مرکز جامع دیابت توسط پژوهشگاه رویان راه‌اندازی می‌شود

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان گفت: امیدواریم بتوانیم مرکز جامع دیابت را با هدف پیشگیری، آموزش، درمان و نگهداری بیماران دیابتی طی سال جاری یا سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر احمد وثوق با تاکید بر اینکه بیماری دیابت در حال حاضر معضل جامعه بشریت است، اظهار کرد: اقدامات مرکز جامع دیابت از نظر نرم‌افزاری انجام شده است و درحال حاضر نیروهای انسانی شناسایی و تیم‌های درمان مشخص شده و بیش از یک سال است که مرکزی به طور موقت برای این کار اختصاص داده‌ایم و پذیرش بیمار در آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر رویکرد پژوهشگاه رویان بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود است و می‌خواهیم از دانش‌ها و علوم مختلف همچون مهندسی، بیولوژیک، پزشکی، علوم شناختی و .. در کنار هم برای توسعه دانش بهره‌مند شویم، ادامه داد: اغلب پروژه‌هایی که در دست اقدام است، پروژه‌هایی هستند که در آن‌ها از توانمندی‌های مهندسان کشور بهره‌گیری می‌شود تا بتوانند در کنار بیولوژیست‌ها وپزشکان ایده‌هایی را که در زمینه کاربردی کردن سلول‌های بنیادی وجود دارد، به منصه عمل برسانند.

دانشیار گروه تصویربرداری پژوهشکده پزشکی تولید مثل رویان تصریح کرد: در حقیقت می‌توانیم با بهره گیری از علوم زیستی در کنار علوم مهندسی این امکان را فراهم کنیم تا بهتر، زودتر و به طور دقیق‌تر دستاوردهای علمی را در اختیار بشر قرار دهیم ودرمان‌های مناسب با بستر مناسب انجام شود.

وثوق گفت: در سطح دنیا همچنین رویکردی آغاز شده و تصور بر این است که در توسعه دانش و ارتقای سطح سلامت حتما باید از امکانات مهندسی بهره‌گیری شود و مهندسان در کنار پزشکان و بیولوژیست‌ها و با انجام کار تیمی این زمینه را فراهم کنند که پژوهش‌ها زودتر به کاربرد برسند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه بیماری‌های صعب‌العلاج در حال فعالیت هستیم، خاطرنشان کرد: رویکرد ما آن دسته بیماری‌هایی است که در جامعه رواج بیشتری دارد، به طور مثال از جمله بیماری‌های شایع در جوامع توسعه یافته یا در حال توسعه بیماری‌های غضروف استخوان و مفاصل است که در این زمینه اقدامات و پژوهش‌های خوبی انجام شده است و دستاوردهای تحقیقات به صورت خدمات تخصصی ارائه می‌شود.

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان افزود: همچنین در پژوهشگاه رویان برای بیماران کلیوی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم، تحقیقاتی برای بیماری‌های ارثی کلیوی در حال انجام است که امیدواریم نتیجه آن‌ها بتواند در شناسایی زودتر این بیماران کمک کننده باشد.

وثوق درباره سلول‌های بنیادی خاطرنشان کرد: جایگاه قابل رقابت و قابل مقایسه با مراکز خوب دنیا داریم؛ در بعضی موضوعات همپای سایر مراکز تحقیقاتی دنیا حرکت می‌کنیم و در بعضی از موضوعات عقب‌تر هستیم؛ همچنین در برخی از موضوعات جلوتر از سایر مراکز حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: دانش سلول‌های بنیادی دانشی وسیع است و موضوعات مختلف تحقیقاتی دارد؛ این توسعه، رقابت و تنوع آن را تنگاتنگ کرده است. در مجموع می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که ما توانسته‌ایم جایگاه جهانی خود را میان مراکز خوب دنیا حفظ کنیم.

دانشیار گروه تصویربرداری پژوهشکده پزشکی تولید مثل رویان با اشاره به کاربرد سلول‌های بنیادی در بیماری‌هایی همچون آرتروز، غضروف استخوان، سوختگی قرنیه ، بیماری‌های پوستی و... گفت: امیدوار هستیم کاربرد سلول‌های بنیادی در فلج مغزی هم هرچه زودتر کارآزمایی‌های بالینی خود را به اتمام برساند و به عرصه خدمات عمومی برسد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 764789

وب گردی

وب گردی