انجام مذاکرات نهایی برای صادرات گاز به عراق و عمان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد آخرین اخبار از صادرات گاز به کشورهای دیگر، اظهار کرد: دو روز گذشته مذاکره‌ای با عراق صورت گرفت و قرار شد این کشور LC باز کند تا صادرات به عراق صورت بگیرد. همچنین مذاکرات با عمان پیشرفت خوبی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا عراقی در نشست خبری که در حاشیه سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز،‌ پالایش و پتروشیمی برگزار شد با اشاره به نقش شرکت ملی گاز در مسائل زیست محیطی، اظهار کرد: شرکت ملی گاز سازگار با محیط زیست است. یکی از اهداف مهم در سراسر دنیا این است که نیروگاه‌ها را به گاز طبیعی وصل کنند. در حال حاضر همه نیروگاه‌های کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند که جدا از مسائل زیست محیطی از نظر اقتصادی به نفع کشور است. در سال‌های گذشته ۴۷ درصد سوخت نیروگاه‌ها میان تقطیر بوده که در حال حاضر به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به گازرسانی به روستاها و شهرها، اظهار کرد: در این دولت بیشترین اهتمام برای گازرسانی به روستاهایی که فاقد گاز بودند صورت گرفت که بودجه آن از طریق قانون بند «ق» تامین شد و به حدود ۹ هزار و ۲۰۰ روستا گازرسانی صورت گرفت. به طور کلی در حال حاضر ۲۳ هزار روستا گازدار هستند و همین باعث جلوگیری از تخلیه روستاها و مهاجرت روستاها به شهرها شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بیش از ۹۶ درصد اقلام گازرسانی در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: در مساله گاز بعد از خوکفایی به خوداتکایی که یک درجه بالاتر از خودکفایی است، می‌رسیم و به جایی خواهیم رسید که از نظر تکنولوژی به خودمان اکتفا می‌کنیم.

عراقی ادامه داد: همچنین شرکت ملی گاز نقش مهمی در ثروت کشور دارد و حداقل هشت هزار میلیارد تومان در سال برای هدفمندی یارانه‌ها می‌دهد.

وی با اشاره به گازرسانی به زاهدان، اظهار کرد: هیچ کس باور نمی‌کرد این امر صورت بگیرد. همچنین گازرسانی از ایرانشهر به چابهار آغاز شده و گاز به چابهار هم می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد پالایشگاه ایلام ۲، توضیح داد: در حال طراحی برنامه‌ای هستیم که بتوانیم در این پالایشگاه بالادست و پایین‌دست را یکی کنیم. در حال حاضر بستر برای توسعه فاز دو پالایشگاه ایلام فراهم شده منوط به اینکه بالادست و پایین‌دست همزمان با یکدیگر باشند.

یک قدم تا صادرات گاز به پاکستان

عراقی در ادامه با اشاره به خط لوله ایرانشهر ـ چابهار، گفت: چابهار یکی از استراتژیک‌ترین مناطق ایران است که قرار است گازرسانی به آن صورت بگیرد و صادرات گاز به پاکستان نیز از همین طریق خواهد بود. ممکن است این صادرات به صورت CNG، MINI LNG‌ یا FLNG‌ باشد. این خط کاملا اقتصادی است و برنامه زمان‌بندی آن دو ساله تعیین شده است.

آخرین اخبار از صادرات گاز

وی در ادامه با بیان اینکه طبق برنامه ششم، ایران باید ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز صادر کند، در مورد صادرات گاز به عراق، توضیح داد: دو روز گذشته با عراق مذاکره کردیم و بانک مورد نظر در عراق برای مبادله پول مشخص شد و قرار شد کشور عراق LC‌ باز کند تا صادرات گاز به عراق آغاز شود. ایران باید ۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز به عراق صادر کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: همچنین مذاکرات با عمان پیشرفت کرده و به محض اینکه به شرکت ملی گاز ابلاغ شود صادرات آغاز خواهد شد. از سوی دیگر افغانستان پیشنهاد کرده که از گاز ایران استفاده کند. ما در حال بررسی هستیم که این پیشنهاد از سوی دولت افغانستان بوده یا از سوی بخش خصوصی این کشور. افغانستان بازار خوبی می‌تواند باشد.

وی در مورد صادرات گاز به گرجستان، بیان کرد: در این زمینه قراردادی بسته شده و آنها پول را واریز کرده‌اند و صادرات گاز از طریق ارمنستان به گرجستان صورت می‌گیرد.

در مورد گازرسانی به زاهدان بی‌انصافی نشود

عراقی با اشاره به اخباری مبنی بر اینکه گاز به زاهدان رسید اما به زاهدانی‌ها نرسید، گفت: این صحبت‌ها زمانی که کاری برای کشور می‌شود منصفانه نیست. وظیفه دولت به عنوان نماینده ملتی که رای داده‌اند خدمات رسانی به مردم است. هنگامی که کاری برای ملت انجام می‌شود باید به یکدیگر تبریک بگوییم. برخی نظرشان کوتاه است. گازرسانی به زاهدان بی‌نظیر بود.

وی افزود: بعید می‌دانم افراد آگاهانه چنین اظهارنظرهایی کنند. روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ علمک در زاهدان نصب می‌شود. گاز به نیروگاه برده شده و نیروگاه اعلام کرده بستر لازم تا آخر خرداد فراهم می‌شود. به طور کلی ۱۳۵۰ کیلومتر کل خطوط است که تاکنون ۱۴۰ کیلومتر اجرا شده است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 765711

وب گردی

وب گردی