تحول در شارژ بی‌سیم خودرو با امواج مغناطیسی

محققان شرکت صنایع الکترونیک ویتریسیتی در ماساچوست با مطالعه بر روی قابلیت انتقال انرژی توسط امواج رزونانس مغناطیسی موفق به ساخت سامانه شارژ بی‌سیم سریع و پرقدرت برای خودروهای برقی شدند.

به گزارش ایسکانیوز، با استفاده از سامانه نوین شارژ بی‌سیم مشکل اساسی در خودروهای برقی، یعنی اتصال مستقیم به برق از طریق کابل و همچنین زمان طولانی برای شارژ باتری برطرف خواهد شد.

مهمترین ویژگی سامانه شارژ سریع با امواج رزونانس مغناطیسی قابلیت شارژ همزمان چند دستگاه الکترونیک است.

ویژگی قابل توجه دیگر این فناوری قابلیت شارژ از راه دور بدون در نظر گرفتن مانع در بین وسایل الکترونیک است. به طور کلی این سامانه قادر است انرژی را از طریق موادی همچون چوب، پلاستیک، شیشه و حتی سنگ عبور دهد.

اگرچه تا قبل از این موفقیت دستگاه‌های مشابه شارژ بی‌سیم خودرو و سایر وسایل الکترونیک مثل تلفن همراه ساخته شده اند، اما محدودیت مشترک در تمام این وسایل مثل نیاز به قرارگیری دقیق و با فاصله بسیار نزدیک وسایل الکترونیک یک محدودیت اساسی محسوب می‌شود. به عنوان مثال در نظر بگیرید برای شارژ یک خودروی برقی باید مالک آن گیرنده خودرو را به طور دقیق در محل شارژ قرار دهد.

با سامانه جدید ساخته شده توسط محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست این محدودیت به طور کامل برطرف شده بنابراین کاربران می‌توانند با استفاده از تنها یک پنل تولیدکننده انواع تجهیزات الکترونیک را به طور همزمان در کنار خودروی خود شارژ کنند.

این سامانه بر اساس تشدید مغناطیسی و با عبور جریان الکتریسیته از طریق سیم پیچ‌‎های مورد نظر و مدار کنترل شدت جریان قادر است چندین وسیله را به طور همزمان و در حوزه میدان مغناطیسی خود شارژر کند.

تفاوت اصلی این سامانه با نمونه‌های موجود به کارگیری همزمان دو سیم‌پیچ برای تولید امواج رزونانس مغناطیسی است. بنابراین دستگاه گیرنده قادر است حداکثر انرژی را بدون رعایت فاصله و زاویه مشخص دریافت کند.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 765184

وب گردی

وب گردی