آژانس امنیت سایبری فرانسه درباره هک ایمیل های مکرون تحقیق می کند

آژانس امنیت سایبری ملی فرانسه (ANSSI) درباره حمله هکری گسترده علیه ایمیل های ستاد انتخاباتی «امانوئل مکرون» نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تحقیق می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، نشریه هیل امروز یکشنبه گزارش داد: یک مقام دولتی فرانسه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که تیم مکرون از مقامات خواسته اند از آژانس امنیت سایبری برای بررسی این حمله یاری بگیرند.
مقام مذکور با بیان این که به نظر می رسد این حمله نقضی «بسیار جدی» بوده است، به این خبرگزاری گفت 'از آژانس امنیت سایبری ملی به طور معمول فقط برای حملات سایبری «گسترده و پیچیده» دعوت به انجام تحقیقات می شود و هک کردن ایمیل های مکرون به نظر می رسد با چنین توصیفی مطابقت دارد.'
کمیسیون انتخابات فرانسه نیز روز گذشته (شنبه) به رسانه های این کشور درباره انتشار اسناد و مدارک بدست آمده در جریان هک ایمیل ها به دلیل تاثیر احتمالی آن در پیگرد قانونی فدرال هشدار داده است.
این کمیسیون گزارش داد که برخی از اسناد منتشر شده در جریان درز اطلاعات، ظاهرا حاوی «اطلاعات غلط» هستند و از رسانه ها و کاربران اینترنت خواست با «نشان دادن روحیه مسئولیت پذیری خود» از انتشار اطلاعات قبل از انتخابات خودداری کنند.
بخشی از این اسناد روز جمعه قبل از پایان زمان تبلیغات ریاست جمهوری در اینترنت منتشر شد. زمان انتشار این اسناد بدین معنا بود که مکرون، نامزد چپ میانه و «مارین لوپن» رقیب راست افراطی وی فرصت کافی برای واکنش در مقابل این عملیات هکری را نداشتند.
ستاد انتخاباتی مکرون روز جمعه تایید کرد که تحت حمله «هکری گسترده و هماهنگ شده ای» با هدف انتشار «اطلاعات داخلی مختلف» قرار گرفته است.
نشریه هیل در گزارش دیگری در همین زمینه نوشت: مشاوران سابق «هیلاری کلینتون» نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا در واکنش به هک شدن ایمیل های مکرون، درباره نفوذ روسیه هشدار داده اند و آن را نشانه دیگری برای تلاش روسیه جهت نفوذ در انتخابات کشورهای غربی عنوان کردند.
«برایان فالون» سخنگوی مطبوعاتی ستاد انتخاباتی کلینتون عصر جمعه در توئیترش نوشت: پوتین جنگ با دمکراسی های غربی را آغاز کرده و رئیس جمهوری ما اشتباه می کند.
«رابی موک» مدیر کمپین انتخاباتی کلینتون نیز در توئیتی نوشت: آنهایی که فکر می کردند روسیه عقب نشینی کرده است... ایمیل های ستاد انتخاباتی مکرون در اینترنت منتشر شد.
این هفته «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا از مکرون حمایت کرد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی آمریکا هنوز رسما حمایت خود را از هیچ یک از نامزدهای انتخابات فرانسه اعلام نکرده است اما یکی از مشاورانش روز جمعه گفت که وی با هر نامزدی که در انتخابات پیروز شود، همکاری خواهد کرد. این در حالیست که ترامپ ماه گذشته لوپن را به عنوان «قوی ترین» نامزد ستود.
هیل نوشت: با وجودی که هنوز معلوم نیست که چه کسی ایمیل های ستاد انتخابات مکرون را منتشر کرده است، شرکت امنیتی «ترندمیکرو/TrendMicro» هفته پیش در گزارشی اعلام کرد که ستاد انتخاباتی مکرون مورد هدف همان هکرهایی بوده که مسئول درز ایمیل های کمیته ملی دمکرات ها در بحبوحه تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا بوده اند.
هیلاری کلینتون درز اطلاعات این کمیته را در هفته های پایانی تبلیغات انتخاباتی اش عامل شکست خود در انتخابات نوامبر گذشته در آمریکا عنوان کرد. تارنمای افشاگر ویکی لیکس ایمیل های هک شده «جان پودستا» مدیر ستاد انتخاباتی کلینتون را منتشر کرد.
جامعه اطلاعاتی آمریکا ژانویه گذشته در گزارشی نتیجه گرفت که کرملین حمله هکری مربوطه را انجام داده و در تبلیغات انتخاباتی آمریکا به منظور تغییر انتخابات در جهت حمایت از ترامپ نقش داشته است.
پلیس فدرال آمریکا و کمیته تحقیقات کنگره آمریکا همزمان بررسی احتمال نفوذ روسیه در انتخابات آمریکا را برعهده دارند و موضوع ارتباط احتمالی تیم ترامپ با مسکو را بررسی می کنند.
ترامپ و نزدیکانش بارها هرگونه ارتباط غیرقانونی بامقامات روسیه را رد کرده اند و رئیس جمهوری آمریکا درباره نتیجه گیری های جامعه اطلاعات آمریکا ابراز تردید کرده و آن را تحت انگیزه های سیاسی عنوان کرده است.
به گزارش ایرنا، در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در تاریخ 3 اردیبهشت برگزار شد، مکرون و لوپن به ترتیب 24.1 و 21.3 درصد آرا را کسب کردند و به دور دوم انتخابات که امروز یکشنبه برگزار می شود، راه یافتند.
خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داد: یک روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ایمیل‌های ستادانتخاباتی مکرون هک شد و بر روی اینترنت قرار گرفت.
این ایمیل ها که حجمی بالغ بر 9 گیگابایت دارد، توسط کاربری به نام EMLEAKS روی تارنمای Pastebin قرار گرفت.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده:فاطمه سرلک

کد خبر: 765348

وب گردی

وب گردی