آغاز پروژه فیبرنوری ایرانیان نت با سرمایه‌گذاری خارجی

سرمایه‌گذاری شرکت خارجی MTN در پروژه فیبر نوری ایرانیان نت با امضای تفاهم‌نامه ای بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و این شرکت انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز، طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت MTN، این شرکت به سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری به صورت مستقیم برای پروژه فیبر نوری در هشت کلان شهر ایران کرد.

محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره این تفاهم‌نامه گفت: نزدیک به دو سال مذاکره برای سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت ایرانیان نت انجام شد تا پروژه فیبر نوری در هشت کلان شهر و به منازل، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی، تجاری اجرا شود که سند این سرمایه‌گذاری امروز امضا شد.

وی با اشاره به نحوه سرمایه‌گذاری شرکت MTN اظهار کرد: 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم و 450 میلیون دلار فاینانس برای ایجاد FTTX در مناطق مختلف صورت گرفته است که در آینده نزدیک تحول خوبی ایجاد خواهد کرد.

او ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات نیازمند است دسترسی مردم، تجارت، صنعت، آموزش یک دسترسی سریع با کیفیت بالا باشد و آنچه این کیفیت را ایجاد می‌کند فیبر نوری است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی پروژه فیبر نوری توسط شرکت مخابرات ایران بیان کرد: با این امضا رقیبی برای شرکت مخابرات به وجود آمده که به مردم حق انتخاب می‌دهد و البته باعث تسریع توسعه در کشور می‌شود.

واعظی خاطرنشان کرد: این اتفاق همچنین موجب می‌شود مخابرات هم سریع تر حرکت کند. نمونه آن را در اپراتورهای کشور شاهد بودیم، زمانی که همراه اول تنها اپراتور کشور بود و با سرمایه‌گذاری MTN و ورود ایرانسل به حوزه اپراتوری، شکوفایی به همراه اول رسید و کیفیت خود را ارتقا داد.

وی در ادامه به سرمایه‌گذاری هشت ساله MTN و رضایت این شرکت گفت: شرکای ایرانی هم از سرمایه‌گذاری MTN رضایت داشتند و این سبب شد پس از برجام این شرکت سرمایه‌گذاری خود را در فیبر نوری هم انجام دهد که تحول خوبی برای شبکه FIX کشور است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نحوه سرمایه‌گذاری در این پروژه توضیح داد: ایرانیان نت شرکتی است که باید همه شهرهای ایران را پوشش دهد. هشت شهر از کل شهرها انتخاب شده که 49 درصد شریک خارجی و 51 درصد سهامدار ایرانی است.

واعظی با اشاره به انحصار ایرانیان نت بیان کرد: انحصار برای هشت کلان شهر بر اساس پروانه ای است که به ایرانیان نت داده شده است. ما این شرط را قایل شدیم که اگر ایرانیان نت بتواند سرمایه‌گذار بیاورد انحصارش را تمدید کنیم، بنابراین با سرمایه‌گذاری MTN این انحصار تمدید می‌شود. البته شرکت مخابرات با توجه به اینکه از ابتدا شبکه‌دار غالب بود و شامل این انحصار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه انوع خدمات از طریق فیبر نوری انجام می‌شود، گفت: فاز اجرایی در تهران و کرج آغاز شده و مطالعاتی در شهر شهر دیگر نیز انجام شده است. این فرایند با سرمایه‌گذاری خارجی سرعت پیدا میکند و تا سه ماه آینده عملیاتی میشود. همچین بنا داریم برای شهرهای دیگر از سرمایه‌گذاری داخلی استفاده کنیم.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 765757

وب گردی

وب گردی