اولین هفته فرهنگی کلمبیا در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد

مراسم اولین هفته فرهنگی کلمبیا در ایران روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ با حضور سفیر کلمبیا در جمع اساتید، دانشجویان و مسئولان دانشکده مطالعات جهان و سایر سازمان‌ها در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ابتدای مراسم دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان، ضمن خوشامدگویی به سفیر کلمبیا و کلیه میهمانان داخلی و خارجی شرکت کننده در مراسم از دکتر مریم حق‌روستا، مدیر رشته مطالعات آمریکای لاتین دانشکده مطالعات جهان که زمینه برگزاری این مراسم را فراهم کرده بود، تشکر کرد و نقش دانشجویان در سازمان‌دهی این برنامه را بسیار پراهمیت دانست.

او ادامه داد: اولین نکته‌ای که در افتتاحیه هفته فرهنگی کلمبیا می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که برای درک یک کشور، یک ملت، یک تمدن، یک جامعه، سیاست شاید مسیر مناسب و کافی برای درک جامع نباشد. زیرا بدفهمی‌ها و برداشت‌های اشتباه فراوانی در حوزه سیاست وجود دارد چون این حوزه روزهای خوب و بد بسیاری دارد. سیاست یک امر زودگذر است. شما گاهی رئیس‌جمهور خوب دارید و گاهی رئیس‌جمهور بد. اما فرهنگ و تمدن امری مستمر است، امری بسیار تاریخی ا‌ست که ریشه‌های عمیقی در گذشته دارد. بنابراین، شاید برای دریافت تصویری صحیح از یک کشور، ما باید فرهنگ و تمدن آن جامعه را درک کنیم.

عاملی افزود: در بحث فرهنگ هم فرهنگ‌های جعلی، فرهنگ‌های زیر جلدی، و فرهنگ‌های جریان اصلی داریم که فرهنگ‌های جعلی لزوماً نمایانگر کلیت فرهنگ یک جامعه نیستند. برای درک کلیت فرهنگ یک جامعه، باید وارد جزئیات پدیده‌های تاریخی بشویم. مطمئن هستم که همه شما با این نظر موافقید که تاریخ کلمبیا با کریستف کلمب و در قرون ۱۷ یا ۱۸۸ آغاز نشد. این کشور پیشینه بسیار عمیقی دارد که شامل ده هزار سال تاریخ و تمدن در منطقه آمریکای لاتین است. بنابراین، اگر به دنبال تصویری صحیح از کلمبیا هستیم، احتمالاً باید به تاریخ برگردیم و ببینیم که ده هزار سال پیش و در طول تاریخ تا به امروز چه اتفاقاتی افتاده است.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: به عقیده من، ما شباهت‌های فرهنگی فراوانی با فرهنگ آمریکای لاتین داریم. البته، من هرگز در جامعه آمریکای لاتین نبوده‌ام و به هیچ‌یک از کشورهای این منطقه سفر نکرده‌ام، اما در ایالات‌متحده بسیاری از افراد لاتین‌تبار را ملاقات کرده‌ام و با جامعه آنها ارتباط خوبی داشته‌ام. جامعه‌آمریکای لاتین بسیار خانواده‌محور است. اینجا، در ایران، ما نیز بسیار به خانواده اهمیت می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که خانواده‌محور باشیم. فرهنگ آمریکای لاتین فرهنگی بسیار گرم است که نمود آن را در دانشجویان رشته مطالعات آمریکای لاتین در دانشکده مطالعات جهان مشاهده می‌کنیم. آنها در این مورد با دیگر دانشجویان دانشکده تفاوت‌هایی دارند. بنابراین، می‌توان گفت که فرهنگ حتی با مطالعه و برنامه‌های آموزشی هم منتقل می‌شود. ما با کلمبیا در عشق به فوتبال و فرهنگ ورزشی مشترک هستیم. تقریباً فرهنگ غذایی ما نیز نقاط مشترک زیاد دارد و شاید در نوع رابطه با جهان سلطه نیز تجربه‌های تلخ مشترک داشته باشیم.

رئیس دانشکده مطالعات جهان گفت: اگرچه از نظر فرهنگی شباهت‌های فراوانی داریم، تفاوت‌هایی نیز در این میان وجود دارد. این تفاوت‌ها نشانه گوناگونی و تنوع است. بدون این تفاوت‌ها، درک گوناگونی و تنوع ممکن نیست و این مفهوم موضوعی بس قابل احترام است. ما باید کنار هم باشیم، یکدیگر را شاد کنیم، و از شادی یکدیگر خوشحال باشیم. اگر من از شادی شما خوشحال باشم، آنگاه این شادی در تمام جامعه منتشر خواهد شد و می‌توانیم جوامعی شاد را در تمام جهان تجربه کنیم. مشکل جایی‌ست که مردم تلاش می‌کنند نفرت، که فرهنگ شیطان است، را به دیگران منتقل کنند. نفرت فرهنگ جعلی ا‌ست، فرهنگ سیاه‌نمایی است، فرهنگ تبعیض است، فرهنگ سرکوب است. ما به دنبال فرهنگ منفی نیستیم، می‌خواهیم فرهنگ مثبت را بیابیم و به عقیده من باید یاد بگیریم که با همین تفاوت‌ها کنار یکدیگر زندگی کنیم. این امر زندگی را پرافتخار، شاد، و صلح‌آمیز می‌سازد. کلید آن، توانایی حل اختلاف‌هاست. کلید آن تسامح و توانایی همزیستی مسالمت‌آمیز است. کلید آن یافتن نقاط اشتراک، هم‌زیستی و شادی است. فکر می‌کنم که همه ما انسان‌ها زمانی که لبخند را بر لبان کودکی، جوانی، یا پیری می‌بینیم شاد می‌شویم. این به آن معناست که جامعه بشری به‌صورت ذاتی برای صلح و شادی دیگران ارزش قائل است.

عاملی افزود: حقیقتاً فکر می‌کنم که حوزه تمدن حوزه صلح و شادی و غرور و زیبایی‌ست. تمدن تنها زمانی به معنای واقعی خود نزدیک می‌شود که منبع شادی باشد. از غرور، شادی، احترام به دیگران، و کرامت انسانی است که تمدن متولد می‌شود. تمدن وابسته به جنگ نیست. جنگ‌ها تمدن‌ها را نمی‌سازند. متأسفانه، این سوداگران جنگ هستند که معمولاً نفرت را در جامعه ترویج می‌دهند تا به جنگ و سود برسند. غیر از این راه، نفرت نمی‌تواند به‌صورت طبیعی وارد زندگی بشر شود. فرهنگ طبیعی فرهنگ حمایت‌گری، صلح، و هم‌زیستی است. هرکجا نفرت و نفرت همگانی را مشاهده کردید، به آنچه در سطح می‌بینید اعتماد نکنید؛ حتماً چیزی فراتر از آن وجود دارد. دلیل پنهانی ورای نفرت همگانی وجود دارد که معمولاً مبنای تجاری دارد و سلطه، برای رسیدن به منفعت از مسیر نفرت و جنگ است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان در پایان گفت: با توجه به اینکه در دانشگاه‌ها، در فرهنگ و سیاست و دیپلماسی عمومی علمی و دانشگاهی، اصل اساسی درک دیگران و احترام به دیگران و تبادل عقیده است، امیدوارم که این سه روز همراهی با زیبایی‌ها، فرهنگ، و تمدن کلمبیا ما را به درکی عمیق از این کشور برساند.

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی کلمبیا در ایران، خوآن آلفردو پینتو سائابدرا، سفیر جمهوری کلمبیا بود که سخنان خود را با صحبت از پیشینه علمی خود آغاز کرد و گفت: برخلاف تصور همگانی مبنی بر اینکه کلمبیا سرشار از جنگجویان و قاچاقچیان مواد مخدر است، افراد بسیاری در این کشور دارای تحصیلات آکادمیک هستند و مانند سایر مردمان عادی دنیا به تحصیل و مشاغل رسمی مشغولند.

سفیر کلمبیا سخنان خود را با صحبت درباره تمدن، فرهنگ و هنر کلمبیا ادامه داد و با اشاره به طبیعت زیبا، منحصربه‌فرد و خارق‌العاده کلمبیا، بر تأثیر انکارناپذیر آمازون و طبیعت بی‌نظیرش بر فرهنگ و ادبیات کلمبیا تأکید ورزید. او در این زمینه جزئیات آثار برجسته افرادی چون گابریل گارسیا مارکز، بوترو و د سیلبا را ذکر کرد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی / انتشار دهنده: پارسا فخوی

204/200

کد خبر: 764828

وب گردی

وب گردی