آیین گرامیداشت "روز  جهانی ماما" در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد برگزار شد

به مناسبت گرامیداشت روزجهانی ماما، آیینی با حضور اساتید، دانشجویان و پرسنل و تلاشگران این عرصه درسالن اجتماعات دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این آیین پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، محسن رازانی طی سخنانی ضمن تبریک روز ماما، گفت: علم مامایی قبل از تولد تا قبل از مرگ با انسان در ارتباط است و یکی از ملاک های سطح بهداشت در جهان، میزان سلامت زنان و نوزادان است و هر چه این سطح بالاتر باشد قطعا جامعه سالم تر و بانشاط تر خواهد بود.

معاون علوم پزشکی واحد بروجرد افزود: اگر آموزشها و آگاهی بخشی ماما نباشد و برنامه های پیشگیری نباشدسلامت جامعه تغییر زیادی خواهد کرد.

وی از افزایش بودجه پژوهشی و خرید کتاب برای کتابخانه دانشکده و طرح اساتید مشاور برای حل مشکلات دانشجویان در زمینه های مختلف در سال جاری خبر داد.

پریچهر خدری‌ مدیر گروه رشته مامایی نیز طی سخنانی ضمن تشکر از مسئولین واحد برای برگزاری این مراسم، "روز جهانی ماما" را به کلیه دانشجویان حاضردر مراسم تبریک گفت وافزود:با توجه به اینکه مامایی باید آمیخته با دانش روز و مهارت باشد هدف از بزرگداشت این روز، افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات بین این قشر از جامعه، در راستای ارتقای سلامتی مادر و نوزاد است.

وی گفت:«ماما این فرشته سبز پوش، نگهبان جان مادری است که در حساسترین لحظه زندگی اش زمانی که نیروی تعقل،صبر و توانش تحت تاثیر درد قرار گرفته است یاور و همدل اوست و با عشق،مهارت و دانش خود نه تنها یک زایمان بی خطر را برای مادر و کودکش به ارمغان می آورد بلکه در تأمین سلامت کل جامعه در کنار دگر سفیدپوشان خانواده‌ی درمان، مشارکت دارد.»

خدری افزود: «آری تولد بزرگترین، باشکوه ترین و بحرانی ترین لحظه زندگی و قدیمی ترین تجربه بشری است و چه سعادتی بالاتر از این که در آن زمان بی هیچ چشم داشتی صبورانه کمک رسان و همدل مادر باشی.»

مدیر گروه رشته مامایی واحد بروجرد گفت: «امروز مامایی دانشی است که بر مشاهده، آموزش، پیشگیری، تحقیق، تشخیص و درمان استوار است و یکی از زیر مجموعه های علوم پزشکی است که نقش بسیار گسترده ای اعم از مراقبتی،حمایتی و درمانگری دارد.»

وی افزود: «کسب مهارت بیشتر، بازآموزیهای مکرر و آراسته شدن به زیور دانش و اخلاق وظیفه ای است که بر دوش ماما است.»

خدری گفت: «حیطه رشته مامایی از دوران پیش از حاملگی آغاز میشود و تا پس از زایمان ادامه می یابد. یک ماما باید در حد امکان با صبر و حوصله بسیار به مادر آرامش و قوت قلب دهد. راز دار بودن یکی از وظایف ماما می‌باشد و از اهداف اصلی آن حفظ سلامت مادران و نوزادان است.

مدیر گروه رشته مامایی واحد بروجرد گفت: «وقتی کنفدراسیون بین المللی جهانی یک روز را به اسم ماما اختصاص می‌دهد و هر سال شعاری برای ان انتخاب می کند نشان از اهمیت این رشته دارد.»

خدری افزود:«جامعه مامایی با نقش محوری خود در تامین سلامت بانوان و نوزادان اصلی ترین حلقه تامین سلامت خانواده را تشکیل می‌دهند و گرامیداشت روز جهانی ماما فرصت مغتنمی است برای جلب توجه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه حرفه مامایی در ارتقا و سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه.»

وی گفت:«به نوبه خود در این روز از ماماهای این مرز و بوم که با مهارت به عنوان حلقه مهم ارتباطی بین اعضا خانواده و اعضای تیم بهداشتی و درمانی مراقبتهای مامایی را با کیفیت مطلوب ارایه میدهند سپاسگزارم و امیدوارم امسال به عنوان عضو مهم درمان امید و اطمینان به نحوه درمان که برازنده مردم عزیزمان است برایشان به ارمغان آوریم.

در این مراسم معاون دانشجویی و فرهنگی واحد نیز طی سخنانی کوتاهی به پیچیدگی ها و عظمت خلقت انسان اشاره کرد و آن را نشانه ای از قدرت خداوند دانست.

وی از دانشجویان خواست با انگیزه، عشق و علاقه وارد این رشته شوند و در همه مراحل کار، ایمان و توکل به خدا را در نظر داشته باشند.

در این آیین که جمعی از دانشجویان، اساتید و تلاشگران این عرصه حضور داشتند برنامه‌های مختلفی از جمله نمایش کلیپ، مسابقه، شعرخوانی، تئاتر و برنامه های طنز و... ارائه شد.

در پایان این مراسم نیز با اهداء لوح تقدیر و جوایزی از اساتید، دانشجویان و مربیان برگزیده رشته مامایی واحد بروجرد تجلیل شد.

کد خبر: 765582

وب گردی

وب گردی