رییس جمهور‎:‎ افتخارات و دستاوردهای کشور نتیجه زحمات معلمان است

رییس جمهور، افتخارات و دستاوردهای کشور را نتیجه زحمات معلمان دانست و‎ ‎‏ با بیان اینکه راه گسترش ‏خدمات رفاهی افزایش درآمد کشور است، تصریح کرد: از سختی معیشت معلمان نباید نردبان رای ساخت و ‏تاثر انگیز است که عده ای به آموزش و پرورش و معلمان نگاه ابزاری داشته باشند.‏

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه شنبه در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش بنیان، با تاکید بر اینکه شکاف بین ملت محل نفوذ دشمن است و همه باید از ایرانی بودن احساس غرور کنیم، گفت: پرچم اسلام و ایران باید پرچم آرامش برای همه اقوام و مذاهب باشد و ما از ابتدا دولت صد در صدی بوده و خواهیم بود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه شهید مطهری راه آموزش و پرورش ، خدمت و ایثار را به ما آموخت ، گفت: باید از مدارس به فناوری، اقتصاد دانش بنیان و سرافرازی علمی و تولیدی در برابر منطقه و جهان دست یابیم. تردیدی نیست هر پیشرفت، تولید، افتخار بزرگ و تخصصی که در کشور هست، در سایه زحمات معلمین شریف است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از خاطرات خوش همه ما مربوط به ایام مدرسه است، افزود: نمایشگاهی که امروز در حاشیه این مراسم برگزار شده خیلی افتخارآمیز است. همین دانش آموختگان جوان ما که از مدارس و دانشگاه‌های کشور برخاسته و روی پای خودشان ایستاده اند، می‌توانند کشور را در عرصه علم و دانش در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهند.

دکتر روحانی اظهار داشت: از گزارش میزان تولیدات و تنوع و تعداد محصولات شرکتهای دانش بنیان حاضر در نمایشگاه، تعداد کشورهایی که این محصولات به آنها صادر می شوند، تعداد اشتغال ایجاد شده به واسطه آنها و از مجموع کاری که برای کشور و آینده جامعه انجام شده، به وجد آمده و به آن افتخار کردم.

رییس جمهور با بیان اینکه راه تعالی و پیشرفت کشور این است که بازارهای منطقه و جهان را تصاحب کنیم، تصریح کرد: شعار ما را به جایی نمی رساند؛ در این سالها خیلی شعار شنیدیم. مهم این است که در مقام عمل قدمهای مهمی را برداریم. برای خود بنده بسیار تأثرانگیز است که عده ای می خواهند از معلمین جامعه و از آموزش و پرورش به عنوان ابزار استفاده کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بالاخره در هر کشوری چه ایران و چه دیگر کشورها، کارمندان آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و بخش‌های مختلف مشکلاتی دارند، خاطرنشان کرد: شاید در کشورهای مختلف این مشکلات کمتر و بیشتر باشد، اما همه جا مشکل هست. سوال اینجاست که چرا عده ای می خواهند از مطالبات معلمان و کارمندان بخشهای دیگر برای خودشان نردبان اخذ رای درست کنند؟

رییس جمهور گفت: نمی شود از مشکلات بگوییم و بعد از بالا رفتن هزینه های جاری هم گلایه کنیم. هزینه جاری به معنای زرق و برق ادارات نیست. بزرگترین بخش هزینه اجرایی دولت مربوط به بخش رفاهی و مستمری بگیران و حقوق بازنشستگان و مربوط به حقوق مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد و بخشهای مشابه است. بخش بزرگ دیگر هزینه های جاری و اجرایی دولت مربوط به بخشهای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان است.

دکتر روحانی اضافه کرد: وقتی می گوییم هزینه های دولت باید کم شود، یعنی بودجه آموزش و پرورش، بودجه بخش بهداشت و درمان و بودجه دفاعی و حقوق معلمان کم شود. از سوی دیگر هم می‌گویند، دولت باید در بخش دفاعی و بودجه آموزش و پرورش پول بیشتری هزینه کند؛ این تناقضات واقعا عجیب و غریب است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه راه افزایش خدمات رفاهی، افزایش درآمد کشور است، اظهار داشت: کسانی که این روزها مرتب می‌گویند فلان قدر به این بخش از جامعه و آن بخش از جامعه پول می دهیم، هیچ فکر کرده اند که این پولها را از کجا می خواهند بیاورند؟ از حقوق چه بخشی می خواهند کم کنند، حقوق معلمان، پرستاران، کارمندان؟ آیا می خواهند از بانک مرکزی استقراض کنند؟

دکتر روحانی تصریح کرد: استقراض از بانک مرکزی پایه افزایش تورم است. در دولت قبل 45 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح مسکن مهر از بانک مرکزی استقراض کردند و حاصل این شد که تورم به بالای 40 درصد رسید. اما در این دولت از روز اول روی موضوع انضباط مالی ایستادیم و اجازه ندادیم هیچ استقراضی از بانک مرکزی انجام شود و در نتیجه تورم به این شکل مهار و تک رقمی شد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: شعار دادن ساده و آسان است، اما مهم ارائه برنامه دقیق و تعیین منبع درآمدها و مشخص کردن این است که هزینه ها از کدام درآمدها تامین شود.

دکتر روحانی با اشاره به این ادعای برخی افراد و جریانها که می‌گویند وضع مردم در این دولت بدتر شده است، گفت: ما گندمی را که در ابتدای این دولت از کشاورز کیلویی 700 تومان خریداری می شد، در سال 95 تقریبا به 2 برابر قیمت، یعنی 1300 تومان خریدیم، برای اینکه کشاورز زندگی بهتری داشته باشد. این توجه دولت به زندگی محرومان و کشاورزان و مردم عادی نیست؟

رییس جمهور اضافه کرد: از شما می پرسم آیا اینکه می گوییم باید به کشورمان برسیم، غیر از این است که در تولید محصول استراتژیکی مثل گندم خودکفا شویم و تولید مجموع محصولات کشاورزی را از 97 میلیون تن در سال به 118 میلیون تن برسانیم. آیا اینکه مجبور باشیم سالی 6 میلیون تن گندم از خارج وارد کنیم، عزتمندانه است و یا اینکه در کشور توان صادرات 3 میلیون تن گندم را ایجاد کرده‌ایم؟

دکتر روحانی گفت: به کشاورز گندم کار خودمان نزدیک دو برابر قیمت گندم خارجی پرداخت می کنیم و ما 15 هزار میلیارد تومان و هفده برابر سال 92 به گندم‌کاران پرداخت کردیم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه در زمینه فعالیت‌های دانش بنیان حرکت خوبی در کشور ایجاد شده است، گفت: ما باید در صنعت دانش بنیان و فناوری اطلاعات که می‌تواند برای کشور اشتغال ایجاد کند، فعال بوده و برنامه‌ریزی می‌کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه 3 هزار شرکت دانش بنیان که در طول 3.5 سال گذشته از سوی دولت مورد حمایت قرار گرفتند، توانستند 100 هزار شغل در کشور ایجاد کنند، گفت: ما باید شرکت‌های دانش بنیان را توسعه داده و از آنها حمایت بیشتری کنیم.

رییس‌ جمهور افزود: در طول دولت یازدهم کمک به شرکت‌های دانش بنیان از 25 میلیارد تومان به 3 هزار میلیارد تومان ارتقاء یافته است و باید قدم به قدم پیش برویم تا بتوانیم بازار جهانی را تصرف کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به افتتاح خط تولید پژو 2008 و اینکه این خودرو، 2 ماه پیش وارد بازار فرانسه شده و امروز در ایران به صورت مشترک تولید می‌شود، گفت: ما در حال ورود به بازار رقابت در صنعت خودرو هستیم و همپای تحولات جهانی حرکت می‌کنیم و این موضوع که خودرویی که در ایران تولید می‌شود در آینده در بازار جهانی حضور داشته و در خیابان‌های دیگر کشورهای جهان حرکت می‌کند، موجب افتخار است.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه امروز کشور ما از سال‌های گذشته دارای امنیت بیشتری است، گفت: هر چند که در طول این سال ها نیروهای مسلح کشور تقویت شده و سپاه، ارتش ، نیروهای امنیتی و بسیج ما مقتدر و پرتلاش هستند و توانسته‌ایم روابط دیپلماتیک خود را با دیگر کشورها گسترش دهیم، اما علاوه بر آنها دلیل این امنیت این است که دولت نسبت به همه ایرانیان و اقوام و مذاهب نگاهی یکسان داشته است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها، اگر درگیری و ناامنی وجود داشته، در نقاط مرزی بوده و در داخل استان‌های مرزی هیچ ناامنی وجود نداشته است، گفت: ما در کشور درصد درست نکردیم و همه اقوام و مذاهب را به یک چشم دیدیم. ما از ابتدا دولت صد در صدی بودیم و تا آخر نیز اینطور خواهیم بود.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه همه مردم ایران در نقاط مختلف کشور باید احساس کنند که پرچم ایران برای همگان پرچم امنیت و آرامش است، گفت: باید شرایط به گونه‌ای باشد که پرچم اسلام و جمهوری اسلامی ایران برای همگان موجب آرامش باشد و زمانی که همه مردم ببینند و احساس کنند که جایی بهتر از ایران برای آرامش‌شان وجود ندارد، آن وقت دشمنان و وهابی‌ها نمی‌توانند علیه ما اقدامی انجام دهند.

دکتر روحانی با اشاره به سخنان برخی افراد مبنی بر اینکه باید کاری کنیم تا نفوذ در کشور کاهش یابد، گفت: نفوذ وقتی کاهش می‌یابد که با هم منسجم و متحد شویم، اگر میان ما شکاف باشد، دشمن به راحتی می‌تواند نفوذ کند.

رییس‌ جمهور ادامه داد: همه باید از اینکه ایرانی بوده و زیر پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم احساس غرور کنیم، چرا که همه یکسانیم و حقوق ما به طور یکسان باید رعایت شود.

دکتر روحانی افزود: حقوق شهروندی همه ایرانیان با هم مساوی است.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) نگاه خود را در میان اصحاب به عدالت تقسیم می‌کرد، گفت: معلم در کلاس درس باید، نگاهش نسبت به شاگردان متعادل و برابر باشد و به گونه‌ای نباشد که دانش‌آموزی احساس کم‌توجهی کند.

دکتر روحانی ادامه داد: نباید از لحاظ حیثیتی میان دانش‌آموزان تفاوتی قایل شویم، چرا که عدالت با نگاه و سخن گفتن معلم در کلاس درس آغاز می‌شود و آنجا باید سرزمین و خانه اخلاق باشد.

رییس‌ جمهور افزود: اگر در مدرسه و کلاس، درس اخلاق را بیاموزیم، آنگاه پشت تریبون و در تلویزیون، آبروی مردم را نمی‌بریم.

دکتر روحانی با بیان اینکه نباید تصور کنیم که دنیا همین دو هفته مانده به انتخابات است، گفت: ایران ابدی و ملت ایران پاینده است و ما باید به فکر ایران، شرف و اخلاق‌مان باشیم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه رییس جمهور باید حافظ حقوق همه مردم ایران باشد، افزود: امروز روز تاریخی برای ملت ایران است، کما اینکه هر انتخابات مهم و بزرگی در کشور، برای ما تاریخی و سرنوشت‌ساز است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همانگونه که در شب قدر تقدیر انسان، مقدر می‌شود در انتخابات هم تقدیر آینده کشور، مشخص خواهد شد، گفت: ما باید سرنوشت، آینده، امنیت، آرامش، پیشرفت و آزادی خود را در 29 اردیبهشت رقم بزنیم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه گاهی یک انتخاب نه تنها 4 سال بلکه می‌تواند تا 80 سال در کشور ما تأثیرگذار باشد، افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد عزت ملی، اقتدار و پیشرفت کشور است.

دکتر روحانی ادامه داد: ما قدرت را برای هراساندن دیگران نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم قدرت ما وسیله دوستی با دنیا و همسایگان‌مان باشد، البته اگر کسی بخواهد نسبت به کشورمان تعرض و تجاوزی داشته باشد، با قدرت و اقتدار در برابر او قاطعانه و یکپارچه می‌ایستیم.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: قدرت و فرهنگ ایران برای همزیستی مسالمت‌آمیز با کشورهای همسایه و جهان است.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش و معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در سخنانی به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد و دستاوردهای حوزه های آموزش و پرورش و فعالیتهای دانش بنیان کشور پرداختند.

302/302

کد خبر: 765036

وب گردی

وب گردی