عصای سفید هوشمند، همه را شگفت زده خواهد کرد

تیم پرومکس انجمن دانشجویی مکانیک این دانشگاه در رویداد ملی کسب و کار در حوزه فناوری فضایی که تحت عنوان نوآوردگاه در مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان برگزار شد، توانست با ارائه عصای سفید هوشمند به مقام اول دست یابد.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا رحیمی، دانشجوی مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در خصوص ساخت این محصول گفت:در دو تیم آدمون (نام سابق پرومکس) و تیم ویراف حضور دارم که به ترتیب در تیم آدمون آقایان مهندس حمید غفوری و مهندس علیرضا رمضانی از گروه مهندسی مکانیک و در تیم ویراف مهندس زهرا رضایی از گروه مهندسی هوا و فضا و رهام بادی از گروه مهندسی الکترونیک حضور دارند.

بعلاوه پروژه های تیم آدمون بیشتر بر مبنای انرژی های نو و تجدید پذیر و ماشین های ابدی قرار گرفته که اواخر آبان ماه سال 1395 بطور رسمی تشکیل شد. پروژه های تیم ویراف نیز بر اساس تکنولوژی های روز دنیا که پروژه های فعلی در زمینه های صنایع هوا و فضا ، پزشکی و ... انجام می گیرد تیم ویراف فعالیت خودش را در بهمن سال 1395 آغاز کرد.

وی ادامه داد: در مسابقات نوآوردگاه کارآفرینی با کاربردهای فضایی با حضور 86 نفر شرکت کردیم که در مرحله پایانی و از میان 10 تیم شرکت کننده ، تیم ویراف با طراحی عصای سفید هوشمند موفق به کسب مقام اول شد. در نخستین جشنواره علمی،پژوهشی و فناوری مراکز عالی و دانشگاه های استان البرز هم تیم آدمون موفق به کسب مقام برترین تیم در زمینه طراحی اختراعات نوین و بومی سازی آن در کشور گردید و در مسابقات مکانیک سیالات در اصفهان هم در دو بخش ساخت نماهنگ و پروژه های عملی تیم آدمون به ترتیب مقام دوم و چهارم این مسابقات در بین 28 تیم شرکت کننده از دانشگاه های سراسر کشور را به دست آورد که در بخش پروژه عملی با ساخت ویسکومتر موفق شد امتیازهای لازم را از نظر دقت اندازه گیری، نوآوری و هزینه ساخت کمتر کسب کرده و به مقام چهارم مسابقات برسد.

همچنین در جشنواره اختراعات و تکنولوژی‌های برتر که در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد هم اختراع پمپ هیدرولیکی تیم آدمون به عنوان یکی از طرح های برگزیده جشنواره منتخب شد.

وی در خصوص تشابه ان محصول با محصولات دیگر افزود: در زمینه اختراعات در زمینه انرژی های نو و تجدیدپذیر و ماشین های ابدی که توسط تیم آدمون طراحی و بکار برده می شود، پیشرو بودن در سبک های نوین طراحی و ساخت محصولات است که قابلیت تجاری سازی دارند و از ابعاد تئوریک خارج شده اند.

از ویژگی های بارز گروه آدمون استفاده از تکنولوژی هایی است که نه تنها کاملا به صرفه هستند بلکه از هدر رفت انرژی های مختلف در سیستم های متنوع جلوگیری می کند و سعی در بهینه سازی و طراحی دستگاه های نوین به منظور کسب بهره وری هرچه بیشتر از منابع ارزشمند کشور است. از آنجایی که انرژی های نو و تجدیدپذیر بهترین گزینه برای آینده هر کشوری هستند، کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری های عظیمی در این بخش انجام می دهند. از این رو تیم آدمون نیز در همین راستا اقدام کرده و درصدد پیشرو بودن در سطح بین المللی و کارآفرینی و صنعتی کردن و بهینه سازی منابع در کشورمان است.

رحیمی عنوان کرد: یکی از ویژگی های بارز عصای سفید هوشمند که در تیم ویراف ساخته شد پا گذاشتن در عرصه های بسیار پیشرفته و به روز دنیاست که بازارهای بسیار خوب و نوپایی هم دارد. این عصای هوشمند نسبت به محصولات مشابه که در این زمینه طراحی شده اند، بسیار پیشرفته و حرفه ای است که نواقص بسیار زیاد محصولات مشابه که باعث عدم قابلیت تجاری سازی می شود؛ در آن وجود ندارد.

بعلاوه در مقایسه کلی تر باید بگویم تیم ویراف با بهره گیری از تکنولوژی های فضایی ، الکترونیکی ، پزشکی ، مکانیکی و چند تکنولوژی دیگر موفق به طراحی دستگاهی گردیده که نه تنها مهمترین نیاز نابینایان یعنی مسیریابی را برآورده می سازد بلکه قابلیت های متفاوت دیگری همچون صوتی‌سازی مکان‌ها و تماس‌های اضطراری ، هشدار موانع و چند تکنولوژی دیگر که با نهایت دقت و کمترین هزینه ممکن تهیه شده در این دستگاه به چشم می خورد.

وی یادآور شد: موارد ذکر شده بصورت فضایی و مکانیکی و الکترونیک بطور انحصاری برای اولین بار توسط تیم ویراف طراحی گردیده و کاملا مهندسی سازی شده است و از همه لحاظ کاملا آماده ورود به بازار ایران و جهان است. به طور خلاصه ویژگی های محصول کاملا کاربردی است که موجب تفاوت بسیار زیاد این عصای هوشمند با معدود دستگاه هایی است که برای نابینایان در سطح جهان طراحی شده است.

وی گفت: در برنامه های آتی، شرکت در استارت آپ حوزه پزشکی و سلامت ، استارت آپ ساختمان هایی با تکنولوژی انرژی‌های تجدید پذیر ، مسابقات خوارزمی، استارت آپ فناوری های محیط زیست به عنوان برنامه های فصل بهار؛ و در زمینه طراحی در قسمت طراحی کشتی های هیبریدی و چند پروژه دیگر در دستور کار دو تیم قرار دارد .در زمینه اختراعات و مقالات سعی بر این است که از فناوری و تکنولوژی هایی استفاده شود که علاوه بر صنعتی بودن، کشور عزیزمان را در زمره پیشروان علم در حوزه های تکنولوژی های نوین قرار دهد که موجبات کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای هم‌میهنان عزیز و صادرات این محصولات به کشورهای دیگر فراهم آورد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل هزینه های بالایی که روند تحقیق، طراحی و ساخت دارد، اغلب مخترعان درخصوص تامین منابع مالی خود با مشکل واقعا اساسی روبه‌رو هستند؛ که نه تنها پروسه کار را بسیار طولانی می کند بلکه بسیاری از گروه‌ها را نسبت به ادامه همکاری در بخش های مختلف دلسرد و زده می کند. ضمن تشکر از حمایت های مسئولین محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به خصوص روابط عمومی دانشگاه که در معرفی دستاوردهای دانشگاه و نخبگان به جامعه بسیار کوشاست ، امیدواریم سیستم ارتباط میان دانشگاه و صنعت که در این دانشگاه بر آن تاکید فراوانی می شود، گسسته نشود و با بهره گیری از امکانات خوبی که در بخش صنعت و بخش خصوصی وجود دارد؛ بتوانیم حمایت های مالی و معنوی کافی برای ادامه این روند در اختیار داشته باشیم تا ضمن افتخارآفرینی در سطوح مختلف برای دانشگاه، بتوانیم بیش از پیش به جامعه خود نیز ادای دین وخدمت کنیم.

وی ادامه داد: نکته مهم در اینجا این است که ورژن انواع مختلف این دستگاه با قابلیت های متفاوتی توسط ما در دست اقدام است که به محض ورود به بازار، نه تنها در داخل کشور بلکه در عرصه های جهانی با قابلیت‌های متفاوت خود، همه را شگفت زده خواهد کرد. در حال حاضر مسائل فنی و قسمت مالی آن توسط تیم ویراف طراحی و گردآوری شده و بهینه سازی آن جهت ورود به بازار صرفا نیاز به سرمایه گذار جهت تولید انبوه دارد.

مسئله مهم دید بین المللی این دستگاه است که می تواند بازتاب این دستاورد در سطوح مختلف سبب درآمدزایی، کارآفرینی و همچنین صادرات این محصول حتی به کشورهای پیشرفته باشیم زیرا همانطور که اشاره کردم دستگاه مذکور با استانداردهای بسیار بالایی تکمیل گردیده است.

وی با بیان اینکه آموخته های دانشگاهی برای پروژه های عملی، کارایی بسیار کمی دارد خاطرنشان کرد:این امر روند ورود به بازارکار را طولانی و بعضا غیرممکن می کند. همچنین مشکل بسیار مهمتر ارتباط کم فی ما بین مراکز علمی و صنعتی در جامعه است.به طور کلی اگر در سیستم آموزش دانشگاهی کشور استادان همکاری لازم را با دانشجویان خود نداشته باشند یا به جواب های سطحی برای پروژه های عملی بسنده کنند، در کنار عوامل دیگری مانند نبود امکانات کافی در دانشگاه ها، اشخاص و تیم ها مجبور به پرداخت هزینه های مختلف و بعضا بسیار گزافی جهت استفاده از امکانات خارج از دانشگاهی می شوند که موجبات دلسردی دانشجویان مخترع و محقق علاقمند را فراهم می آورد.

رحیمی در پایان گفت: شایسته است از صنعتگران برجسته و افراد خلاق در دانشگاه ها و جامعه حمایت کنیم چرا که یک صنعتگر با تجربه و پیشرو با استفاده از دانش و استعداد یک انسان خلاق، قابلیت تولید ثروت و کار را پیدا می کند. همچنین ارتباط بین صنعت و علم با روش صحیح، مهندسین متخصصی را تحویل جامعه خواهد داد که کارآفرین و الهام بخش سایر افراد در جامعه خود باشند.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 765707

وب گردی

وب گردی