منحصر به فردترین دریاچه ایران مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است

رئیس آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست کردستان، تالاب زریبار مریوان را بزرگترین قطب گردشگری غرب کشور اعلام کرد و گفت: اندیشیدن تدابیر مدیریتی در این اکوسیستم بکر در راستای اشتغالزایی جوانان استان نقش مهمی دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جوان در کردستان، نبی احسنی در نشست تحلیل و ضعیت تالاب زریبار که به همت انجمن علمی محیط زیست دانشگاه پیام نور سنندج برگزار شد، گفت : تالاب زریبار بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب کشور و از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین جهان است که متاسفانه مورد غفلت و بی رحمی توسط انسان قرار گرفته است.

وی گفت: این دریاچه در ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد و از جاذبه گردشگری ویژه‌ای برخوردار است.رئیس آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست کردستان به اجرای مدیریت اکوسیستمی تالاب زیبای زریبار اشاره کرد و افزود: مدیریت زیست بومی یک فرایند فرابخشی است که با درگیر نمودن تمام ذینفعان ودر نظر گرفتن اولویت بخش‌های مختلف نسبت به تدوین برنامه جامع فرابخشی اقدام می‌کند.

احسنی با بیان اینکه مشارکت ذینفعان در این راستا سبب خواهد شد تا نظرات دانش و منافع افراد و گروه‌های ذیربط به تالاب در تدوین برنامه لحاظ شود، افزود: در مدیریت اکوسیستمی مردم و حیات آنها در مرکز تصمیم گیری مدیریت و حفاظت قرار می‌گیرند که این رویکرد تفاوت عمده‌ای با روش‌های سنتی حفاظت از محیط زیست دارد.

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست و به ویژه اکوسیستم تالاب زریبار بر همگان ضرورت دارد، گفت: به دلیل اهمیت این تالاب غیر از استان کردستان و شهرستان مریوان به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در سطح کشور و نفع آن برای اکوسیستم، بر اساس مصوبه هیئت دولت اکنون در مراحل قرار گرفتن در فهرست تالاب های بین‌المللی « کنوانسیون رامسر» است.

رئیس آموزش و پژوهش حفاظت از محیط زیست استان کردستان اعلام کرد: به دلیل اهمیت آن در زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی، تالاب زریبار، زیباترین چشم انداز کردستان احتیاج به مراقبت و مدیریت همه جانبه دارد.

احسنی به خدمات و کارکردهای تالاب زریبار اشاره کرد و افزود: تفرج و گردشگری، ، تنوع زیستی، پاکسازی و تامین آب، ذخیره کربن، ارزش‌های فرهنگی، کنترل سیلاب و خشکسالی و تعدیل خرد اقلیم، از جمله خدمات این تالاب است که به مردم منطقه و استان ارائه می‌دهد.

وی به عوامل متعددی که تالاب زریبار را تهدید می‌کند را، انتقال فاضلاب انسانی و کشاورزی به داخل دریاچه، ورود پسماندهای محیطی، ساخت و سازهای غیرمجاز، برداشت بی رویه آب، ورود مواد زائد جامد داخل آب، کاربری اراضی، ورود رسوبات، برداشت بی رویه گونه‌های گیاهی دریاچه را عنوان کرد.

رئیس آموزش و پژوهش حفاظت از محیط زیست استان کردستان به چند مورد از اهداف راهبردی و اجرایی این دریاچه اشاره کرد و افزود: مدیریت جامع آب در حوضه آبریز زریبار و تامین حق آب تالاب، حفاظت از تنوع زیستی تالاب زریبار، بهره‌برداری پایدار از تالاب و مدیریت کاربری ار اضی، افزایش آگاهی ها در محدوده های تالاب و پایدارسازی معیشت جوامع محلی است.

احسنی در پایان ارزش‌های تالاب زریبار اشاره کرد و گفت: این تالاب در تعدیل اقلیم، بهره‌برداری از آبزیان، منبع تامین آب، گیاهان دارویی، تنوع زیستی غنی، اشتغال زایی نقش مهمی ایفا می‌کند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 765520

وب گردی

وب گردی