تهدید ترامپ نشست آب و هوایی سازمان ملل را تحت الشعاع قرار داد

تهدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن کشورش از توافق آب و هوایی پاریس، مذاکرات آب و هوایی در شهر بن آلمان را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داد: نشست سازمان ملل که قرار است از امروز به مدت 11 روز برگزار شود، ارائه دستور العملی برای راهنمایی کشورها در اجرای عملی توافق پاریس را هدف قرار می دهد؛ توافقی که با کنترل انتشار سوخت فسیلی به دنبال جلوگیری از گرم شدن تدریجی زمین است.
اما این مذاکرات با خطر انحراف از مسیر اصلی آن به دلیل نگرانی از خروج آمریکا به عنوان دومین کشور آلوده کننده جهان و بی نظمی در این روند مواجه است.
از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در کاخ سفید، این نخستین دور مذاکرات است که تحت حمایت کنوانسیون سازمان ملل درباره تغییرات آب و هوایی (UNFCCC) برگزار می شود.
«باراک اوباما» رئیس جمهوری سلف وی و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، هدایت تلاش های دیپلماتیکی را برعهده داشتند که به توافق آب وهوایی پاریس در سال 2015 منجر شد و 195 کشور آن را امضا کردند.
ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش این توافق را که به عنوان آخرین فرصت برای جلوگیری از بدترین سناریوی گرم شدن زمین
تمجید شده است، مورد انتقاد شدید قرار داد و تغییرات آب و هوایی را «فریبی» طراحی شده از سوی چین توصیف کرد و وعده داد اگر رئیس جمهور شود این توافق را «ابطال» خواهد کرد.
ترامپ گفته است تا قبل از نشست گروه هفت در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد. این نشست قرار است 26 و 27 ماه مه (6-5 خرداد) در سیسیل ایتالیا برگزار شود.
«پائول کابالرو» (Paula Caballero )رئیس برنامه آب و هوایی موسسه منابع جهانی (WRI) در واشنگتن گفت: برخی نگران آن هستند که خروج آمریکا از این توافق از اشتیاق برخی دیگر از امضاکنندگان برای دستیابی به اهداف ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بکاهد.
در توافق پاریس محدود کردن افزایش دمای کره زمین به دو درجه سیلسیوس (3.6 درجه فارنهایت) تعیین شده است. تعهدات کنونی کشورها به طور متوسط حدود سه درجه سیلسیوس نسبت به سطوح دوران پیش از صنعتی به جلوگیری از گرم شدن زمین کمک می کند.
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته گفت که هیاتی از مقامات کشورش در نشست بن شرکت می کنند هر چند که در مقایسه با چند سال گذشته اعضای آن بسیار کمتر خواهند بود.
دولت ترامپ تاکنون پیشنهاد کاهش منابع مالی هیات علمی آب و هوایی سازمان ملل، صندوق اقلیم سبز(GCF) و کنوانسیون سازمان ملل درباره تغییرات آب و هوایی را داده است. صندوق اقلیم سبز مسئول کمک به کشورهای فقیر برای مبارزه با گرم شدن زمین است.
برخی رهبران تجاری خارجی و آمریکایی، سیاستمداران، سازمان های غیر دولتی از جمله نخست وزیر فیجی که ریاست دور بعدی مذاکرات با حضورمقامات عالی رتبه را در نوامبر آینده برعهده دارد، تاکنون از آمریکا خواسته اند از توافق پاریس خارج نشود.
به گزارش ایرنا، 13 مجموعه عظیم تجاری آمریکا از جمله شرکت های شل و والمارت از دونالد ترامپ خواستند آمریکا را از توافق پاریس در خصوص تغییرات آب و هوایی خارج نکند. بی پی، گوگل و مایکروسافت نیز جزو شرکت های مطرحی هستند که این نامه را امضا کرده اند.

منبع: ایرنا

305/300

کد خبر: 765705

وب گردی

وب گردی