همه زمینه ها مردم فریبی را کنار بگذاریم و واقعیت ها را به مردم بگوییم.

وی افزود: برای موسیقی و هنر ما چکار کرده ایم ؟ ارکستر سنفونیک و ملی را که سال ها تعطیل شده بود کدام دولت راه اندازی کرد؟ سینماها را کدام دولت راه اندازی کرد؟ اهل هنر را کدام دولت امیدوار کرد؟ امروز همه اینها به آینده امیدوار شده اند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت :‌ این راه امید را باید ادامه بدهیم و نگذاریم بذر یأس پاشیده شود ، بله ما به مردم وعده دادیم در کنار اجرای برجام هم سرمایه خارجی می آوریم و هم فناوری می آوریم، هم مدیریت لازم را می آوریم ، فناوری کسب می کنیم و صادرات می کنیم.

روحانی گفت : چند روز پیش طرح تولید مشترک یک اتومبیل با فرانسوی ها افتتاح شد . چند ماه پیش این اتومبیل در بازار فرانسه آمده با فناوری مشترک امروز چهل - شصت درصد هستیم بعد پنجاه - پنجاه خواهیم شد بعد شصت - چهل و در نهایت هفتاد درصد را ما تولید می کنیم ، سی درصد را فرانسوی ها.

وی افزود: از آنچه که تولید می شود 30 درصد را صادر می کنیم و برای اینکار 270 میلیون دلار سرمایه خارجی داخل کشور آمده است ، این وعده ای است که ما به مردم داده ایم و به آن عمل کرده ایم.

روحانی گفت : ما نمی گوییم می توانیم ، ما انجام می دهیم بعد می آییم خدمت مردم و می گوییم کاری است که انجام گرفته است و مردم آن را شاهد خواهند بود.

وی افزود: بنابراین آنچه که ما امروز در برابر آن قرار گرفته ایم یک واقعیت دو راهی است که ما باید یکی از دو راه را انتخاب بکنیم یا شعار و وعده یا عمل و اجرا ، یا یک مدیریت و دولت آمرانه و یا یک دولت مردم سالار.

روحانی: شفافیت در امور، ساده زیستی به همراه می آورد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مسئله ساده زیستی و در مقام عمل باید قوانین و مقررات تنظیم و نظارت افزایش پیدا کند، این مسئله با شعار محقق نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین مناظره زنده تلویزیونی افزود: کسی لباس ساده می پوشد و می گوید من ساده زیستم اما بزرگترین فسادها از همین جا نشأت گرفته می شود.

وی گفت: در سال های گذشته دیدیم که چه فسادهای بزرگی صورت گرفت عده ای آمدند و خودشان را ساده زیست معرفی کردند و گفتند می خواهیم از اموال مردم حراست کنیم اما ما دیدیم که میلیاردها اموال مردم از دست رفت.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در یک بی توجهی و عدم استفاده از فرصت دو میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی ها توانستند ضبط کنند در حالی که 10 ماه فرصت برای انتقال این اوراق وجود داشت.

روحانی گفت: خیلی مهم است که ما برای اموال و حقوق اهمیت قائل شویم، این دو میلیارد تا چه اندازه می توانست در زندگی مردم کمک باشد ضمن آنکه این سه چهار میلیاردی که اینها به عنوان دور زدن تحریم اموال مردم را غارت کردند و هنوز نیز معلوم نیست که این پول ها دست کیست و کجاست.

وی افزود: فقط ما شنیدیم احکامی را برای متهم این پرونده صادر کردند اما اینکه این پول ها کجا رفته و دست چه کسی بوده و چه کسانی به او اجازه دادند هنوز دستگاه قضایی باید به مردم پاسخ بدهد.

روحانی گفت: ما باید شبکه ای را ایجاد کنیم که در این شبکه همه چیز شفاف باشد، دولت به دنبال قانون شفافیت و اجرای این قانون است.

وی افزود: آیین نامه های این قانون نوشته شده و در حال اجرا کردن این آیین نامه است ضمن آنکه دستگاه ها در حال آموزش هستند و دولت الکترونیک نیز برای همین امر ایجاد شده است.

روحانی گفت: همه چیز اگر شفاف شد آن وقت اطمینان و اعتماد و ساده زیستی نیز حاصل می شود.

302/302

کد خبر: 764612

وب گردی

وب گردی