کمبود ویتامین A منجر به نابودی سلول های بنیادی می شود

طبق اعلام محققان، فقدان ویتامین A بدن تاثیر زیانباری بر سیستم خونسازی در مغز استخوان دارد و کمبود آن منجر به از بین رفتن سلول های بنیادی مهم خون می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، بسیاری از سلول های مشخص شده نظیر سلول های موجود در پوست، روده یا خون، طول عمری فقط برای مدت چند روز دارند. از اینرو بازسازی مداوم این سلول ها ضروری است. آنها از سلول های بنیادی به اصطلاح «بزرگسال» ایجاد می شوند که به طورمداوم تقسیم می شوند.

به علاوه گروهی از سلول های بنیادی بسیار خاص هم در مغز استخوان وجود دارند که اکثر مواقع در حالت نهان و خفته هستند و فقط در مواقع ضروری نظیر عفونت های ویروسی یا باکتریایی، از دست رفتن شدید خون، یا در زمان شیمی درمانی فعال می شوند. زمانیکه کارشان را انجام دادند، بدن اکثر سلول های بنیادی قوی را به حالت خفته بازمی گرداند. دانشمندان معتقدند این اقدام موجب حفاظت از آنها در مقابل جهش های خطرناکی می شود که می توانند منجر به سرطان خون شوند.

تاکنون مکانیسم فعال سازی این سلول های بنیادی خاص یا برگرداندن آنها به حالت خواب نامعلوم بود. اما حال دانشمندان «رتینوئیک اسید»، متابولیت ویتامین A، را به عنوان فاکتور اصلی در این فرآیند شناسایی کرده اند.

محققان دریافته اند در صورت فقدان این ماده، سلول های بنیادی فعال قادر به بازگشت به حالت خفته نخواهند بود و در عوض در سلول های خونی خاص رشد کرده و بالغ می شوند و این به معنای از بین رفتن ذخایر آنهاست.

نینا کبزس والشید، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه بر روی موش ها نشان داد تغذیه آنها با رژیم غذایی فاقد ویتامین A منجر به نابودی سلول های بنیادی شد. از اینرو می توانیم اثبات کنیم که ویتامین A تاثیر مستقیمی بر سلول های بنیادی خون دارد.»

به گفته محققان، این مطالعه نتایج مطالعات قبلی نیز در مورد اینکه کمبود ویتامین A به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند را نیز اثبات می کند. محققان بر مصرف رژیم غذایی متعادل حاوی ویتامین A تاکید می کنند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 765204

وب گردی

وب گردی