دادگاه کیفری بین‌الملل نسبت به ترور سیف الاسلام قذافی در زندان هشدار داد

دادستان کل دادگاه کیفری بین‌الملل نسبت به ترور سیف الاسلام قذافی در مکان حبسش که توسط انقلابیون الزنتان در لیبی اداره می‌شود، هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از القدس العربی، فاتو بنسودا، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌الملل در گزارشی در جلسه شورای امنیت که دوشنبه شب در نیویورک برگزار شد، بر لزوم تحویل سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی به دادگاه کیفری تاکید کرد و گفت که این امر بر اساس تعهدات حقوقی بین‌المللی لیبی و قوانین قضائی این دادگاه و درخواست‌های مکرر شورای امنیت باید صورت بگیرد.

وی گفت: ما برای بار دوم اطلاعاتی را در مورد تلاش‌ها جهت ترور سیف الاسلام قذافی دریافت کرده‌ایم و از شورای نظامی در الزنتان خواسته‌ایم او را به دادگاه کیفری بین المللی تحویل دهد.

فاتو بنسودا تصریح کرد: من مجدداً از دولت توافق ملی می‌خواهم گام‌های لازم را برای تحویل سیف الاسلام به دولت اتخاذ کند تا لیبی بتواند او را به دادگاه کیفری بین المللی انتقال دهد.

وی همچنین بر لزوم تحویل عبدالله السنوسی، رئیس سازمان اطلاعات لیبی در دوره قذافی و التهامی محمد خالد، مسئول دستگاه امنیت داخلی در نظام قذافی به دادگاه کیفری بین المللی تاکید و به این امر اشاره کرد که این دو شخص از سوی دادگاه کیفری بین المللی به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت علیه غیرنظامیان در لیبی تحت پیگرد هستند.

دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی تاکید کرد که دفتر وی در حال حاضر امکان انجام تحقیقات درخصوص جنایت‌ها علیه مهاجران در لیبی را بررسی می‌کند. فاتو بنسودا نگرانی عمیق خود را نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت هزاران تن از مهاجران آفریقایی در شرایط "غیرانسانی" ابراز کرد.

وی نسبت به خطر بازگشت لیبی به نزاعی گسترده هشدار داد و گفت که این مساله ممکن است به وخامت فضای فرار از مجازات بینجامد.

دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی گفت: ما بر این باوریم که نقش دادگاه کیفری بین المللی در لیبی از هر زمان دیگری مهم‌تر شده است.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 766074

وب گردی

وب گردی