سخنرانی ریاست واحدورامین-پیشوا به عنوان چهره موفق اقتصادمقاومتی در نمازجمعه ورامین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشواوقرچک به عنوان چهره موفق اقتصاد مقاومتی در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه ورامین گفت: مهم‌ترین جزء سیاست‌های اقتصادی رقابتی شدن آن است، اقتصاد نباید انحصاری باشد.

به گزارش ایسکانیوز، حسینعلی شیبانی قبل از خطبه های نماز جمعه ورامین با نگاهی به روند نامگذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری به خصوص در دو سال گذشته گفت: می‌توان به اهمیت موضوع اقتصاد و اقتصاد مقاومتی پی برد، ایشان اشراف کامل به اوضاع، پتانسیل‌ها، فرصت‌ها، ضعف‌ها و تهدیدهای کشور دارند و یقیناً انتخاب شعار سال از سوی ایشان کارشناسی شده است.

وی تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی این نقاط کلیدی ، مطالبه جدی رهبری و مردم از مسئولین را موجب پدید آمدن موفقیت های چشمگیر و محسوس دانست و اضافه کرد: ایشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، تاکید دارند که علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا مهمترین پیام این نامگذاری سال جاری را نگاه به داخل دانست و با تاکیدد بر اتکا به داشته‌های خود گفت: نباید هیچ وابستگی به دنیای زور و استکبار نداشته باشیم، این نامگذاری‌های مبتنی بر اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور است و تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو توسعه تولید داخلی و توجه ویژه به اشتغال خواهد بود.

وی گفت: با توجه به تجهیز نشدن زیرساخت ها برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی طبق فرموده رهبری ، اقتصاد مقاومتی به خوبی در کشور عملیاتی نشده است، آن هم در شرایطی که حل نشدن مشکلات اقتصادی می‌تواند پاشنه آشیل نظام باشد و به عبارت دیگر اگر مشکلات اقتصادی کشور حل نشود تبعات فرهنگی و امنیتی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

شیبانی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های عظیم انسانی موجود در کشور می‌تواند در برون رفت از مشکلات اثرگذار باشد، این در حالی است که متاسفانه اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دنبال کارهای اداری و پشت میزنشینی هستند که این ضعف فرهنگی است. برای حل مشکل باید به سمت تولید و کارآفرینی پیش رفت که نقش دانشگاه‌ها در تربیت نسل کارآفرین مهم و اثرگذار خواهد بود

این فعال اقتصاد مقاومتی تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی و رسیدن به رشد اقتصادی مورد نظر در برنامه ششم توسعه را نیازمند الزاماتی دانست و تاکید کرد: عمده‌ترین این الزامات حمایت از صادرات، توجه به مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف، جهت‌گیری منابع صندوق توسعه ملی، ترویج فرهنگ و اخلاق کار، توسعه ارتباطات بین‌المللی و جذب سرمایه‌های خارجی، تحقق کامل سیاست‌های اصل۴۴، بهبود مستمر فضای کسب و کار و رفع موانع دست و پاگیر تولید و اشتغال، اصلاح و جهت‌گیری نظام بانکی به سمت اشتغال، هماهنگ‌سازی رشته‌های دانشگاهی با بازارکار و رفع خلاهای قانونی اشتغال و درصورت لزوم تصویب قوانین تسهیل کننده اشتغال است.

اقتصاد نباید انحصاری باشد

وی گفت: باید کار در کشور به عنوان یک ارزش نهادینه شده و فرهنگسازی شود، همچنین دو منبع درآمدی فروش نفت و میعانات و مالیات برای توسعه کشور هرگز کافی نیستند و باید با توسعه روابط اقتصادی خود با سایرکشورها و ایجاد امنیت اقتصادی در جهت جذب سرمایه‌های خارجی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی تلاش کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا چابک‌سازی دولت و کوچک شدن ادارات را مدنظر دارند می‌بایست بخش خصوصی و تعاونی را تقویت کنند که این مهم منوط به تحقق کامل سیاست‌های اصل ۴۴ است. گاهی مشاهده می‌شود شرکت‌های خصوصی می‌خواهند نیرو جذب کنند اما آنقدر مشکلات مختلف اعم از بیمه و مسائل مربوط به کار و وزارت کار و دیگر موانع بر سر راهشان وجود دارد که صرف نظر می‌کنند. باید موانع دست و پا گیر اشتغال و تولید را برطرف کنیم، بانک مرکزی باید به سمت شعار سال اصلاح شود و نظارت لازم را نیز انجام دهد.

وی تأکید کرد: در اقتصاد مقاومتی همه فعالان اقتصادی باید در شرایط برابر قرار گرفته و از موقعیت یکسانی برخوردار باشند و مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در واقع یک نظام اقتصادی بهم پیوسته است که همه اجزاء باید با هم اجرا شوند تا نتیجه‌بخش باشد.

شیبانی اضافه کرد: مهم‌ترین جزء این سیاست‌ها رقابتی شدن اقتصاد است که اقتصاد، انحصاری نباشد به ویژه این‌که در کشور ما تمرکز دولتی بر اقتصاد حاکم است و این مساله منشأ خیلی از نابسامانی‌ها و مشکلات است، اقتصاد باید از انحصار دولت خارج شود، ضمن این‌که در انحصار نهادهای شبه دولتی یا حتی در انحصار بعضی از بخش‌های خصوصی قرار نگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا گفت: باید همه فعالان اقتصادی بتوانند وارد اقتصاد شده و رقابت کنند، ویژه‌خواری و رانت‌خواری همه از آفت‌های اقتصاد است که در اقتصاد مقاومتی مبتنی بر سیاست‌ها باید برطرف شود و همه فعالان اقتصادی در شرایط برابری قرار گیرند نه این‌که بعضی از نهادها یا شرکت‌ها و یا اشخاص معاف از مالیات باشند و بعضی دیگر مالیات بپردازند؛ زیرا این مساله به تاب‌آوری اقتصادی و اقتصاد مقاومتی ضربه می‌زند.

کلید حل مشکلات کشور تقویت تولید است

وی اضافه کرد: نکته‌ای که مقام معظم رهبری امسال بر آن تاکید کردند این بود که در بخش‌های مختلف باید خروجی‌ها و برون دادهای مختلفی وجود داشته باشد، ایشان فرمودند ما از این به بعد باید این موضوع را جزء جزء کنیم و در هر سال یک بخش را اولویت دهیم که در پایان سال بتوانیم خروجی‌ها را ارزیابی کنیم.

شیبانی ادامه داد: باید تمرکزمان را بر روی تولید قرار دهیم تا مساله اشتغال در سال ۹۶ سروسامان یابد و در این حوزه نیز باید تمام اجزایی که به تولید مربوط می‌شود، در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی باید از کشاورزی سنتی فاصله گرفته و با حمایت از کارآفرینان تولید را افزایش دهیم که به دنبال آن اشتغال هم ایجاد شود.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم کشور را بسازیم و توسعه دهیم راهش تولید صفر تا ۱۰۰ درصدی در داخل کشور است» گفت: همه آن‌هایی که در واردات نقش دارند باید عرق ملی و بیکاری جوانان کشور را در نظر بگیرند و از واردات بی رویه جلوگیری کنند و انرژی و توان مالی خود را به کار ببرند که کلید حل اشتغال بر تولید استوار است، در چنین شرایطی تولید در داخل کشور رونق می گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا با بیان این که بیکاری و آسیب‌های اجتماعی و بسیاری از ناملایمات ریشه در مسائل اقتصادی دارد، تاکید کرد: ما در جاهایی با تنگنا مواجه هستیم، به عنوان مثال بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی هم می‌توانند تهدید و هم فرصت باشند، اگر به ظرفیت‌های آنها توجهی نشود تهدید خواهد بود و اگر توجه شود به عنوان یک فرصت می‌توانیم برای تولید کشور و اشتغال از این سرمایه‌ها استفاده و برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: باید تمامی مسئولان به همراه مردم دست در دست هم دهند تا امسال شاهد شکوفایی اقتصاد به خصوص در حوزه اشتغال و تولید باشیم؛ روندی که نتیجه آن را می‌توان در زندگی مردم به خصوص جوانان مشاهده کرد.

شیبانی ادامه داد:امروز دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان خود در بخش های کشاورزی و صنعتی و اجرای طرح های عظیم در این حوزه ها و در راستای رفع مشکلات منطقه و اشتغال زایی دانشجویان وارد میدان شده است و این را وظیفه خود می داند

ملت بصیر ایران اسلامی با اقتدار و سلابت در پای صندوق رأی معادلات دشمن را برهم خواهند زد

رئیس واحدورامین-پیشوا در پایان خاطرنشان کرد: مردم ایران اسلامی همواره در همه عرصه ها پایبندی خود را به نظام خود، نشان داده اند و در برهه حساس کنونی نیز در مقابل هجمه های دشمنان ایستادگی کرده و اجازه نخواهند داد تا کوچکترین خدشه ای به آرمان های این نظام مقدس وارد شود و معادلات دشمن را با حضور حداکثری خود بر هم خواهند زد.

ملت بصیر ایران اسلامی با اقتدار وصلابت در پای صندوق های رای حاضر خواهند شد و پایه های این نظام را مستحکمتر کرده و همچمون همیشه در حمایت از رهبری حمایت همه جانبه صورت خواهد گرفت.

کد خبر: 765178

وب گردی

وب گردی