آینده روشن منابع طبیعی در تعامل با دانشگاه آزاد اسلامی

به اعتقاد دکتر محسن ملکی  دانش آموخته کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اکنون که در راس مدیریت آزاد اسلامی مردی آشنا به منابع طبیعی و محیط زیست قرار گرفته شایسته است این فرصت را همه دغدغه مندان منابع طبیعی کشور و بخصوص اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه منابع طبیعی به بهترین شکل دریابند و سعی شود که در این دوره بی مهری هایی که در حق این رشته های  مهم در سال های اخیر رخ داده جبران شود.

به گزارش ایسکانیوز دکتر ملکی می گوید: از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی است وسیع و عظیم که کل پهنه کشور را تحت پوشش خدمات آموزشی خود قرار داده ویک شبکه عظیم اجتماعی واقعی -و نه مجازی - را ایجاد کرده می توان از این پتانسیل عظیم در راستای آموزش و بهبود وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست بهره برداری کرد .

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه درسالهای اخیر به دلیل تبلیغات منفی فراوان و اقدامات اشتباه مسئولان آموزش عالی کشور گرایش متقاضیان ورود به دانشگاه به سمت تعداد محدودی از رشته خاص سوق پیدا کرده می گوید: هم اکنون کمتر از 5 درصد دانشجویان در رشته های کشاورزی و منابع طبیعی تحصیل می کنند و این مساله نگرانی های عمیقی را برای آینده این رشته ها و بسیاری رشته های دیگر که فاقد متقاضی هستند ایجادکرده است.

به اعتقاد وی وجود مشکلات عمیق و جدی در حوزه منابع طبیعی از جمله ریزگردها،تخریب جنگلها، بیابان زایی، آلودگی منابع آب، خشکسالیهای طولانی و عدم مدیریت صحیح منابع آب و خاک، آینده بسیار نگران کننده ای را تصویر میکند که نیاز به آموزش موثر و همکانی در حوزه منابع طبیعی را بیش از پیش نشان می دهد.

در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی می تواند خود را به عنوان یک دانشگاه پیشرو در زمینه منابع طبیعی و یک دانشگاه سبز مطرح و طرح های متنوعی را در حوزه آموزش و پژوهش منابع طبیعی اجرا کند.

دکتر ملکی می گوید: پیشنهاد دیگرمن در حوزه آموزش ، کاهش شهریه رشته های منابع طبیعی و کشاورزی در مقاطع تحصیلات تکمیلی جهت حمایت از منابع طبیعی و تشویق دانشجویان به ادامه تحصیل در این رشته ها است.

وی اضافه می کند : راهکار پیشنهادی دیگرمن در حوزه تحقیقات و پژوهش استفاده از امکانات عظیم دانشگاه در اقصا نقاط کشور جهت اجرای طرحهای تحقیقاتی با مشارکت مراکز اجرایی کشور است و نیز استفاده از پتانسیل بالای اساتید حوزه منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی در حل معضلات منابع طبیعی کشور است و در همین راستا پیشنهاد می کنم که دانشگاه با تشکیل کارگروهی از اساتید حوزه منابع طبیعی اقدامی ماندگار را در دانشگاه آزاد اسلامی بنیان نهند و دانشگاه آزاد اسلامی را حامی جدی منابع طبیعی معرفی کنند.

وی به مشکلات جدی کارکنان دانشگاه آزاد اشاره می کند و می گوید: مشکلات مالی سالهای اخیر در واحدهای دانشگاهی نشان می دهد دانشگاه هایی که در رشته های کشاورزی و منابع طبیعی سرمایه گذاری کرده اند هم اکنون با مشکلات جدی مواجه هستند که تعریف دو واحد درسی می تواند بسیاری از نگرانی های اساتید را کاهش دهد.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 765325

وب گردی

وب گردی