سفیر سوریه در چین اعلام کرد بیش از پنج هزار اویغور از منطقه سین کیانگ واقع در غرب چین در کنار گروه های تروریستی در سوریه می جنگند و پکن باید به شدت از این قضیه نگران باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز ، عماد مصطفی سفیر سوریه در چین در حاشیه یک مجمع اقتصادی با بیان این مطلب گفت در حالیکه برخی از اویغورها در کنار صفوف داعش در سوریه و عراق می جنگند ولی اغلب آنها زیر پرچم خود به منظور پیشبرد آرمان جدایی طلبانه خود در حال نبرد هستند.

وی افزود : «‌ به موجب برآوردهای ما و بر اساس آماری که درباره تعداد جنگجویان ، افراد کشته شده ، افراد به اسارت در آمده و زخمیان در اختیار داریم ، شمار آنها باید حدود چهار تا پنج هزار نفر باشد. »‌

سفیرسوریه تاکید کرد چین و دیگر کشورها باید به شدت در قبال این مسئله احساس نگرانی کنند.

وی تصریح کرد: « چینی ها ماهیت اصلی دکترین تکفیری این گروهها را درک کرده اند. ما در حال تبادل اطلاعات در خصوص این گروه های تروریستی هستیم .»

پکن هرگز درباره تعداد اویغورهایی که به اعتقاد مقامات چینی در خاورمیانه در حال نبرد هستند ، اظهار نظری نکرده است و تایید این تعداد از منابع مستقل نیز امکان پذیر نیست.

چین درباره فعالیت های اقلیت مسلمان اویغور و عزیمت آنان به سوریه و عراق برای جنگیدن در کنار صفوف شبه نظامیان تروریست در این کشورها احساس نگرانی می کند.

بشار اسد رئیس جمهور روسیه ماه مارس در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی فینیکس در هنگ گنگ از همکاریهای حیاتی میان پکن و دمشق برای تبادل اطلاعات تقدیر کرده بود.

کد خبر: 765822

وب گردی

وب گردی