باورهای غلط، گیاهان کوهی را به نابودی کشانده است

رئیس اداره محیط زیست استان تهران گفت: تخریب پوشش گیاهی کوهی موجب انقراض این گیاهان و سست شدن خاک می‌شود که در نتیجه وقوع سیل را با خود به همراه می‌آورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از قدس آنلاین، محمدحسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست استان تهران اظهار داشت: گیاهان کوهی به تقویت یک مرتع کمک می کنند و بعضی از این گیاهان جلوی سیلاب ها را می گیرند.
بازگیر در ادامه گفت: اشکوب یا خاکی که زیر گیاهان کوهی وجود دارد از گیاهان دیگر حمایت می‌کند اما با تخریب این گونه های گیاهی ادامه حیات این گیاهان غیرممکن می‌شود.
رئیس اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه متاسفانه عده ای سودجو و مردم عادی بر اساس برخی باورهای غلط باعث انقراض بعضی از این گونه ها شده اند، تصریح کرد: مردم بر اساس باورهای غلط خود مبنی بر خواص درمانی بعضی از این گیاهان، آن ها را به نابودی می کشانند و یا افرادی سودجو که این گیاهان را از نطفه و سرزمین می‌کنند، مانع رشد آن‌ها در سال آینده می‌شوند، چراکه این گیاهان در زمانی که هنوز دانه نداده‌اند از ریشه کنده شده و هیچ چیزی از این گیاهان باقی نمانده است تا رشد دوباره کنند، با توجه به اینکه گیاهان که خود به خود نمی‌رویند و باید دانه ای وجود داشته باشد تا رشد کنند، این موضوع باعث تخریب آن‌ها و خاک می‌شود.
بازگیر با اشاره به انقراض گونه های گیاهی در منطقه زاگرس گفت: در منطقه زاگرس شاهد انقراض گونه هایی مانند موسیر، ریواس، لاله واژگون و گون ها هستیم، گونه هایی که به مشکل برخورده اند و مورد هجمه قرار گرفته اند.
وی در ادامه تصریح کرد: ما باید به گونه های گیاهی و طبیعت خود فرصت احیا دهیم و باید برداشت‌های ما بر اساس ظرفیت محیط باشد. وقتی ما به یک منطقه حجوم می آوریم همه پوشش گیاهی آن را با هم تصاحب می کنیم که این باعث نابودی گونه های گیاهی منطقه می‌شود اما اگر بهره‌برداری ما از پوشش گیاهی محدود باشد و اجازه تکثیر به گیاه و بوته و مرتع دهیم، حیات دوباره به آن‌ها داده ایم.
رئیس اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه قانون، کندن و آتش زدن جنگل ها، مراتع و بوته ها را ممنوع و جرم اعلام کرده است، گفت: همانطور که حفظ گونه های جانوری برای ما مهم است و شاید بتوانیم به حفظ و نگهداری از آن‌ها بپردازیم و حفظ آن‌ها برای ما کاری راحت باشد اما حفظ گونه های گیاهی کاری دشوار است و ما نمی‌توانیم در حفظ آن‌ها نقش بسزایی داشته باشیم. گونه های گیاهی علاوه بر نقشی که بر گیاهان و تنوع زیستی منطقه زندگی خود دارند، حتی روی جانوران و زندگی انسان‌ها نیز تاثیر می گذارند. چنان که با نابودی جنگل ها و فقیر شدن بافت گیاهی مناطق جنگلی، سیل به وجود می آید و موجب برهم زدن زندگی انسان‌ها می‌شود.
بازگیر با اشاره به اینکه گیاهان خزانه ژنتیکی و سرمایه زیستی ما محسوب می‌شوند، تصریح کرد: توصیه می‌کنم که مردم در راستای حفظ و حراست از گونه های گیاهی خود کوشا باشند، چراکه این گونه ها و گیاهان به عنوان خزانه ژنتیکی و سرمایه های زیستی ما به شمار می‌آیند و باید از نابودی حیات آن ها جلوگیری به عمل آید.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 764826

وب گردی

وب گردی