تحرکات نظامی مشکوک آمریکا، ‌انگلیس و اردن در مرزهای جنوبی سوریه

برخی منابع در سوریه از تحرکات نظامی گسترده آمریکا، انگلیس و اردن در طول مرزهای جنوبی استان‌های سویداء و درعا و احتمال آغاز درگیری‌ها در طول مرزهای مشترک اردن – سوریه خبر دادند.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه رای الیوم، خبرها حاکی از تجمع نیروهای نظامی آمریکا، انگلیس و اردن در طول مرزهای جنوبی دو استان سویداء و درعا از منطقه "تل شهاب" تا گذرگاه نصیب، منطقه الرمثا و خربة عواد و استقرار گردان‌هایی از تانک‌های انگلیسی مدل "چلنجر" هستند. علاوه بر این ۲۳۰۰ نیروی مسلح، چند فروند هلی‌کوپتر مدل "کبرا" و "بلک هاوک" و نزدیک به ۴۰۰۰ نیروی مسلح که در اردن آموزش دیده‌اند، در منطقه التنف در داخل مرزهای سوریه مستقر هستند.

شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد، توپخانه‌های اردن با بسیج گردان‌های توپخانه‌ای سنگین و پهپادهای جنگی آمریکایی مدل "هرمس" برای نیروهایی که قرار است وارد صحرای اردن شوند، آماده شده‌اند و علاوه بر این یک گروه از نیروهای هوایی آمریکا با همراهی جنگنده‌های هلندی و بحرینی از پایگاه الازرق پوشش هوایی لازم برای نیروهای پیاده نظام را فراهم خواهند کرد.

اما روزنامه "الغد" چاپ اردن در دفاع از اظهارات یک مقام دولتی اردن به نقل از برخی منابع رسمی نوشت،‌ موضع‌گیری اردن در مورد سیاست دفاع از داخل خاک سوریه بدون نیاز به دخالت نظامی ثابت است و امنیت و ثبات مرزها اولویت اردن است.

این منابع از هرگونه اظهارنظر مستقیم درباره اظهارات اخیر ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه که گفته بود، "کشورش هر نیروی اردنی که وارد خاک سوریه شود را دشمن تلقی خواهد کرد" خودداری کرده و تنها تاکید کردند، امنیت و آرامش در مرزها اولویت اردن است.

همچنین منابع مذکور تکذیب کردند که مسئولان اردنی از هر گونه توافقنامه درباره گذرگاه‌های امن در عمق خاک سوریه از طریق اردن اطلاع داشته باشند.

منابع یاد شده در ادامه تاکید کردند که اردن طرفی در توافقنامه آستانه چهار نبود و تنها به عنوان ناظر در نشست‌ها حضور داشت.

آنها ادامه دادند: اردن از اولین کشورهایی بود که خواستار دستیابی به راه حل مسالمت آمیز و سیاسی در سوریه شد، امان به دنبال وحدت سوریه و دفاع از امنیت و ثبات این کشور و حمایت از مرزهایش است.

از سوی دیگر برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین اظهار داشتند، سوریه و تمامی هم‌پیمانانش از نزدیک تلاش‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای حضور در مرزهای اردن را رصد می‌کنند و تحرکات نیروهای آمریکایی، انگلیسی و اردنی به سمت سوریه تحت نظر است.

این منابع افزودند: رزمایش آمریکا و هم‌پیمانانش در اردن مشکوک بوده و در راستای سر پوش نهادن بر طرح نفوذ به اراضی سوریه است. این رزمایش درحقیقت پوششی برای گردآوری نیروهای مختلف آمریکایی، غربی و عربی در پایگاه الازرق در اردن است.

به گفته این منابع، تعداد نیروهای مسلح آموزش دیده در این رزمایش بالغ بر ۴۵۰۰ تن است و این تعداد نیروی مسلح برای انجام طرح کمربند امنیتی آماده شده‌اند که چیزی فراتر از طرح‌های اشغالگری نیست.

این منابع در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین تاکید کردند که مردم، دولت سوریه و تمامی هم‌پیمانانش هیچ‌گونه اشغالگری را تحت هر عنوانی نمی‌پذیرند و آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش بدانند که هزینه سنگینی خواهند داد و در صورت هجوم به خاک سوریه هدف قرار خواهند گرفت، ‌ارتش سوریه توان آزادسازی خاک کشور از وجود تکفیری‌ها را دارد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 765951

وب گردی

وب گردی