تدوین آیین‌نامه فعالیت‌های برون مرزی دانشگاه علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از تدوین آیین نامه فعالیت‌های برون مرزی و ایجاد زمینه برای فعالیت های مشترک با کشورهای همسایه به عنوان یکی از فعالیت های دانشگاه در راستای ایجاد ظرفیت بیشتر نام برد و گفت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی؛ ، این دانشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین تنها متولیان تربیت دانشجویان مهارتی، باید بیشترین استفاده را از این فرصت به دست آورد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدحسین امید در بیست و چهارمین گردهمایی رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی که در راستای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه در سالن جلسات شرکت ماشین سازی اراک یکی از شرکت های بزرگ تولیدی صنعتی کشور برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به جایگاه آموزش های مهارتی در جامعه گفت: صندلی های خالی در دانشگاهها و هزینه های مازاد نتیجه رقابت ناسالم مراکز آموزش عالی در کشور است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: بالا بردن ظرفیت پذیرش با افزایش بی رویه مراکز دانشگاهی در کشور نه تنها در راستای تربیت نیروی کارآمد صورت نپذیرفته بلکه باعث تحمیل هزینه بسیاری به کشور شده است.

دکتر امید خاطرنشان کرد: تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی این دانشگاه نیز طی مدت کوتاهی تقریبا 4 برابر شده به گونه‌ای که بخشی از مشکلات مراکز با سابقه دانشگاه که در شرف تعطیلی هستند ناشی از همین گسترش بی‌رویه و غیر کارشناسی بوده است.

وی در خصوص تعداد مراکز آموزشی در کشور گفت: در حال حاضر در کشور حدود 900 مرکز آموزش علمی کاربردی وجود دارد و قرار است بر اساس ارزیابی هایی که صورت می پذیرد تعداد مراکز با نیاز استان ها متناسب شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: نامناسب بودن زیرساخت های نظام آموزشی در کشور باعث تربیت افراد ناکارآمد در جامعه می شود. دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل مهارتی بودن و لزوم داشتن کارگاههای مناسب در این زمینه دچار آسیب بیشتری شده است.

دکتر امید با اشاره به خالی بودن ظرفیت های بخش صنعت نسبت به سایر گروه های آموزشی گفت: عدم توجه به زیرساخت ها و اشتیاق به مدرک گرایی در جامعه، علاقه دانشجویان برای ورود به رشته های غیر صنعتی و مهارتی را افزایش داده است در حالی‌که توانایی این دانشگاه در تربیت دانش آموخته‌ای است که می تواند برای خود و دیگران شغل ایجاد کند.

دکتر امید تأکید کرد: در واقع امسال به نوعی سال دانشگاه جامع علمی کاربردی بشمار می رود.

وی با تأکید بر کیفیت آموزش های مهارتی دانشگاه گفت: حمایت از تأسیس مراکز رشد و خوشه های فناور در مراکز آموزشی، تدوین دوره ها و رشته ها بر اساس نیاز و ظرفیت استان ها، تصویب آیین نامه های نظارتی، تجمیع مراکز آموزشی که از نظر کیفی در سطح مطلوبی نباشند، پالایش مدرسان علمی کاربردی و سازماندهی آنان همه در راستای افزایش کیفیت و تربیت نیروهای کارآمد و ماهر برای جامعه است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ترویج فرهنگ مهارت آموزی در جامعه و سوق دادن مردم از مدرک گرایی به مهارت آموزی را یکی از وظایف مسئولان و رسانه‌ها عنوان کرد.

دکتر سید عبدالعلی ذوالانواری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان مرکزی نیز در این گردهمایی با تقدیر از زحمات دکتر امید و معاونان دانشگاه در پیشبرد آموزشهای مهارتی، حضور مسئولان دانشگاه در بین روسای مراکز آموزشی را فرصتی مناسب برای تبادل تجربیات و انتقال انتقادات و پیشنهادات مراکز آموزشی دانست و ابراز امیدواری کرد در آینده با حضور بیشتر مسئولان در استانها، مراکز آموزش علمی کاربردی در تربیت نیروهای متخصص بیشتر و مؤثرتر از گذشته عمل کند.

در این گردهمایی، رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی پیشنهادات و انتقادات خود را درخصوص ارتقا سطح کیفی و کمی مراکز آموزشی مطرح کردند.

منبع: ایسنا

201

کد خبر: 765523

وب گردی

وب گردی