دانشگاه آزاد اسلامی می تواند  حامی جدی منابع طبیعی  باشد

به اعتقاد عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی وجود مشکلات عمیق و جدی در حوزه منابع طبیعی از جمله ریزگردها،تخریب جنگلها، بیابان زایی، آلودگی منابع آب، خشکسالی های طولانی و عدم مدیریت صحیح منابع آب و خاک، آینده بسیار نگران کننده ای را تصویر می کند که نیاز به آموزش موثر و همگانی در حوزه منابع طبیعی را بیش از پیش نشان می دهد. در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی می تواند خود را به عنوان یک دانشگاه پیشرو در زمینه منابع طبیعی و یک دانشگاه سبز مطرح کرده و طرح های متنوعی را در حوزه آموزش و پژوهش منابع طبیعی اجرا کند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر محسن ملکی دانش آموخته مهندسی منابع طبیعی از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به خبرنگار ایسکانیوز می گوید: یکی از پیشنهادها که قطعا در بهبود جایگاه منابع طبیعی در دانشگاه و جامعه موثر است، گنجاندن دو واحد درسی به صورت اختیاری یا اجباری برای تمام دانشجویان در ترم اول با موضوع آموزش های ضروری منابع طبیعی با سرفصل کاربردی و نه کلیشه ای و قالبی جذاب و کاربردی توام با بازدیدهای علمی متنوع برای دانشجویان است.

وی ادامه می دهد :پیشنهاد دیگر در حوزه آموزش کاهش شهریه رشته های منابع طبیعی و کشاورزی در مقاطع تحصیلات تکمیلی جهت حمایت از منابع طبیعی و تشویق دانشجویان به ادامه تحصیل در این رشته ها است و پیشنهاد دیگر در حوزه تحقیقات و پژوهش استفاده از امکانات عظیم دانشگاه در اقصا نقاط کشور جهت اجرای طرح های تحقیقاتی با مشارکت مراکز اجرایی کشور و استفاده از پتانسیل بالای اساتید حوزه منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی در حل معضلات منابع طبیعی کشور است.

به گفته دکتر ملکی در همین راستا پیشنهاد دارم که مسئولان دانشگاه با تشکیل کارگروهی از اساتید حوزه منابع طبیعی اقدامی ماندگار را در دانشگاه آزاد اسلامی بنیان نهند و دانشگاه آزاد اسلامی را حامی جدی منابع طبیعی معرفی کنند.

کارشناس منابع طبیعی به مشکلات مالی واحدهای دانشگاهی در چند سال اخیر اشاره می کند و می گوید: مطالعات نشان می دهد دانشگاه هایی که در رشته های کشاورزی و منابع طبیعی سرمایه گذاری کرده اند هم اکنون با مشکلات جدی مواجه هستند که تعریف دو واحد درسی می تواند بسیاری از نگرانی های اساتید را کاهش دهد.

نقش سازمان منابع طببیعی در ریزگردها

منابع طبیعی سازمانی حیاتی برای کشور است که متاسفانه آخرین اولویت های بودجه ای به آن احتصاص می یابد. چون رسالت آن پیشگیری است در حالی که ساختار مدیریتی کشور عادت به درمان و حتی نوشدارو پس از مرگ سهراب دارد. مدیران منتظرند ببینند کجا سیل و خسارتی به مردم وارد شده و آنگاه در مقام قهرمان ظاهر شده و وعده اصلاح و وام بلاعوض و... غیره می دهند.

به اعتقاد دکتر ملکی اساس مدیریت اصولی منابع طبیعی بر درمان است و اصولا اگر مدیریت علمی و درست بر عرصه ها اعمال شود دیگر خسارت و بحرانی نیست در مورد ریز گرد نیز مساله همین است. از آبشخور ریز گرد چه بودجه ها که صرف درمان نشده و جواب نداده و در همین حال بسیاری از اراضی کشور در حال بیابانی شدن هستند و کانون های بحران ریز گرد آینده را درست می کنند و کسی به فکر نیست.

مسایل زیست محیطی و سیاست

شعار اصولا در نظام مدیریتی ما جایگاه ویژه ای دارد. اکنون که همگان بر اهمیت محیط زیست حداقل به صورت به موضوع فانتزی و باکلاس و بالاشهری آگاه شده اند، می بینم که کاندیداهای ریاست جمهوری و مجلس و شوراها همگی محیط زیست را از اولویت های اول خود ذکر می کنند، در حالیکه در عمل قوانینی را تصویب و اجرا می کنند و مجوزهایی را می دهند که موجب تخریب بیشتر می شود.

راهکار برای زمین خواری در تهران

عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است نبود بانک اطلاعاتی دقیق و به روز و نظام شفاف و یکپارچه کاداستر اراضی ملی راه را بر هر سوء استفاده باز می کند و با این وضع امیدی به اصلاح نیست.

خبرنگار : زهرا پور عادل/ منتشر کننده : زهره حاجیان

703/700

کد خبر: 764632

وب گردی

وب گردی