طرح آماک؛ کلید کاهش مشکلات زیست‌محیطی خوزستان

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر کارایی طرح آماک در بهبود شرایط خوزستان، گفت: صیانت از محیط‌زیست و افزایش منافع اقتصادی نتیجه اجرای طرح آماک خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز،علی گلمرادی، در خصوص نتایج زیست محیطی اجرای طرح آماک، گفت: طرح آماک به عنوان طرحی بسیار ضروری برای محیط‌زیست خوزستان مورد توجه و اجرا قرار گرفت، متاسفانه وجود ریزگردها در خوزستان مشکلات زیست محیطی را مضاعف و سبب تعبیه شرایط سخت زندگی برای مردم شده است.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ذخایر نفت و گاز در منطقه خوزستان، تصریح کرد: طبیعتا از این ذخایر در راستای منافع ملی باید بهره‌برداری شود اما مسئولان باید ملاحاظات زیست‌محیطی را هم مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: انتشار گازهای ناشی از فعالیت های نفتی در منطقه خوزستان، آلودگی‌ هوا و محیط‌ زندگی ناسالمی را برای مردم رقم زده است، البته گرمای شدید هوای این منطقه و گرد و غبار شکل گرفته در کنار آلودگی هوا مشکلاتی را رقم زد که ارایه راهکار علمی و موثر برای رفع مشکلات را ضروری کرد، از این رو طرح آماک مطرح و تا حدودی هم اجرا شد.

گلمرادی با تاکید بر اینکه کارایی طرح آماک در بهبود شرایط و فضای خوزستان موثر خواهد بود، تصریح کرد: اجرای طرح آماک نه تنها موجب سالم نگه داشتن محیط‌زیست می‌شود بلکه می‌تواند منافع اقتصادی را برای منطقه رقم بزند، در حقیقت با طرح آماک می توان گازهای انتشار یافته از فعالیت‌های نفتی را مهار و کنترل کرد تا ضمن صیانت از محیط‌زیست در زنجیره ارزش هم از این اقدام بهره‌گیری شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تاکنون گام‌های موثری برداشته شده اما انتظار است، وزارت نفت و دولت ادامه اجرای طرح آماک را سرعت بخشند، در واقع برنامه‌های زمان‌بندی و فازبندی نباید مانع یا دلیل کُند شدن روند کار شود بنابراین تلاش‌های مضاعف برای اجرای طرح آماک باید در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم سازگارسازی فعالیت‌های نفتی با الزامات زیست‌محیطی، گفت: فاز دوم طرح آماک 7500 تن آلاینده که بخش عمده آن را گوگرد تشکیل می‌دهد، از سطح هوای اهواز و مناطق و شهرستان‌های اطراف پاک‌سازی می‌کند که این یک اتفاق بسیار مهم است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 765548

وب گردی

وب گردی