چرا ترامپ عربستان سعودی را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود برگزیده است؟

دیدار اخیر محمد بن سلمان با ترامپ نتایجی برای آمریکا به همراه داشت که یکی از آن‌ها تصمیم ترامپ برای انتخاب عربستان به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه سعودی الشرق الاوسط، از زمانی که دونالد ترامپ در ژانویه گذشته به ریاست جمهوری آمریکا رسید تا کنون عربستان نخستین مقصد سفر خارجی وی به شمار می رود. روز پنجشنبه ترامپ اعلام کرد در پایان این ماه سفر خارجی خود را از عربستان آغاز خواهد کرد.

این سفر در پی دیدار محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان با رئیس جمهور آمریکا در 14 مارس گذشته در واشنگتن صورت می گیرد که نتیجه آن بازگرداندن روابط تاریخی دو کشور به وضعیتی بهتر از گذشته است.

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دعوت سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان را برای سفر به عربستان در ماه جاری پذیرفته است. این سفر نشان دهنده شراکت قوی بین دو کشور است و به سران دو کشور اجازه بررسی مسائل راهبردی از جمله تلاش برای شکست دادن گروههای تروریستی و ایدئولوژی های افراطی را خواهد داد.

در همین زمینه معاونان رئیس جمهور آمریکا گفتند: انتخاب عربستان بعنوان نخستین مقصد سفر رئیس جمهور نشان دهنده تلاش برای ترمیم روابط با جهان اسلام است.

ریاض و واشنگتن مارس گذشته بر حمایت خود از ایجاد شراکت راهبردی قوی و دائمی بر اساس منافع مشترک و تعهد و ثبات منطقه خاورمیانه تاکید کردند.

رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان تیم‌های خود را برای بررسی اقدامات بیشتر به منظور تقویت همکاری بین دو طرف در زمینه های نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تقویت سطح روابط راهبردی بین دو کشور اعزام کردند.

الشرق الاوسط افزود: عربستان شریک قدرتمند اقتصادی، بزرگترین صادرکننده نفت و از بزرگترین سرمایه گذاران جهان به شمار می رود.

قرار است رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، جیمز ماتیس، وزیر دفاع، استیون منوچین وزیر خزانه داری، هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی، جرد کوشنر داماد و مشاور رئیس جمهور و دینا پاول، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در این سفر ترامپ را همراهی کنند.

303/300

کد خبر: 764984

وب گردی

وب گردی