لاوروف: دیدار پوتین و ترامپ باید نتایج ملموس داشته باشد

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، نشست میان روسای جمهور آمریکا و روسیه باید به خوبی آماده و مهیا باشد تا نخستین دیدار رو در رویشان نتایج ملموس و شفافی به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی Mir-۲۴ گفت: تا جایی که من می‌دانم واشنگتن و مسکو می‌خواهند که این نشست تنها به خاطر تحسین برخی افراد و یا ایجاد هیجان و هیاهو برگزار نشود. مدت زیادی است که ما مشغول فراهم کردن تدارکات این دیدار هستیم و هم اکنون موقعیت آن فراهم شده است.

وی افزود: نشست میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ،‌ همتای آمریکایی‌اش باید چیزی فراتر از دست دادن و تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی باشد. این موضع از سوی مسکو و واشنگتن مورد تایید قرار گرفته است.

لاوروف در ادامه گفت: روسیه و آمریکا تاثیر بسیاری بر امنیت و ثبات بین‌المللی دارد به طوری که انتظار می‌رود چنین نشستی بدون شک نتایج ویژه‌ای به همراه داشته باشد. برای اینکه به این هدف برسیم باید مقدمات به طور کامل فراهم شده باشد و ما در حال حاضر مشغول فراهم کردن مقدمات هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو به بیانیه‌های متناقض درخصوص روابط دوجانبه که از سوی مقامات مختلف آمریکایی مطرح می‌شود، توجهی نمی‌کند. ما معمولا بر شخصیت و خصوصیت اصلی ترامپ متمرکز هستیم که به شدت از سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به مسکو و همچنین تماس تلفنی خود با پوتین ابراز خرسندی کرده است.

پوتین و ترامپ سه شنبه گذشته در تماس تلفنی درباره دورنماهای فعالیت‌های هماهنگ شده ضد تروریسم در سوریه و وضعیت کره شمالی و دیگر مسائل صحبت کردند.

این دو رهبر همچنین موافقت خود را با برگزاری اولین دیدارشان در حاشیه نشست گروه ۲۰ ابراز کردند؛ نشستی که قرار است هفت و هشت ژوئیه (۱۶ و ۱۷ تیر) در هامبورگ آلمان برگزار شود.

لاوروف در این مصاحبه به مساله تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به مسکو و آغاز درگیری‌ها در اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی اشاره کرد.

وی گفت: روسیه عادت ندارد در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت کند و به همین خاطر برای رفع محدودیت‌ها که سیاست را برتر از نیازهای اقتصادی مردم روسیه و کل کشورهای اروپایی قرار داده، تلاشی نمی‌کند.

لاوروف افزود: اما به نظر من تمایلات برای رفع این تحریم‌ها در بین مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا قوی‌تر شده است. روسیه مشتاق است تا مذاکرات با بلوک نظامی ناتو تحت رهبری آمریکا را از سر بگیرد اما این مساله باید بر مبنای برابری انجام شود.

وزیر امور خارجه روسیه توضیح داد: استراتژی توسعه یافته سازمان معاهده امنیت جمعی که روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان را متحد می‌کند بدین معنا نیست که دیگر کشورها، دولت‌ها یا سازمان‌ها دشمن ما هستند اما برخلاف ما کشورهای عضو ناتو با روسیه همانند یک دشمن و یک تهدید برخورد می‌کنند.

303/300

کد خبر: 765489

وب گردی

وب گردی