از کسانی که در صندوق عقب ماشین غذا می‌فروشند، خرید نکنید

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد از کسانی که در صندوق عقب ماشین غذا می‌فروشند، خرید نکنند و فریب عرضه غذاهایی با عنوان "خانگی" و "محلی" از دستفروش‌ها را نخورند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محسن فرهادی درباره نحوه نظارت وزارت بهداشت بر کترینگ‌ها یا واحدهای تهیه غذا که با قیمتی پایین اقدام به عرضه غذا می‌کنند، گفت: برای وزارت بهداشت تفاوتی ندارد که این واحدها جواز کسب دارند یا خیر و بر همه آنها نظارت می‌کند؛ چراکه رسالت ما ارتقا و حفظ و تامین سلامت مردم است. اگر رقابت در فضای کسب و کار سالم باشد، واحدهای زیادی ایجاد می‌شوند و سعی می‌کنند جنس بهتر با قیمت پایین‌تری تولید ‌کنند. یعنی نباید از زیاد شدن آنها نگران باشیم. اما موضوع نگران کننده این است که به بهانه اینکه جنس ارزان‌تری به مردم دهند، کیفیت را پایین آورند، تقلب کنند یا به جای افزودنی‌های مجاز از رنگ و اسانس استفاده کنند.

وی ادامه داد: یکی از محورهای اصلی طرح تحول بهداشت ارتقای وضعیت بهداشت عمومی با تاکید بر آب و غذا است. در شهر تهران سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی هرکدام زیرمجموعه‌ای در شبکه‌های خود برای نظارت بر این واحدها دارند. کترینگ‌ها که نسبت به رستوران‌ها امکانات کمتری دارند، چند مشکل عمده از جمله رعایت بهداشت فردی دارند که باید از طرف وزارت بهداشت کنترل شوند. تمرکز ما نیز کنترل بر بهداشت فردی مانند روپوش، کارت بهداشت، محل کار مناسب و دریافت آموزش‌های لازم است که اگر این موارد را نداشته باشند، برخورد قضایی و حقوقی می‌کنیم. همچنین مواد خام اولیه مثل گوشت و برنج و روغن و میزان دما و برودت غذا نیز کنترل می‌شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: در تهران و در ساعت غیراداری بیش از 100 تیم در این زمینه بازرسی انجام می‌دهند. این برنامه به صورت روزانه و در ایام تعطیل ادامه دارد.

به گفته فرهادی، در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروهای بهداشت محیط جذب شده در طرح تحول بهداشت مستقر در سیستم شبکه، دفاتر خدمات سلامت و سامانه بهداشت 190 بر فعالیت این مراکز تهیه غذا نظارت می‌کنند.

وی همچنین ادامه داد: مردم باید از سلامت هر غذایی که می‌خرند مطمئن شوند که به این کار خود مراقبتی می‌گویند. اگر واحد تهیه غذایی دارای پروانه کسب نیست، نباید به آن اعتماد کنند. ما برای نظارت بر این مراکز محدودیتی نداریم ولی مردم این محدودیت را برای خود در نظر بگیرند و از واحدهایی که آرم و نشان وزارت بهداشت ندارند یا کسانی که در صندوق عقب ماشین غذا می‌فروشند، خرید نکنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره راه‌های شناسایی مراکز تهیه غذای معتبر نیز گفت:رستوران‌های با نام و نشان، پروانه کسب دارند و مطابق قانون موظف هستند آن را روی دیوار نصب کنند. دریافت پروانه کسب به این معنی است که آن واحد تحت کنترل اتحادیه و بازرسان وزارت بهداشت است. اگر پروانه کسب نداشته باشد، ضریب اطمینان این موضوع پایین می‌آید. کارت بهداشتی که وزارت بهداشت صادر می‌کند نیز آرم و نشان دارد.

فرهادی به مردم توصیه کرد که در صورت بروز مشکل یا مشاهده تخلف در هر یک از واحدهای تهیه غذا با سامانه بهداشت 190 تماس گیرند. این سامانه در تمام استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال است و کارشناسان آن به صورت 24 ساعته پاسخگو خواهند بود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین به عرضه غذا در برخی از واحدهای مسکونی اشاره کرد و گفت: در برخی از موارد پیچیدگی‌هایی وجود دارد که به مردم توصیه می‌کنیم فریب غذای خانگی و محلی را نخورند.ما در زمینه نظارت بر این چنین اماکنی دچار محدویت‌های قانونی هستیم. اما در سامانه 190 شکایت‌هایی درباره فعالیت تهیه غذا در واحدهای آپارتمانی و مسکونی داریم. نظارت بر این موارد در حوزه فعالیت ما قرار دارد ولی برای اینکه به منازل ورود کنیم نیاز به دستور قضایی داریم. این فرآیند بسیار پیچیده‌ است و توصیه می‌کنیم مردم از دوره‌گردهای کنار خیابان و این منازل غذا نخرند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 765083

وب گردی

وب گردی