وزرای دادگستری ترکیه و آمریکا فردا درباره استرداد گولن دیدار می‌کنند

وزیر دادگستری ترکیه امروز (یکشنبه) برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش جهت مذاکره درخصوص استرداد و بازداشت موقت فتح‌الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در پنسیلوانیا به آمریکا سفر می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری آنادولو، بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه در جریان این نشست که برای فردا (دوشنبه) در واشنگتن برنامه‌ریزی شده با جف سشنز، همتای آمریکایی خود را درباره چهار پرونده مجزا مربوط به استرداد گولن که پیشتر توسط آنکارا ارسال شده بود، صحبت خواهد کرد.

آنکارا فتح‌الله گولن را به رهبری کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی متهم می‌کند.

بوزداغ همچنین اسناد جدیدی را درخصوص مشارکت گولن در این کودتای نافرجام ارائه خواهد کرد و درباره بازداشت موقت این مبلغ اسلامی نیز صحبت می‌کند.

بوزداغ ضمن تایید سفرش به آمریکا برای دیدار با سشنز گفت: از زمان وقوع کودتای نافرجام روندهای حقوقی درخصوص ۱۴۹ هزار و ۸۳۳ تن به خاطر ارتباط‌هایشان با گولن آغاز شده است.

وی افزود: حدود ۴۸ هزار و ۶۳۶ تن از آنها که شامل ۱۶۶ ژنرال، ۶۸۱۰ سرهنگ و افسران دون پایه است به همراه ۸۶۶۷ نیروی امنیتی بازداشت شده‌اند. حکم کنترل قضائی نیز برای ۳۵ هزار و ۷۸۳ تن صادر شده است.

بوزداغ در ادامه گفت: حکم بازداشت برای ۶۷۹۱ تن صادر شده که ۱۳۹ تن از آنها سرباز و ۳۶۴ تن دیگر نیروهای امنیتی هستند. در حال حاضر ۸۲۲ تن تحت بازداشت به سر می‌برند.

این سفر بوزداغ به واشنگتن ۱۰ روز قبل از نخستین سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به آمریکا از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش در ژانویه صورت می‌گیرد.

اردوغان قرار است ۱۵ تا ۱۷ مه (۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت) به آمریکا سفر کند.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 765086

وب گردی

وب گردی