وعده وزیر نیرو برای آبرسانی ۷۸۶ روستا تا مرداد ماه

وزیر نیرو گفت: با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده برای ارائه‌ خدمات آب و برق‌رسانی به روستاها، دولت یازدهم نمره بسیار خوبی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است؛ چیزی که در دولت قبل قابل مشاهده نیست.

به گزارش ایسکانیوز، حمید چیت‌چیان امروز (سه‌شنبه) در آیین‌ خدمات‌رسانی آب و برق به روستاها با بیان این‌که در سال ۱۳۹۲ معادل ۴۷۶ روستا، در سال ۱۳۹۳ معادل ۸۲۳ روستا، در سال ۱۳۹۴ معادل ۹۰۲ روستا و در سال گذشته ۲۹۵۸ روستا آبرسانی شده‌اند، اظهار کرد: آبرسانی به روستاها با بهترین کیفیت انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت نهم و دهم در این زمینه بیان کرد: در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۵۷ روستا، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۸۹ روستا و در سال ۱۳۹۰ معادل ۵۸۰ روستا آبرسانی شد که در سال ۱۳۹۱ این عدد به ۴۱۵ روستا کاهش پیدا کرد.

به گفته وزیر نیرو، در طول دولت نهم و دهم به طور میانگین کل روستاهای آبرسانی‌ شده ۲۹۳ روستا بوده و این در حالی است که تنها در سال ۱۳۹۵ بیش از کل روستاهایی که در دولت قبل آبرسانی شده بود خدمات‌رسانی انجام شد.

چیت‌چیان تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴و ۱۳۹۵ نیز ۵۲۰۰ روستا آبدار شدند و جمعیت برخوردار آبرسانی در دولت یازدهم چهار میلیون نفر ثبت شده است.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت آبرسانی روستایی اظهار کرد: علاوه بر تثبیت جمعیت در روستاها این مساله موجب شده افرادی که از روستا خارج شده‌اند دوباره به روستاها باز گردند و شاهد ارتقای سلامت و بهداشت در روستاها باشیم.

وزیر نیرو ادامه داد: آبرسانی روستایی در دولت یازدهم موجب ایجاد اشتغال برای ۵۹ هزار نفر و به راه افتادن واحدهای کوچک صنعتی روستایی شده که این مساله به اقتصاد روستاها نیز کمک شایانی کرده است.

چیت‌چیان همچنین از آبرسانی ۷۸۶ روستا با جمعیت ۵۷۷ هزار نفر تا مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های متعددی برای ارائه‌ خدمات‌رسانی به روستاییان عزیز انجام شده است.

وی با اشاره به وظیفه وزارت نیرو برای خدمات‌رسانی آب و برق به مناطق محروم بیان کرد: براساس آمار حدود ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ روستای کشور توسط تانکر یا به صورت سیار آبرسانی می‌شدند که با توجه به خشکسالی‌ها این عدد در سال‌های متفاوت متغیر بود؛ لذا وزارت نیرو وظیفه ذاتی خود دانست که این مشکل بزرگ را در روستاها از بین ببرد.

وزیر نیرو با بیان این‌که در برخی روستاها شبکه آبرسانی اجرا نشده بود و حتی ممکن است هنوز برخی روستاها این نعمت را نداشته باشند، چرا که در برخی روستاها شبکه‌های آب فرسوده بود و به دلیل خشکسالی‌هایی که اتفاق می‌افتد منبع آب این روستاییان خشک شده بود و مردم مجبور بودند برای تامین آب یا از دبه استفاده کنند و یا منتظر تانکرهای آبرسانی باشند.

چیت‌چیان با بیان این‌که در این وضعیت بهداشت و سلامت مردم در مخاطره بود، عنوان کرد: بسیاری از روستاها به خاطر وجود چنین شرایطی مجبور به مهاجرت و در طی آن تحمیل آسیب‌های اجتماعی بودند که این مساله برای ما بسیار ناگوار بود.

وی با اشاره به بیانات سازمان ملل در مورد پنج حق آب، گفت: آنچه در سازمان ملل مطرح شد این است که انسان‌ها پنج حق در مورد آب دارند که حاکمیت‌ها باید این پنج حق که آب کافی، سالم، گوارا، قابل دسترس و مقرون به صرفه است را تامین کنند.

وزیر نیرو با بیان این‌که ما هدفی را تعیین کردیم که فراتر از این استانداردها باشد، عنوان کرد: در دولت یازدهم کار در این زمینه انجام شد اما زمانی که خواستیم کار را پیش ببریم با مشکل بودجه مواجه شدیم، چرا که در بودجه سال ۱۳۹۲ هیچ ردیف ملی برای آبرسانی روستایی وجود نداشت و تنها چیزی که در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت این بود که اگر شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها از محل اعتبارات استانی می‌توانستند به آبرسانی کمک کنند یا تبصره‌ای که در آب شهرها بسته می‌شد کمک‌رسان آبرسانی روستایی شود.

چیت‌چیان تاکید کرد: در سال ۱۳۹۶ از این تبصره تنها حدود ۷۰ میلیارد تومان درآمد جمع‌آوری می‌شود که این میزان در مقایسه با هزینه‌های آبرسانی روستایی بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: در اولین بودجه دولت یازدهم در سال ۱۳۹۳ در لایحه ۳۰۰ میلیارد تومان یک ردیف ملی خاص برای آبرسانی روستایی تصویب شد که همین مساله موجب شد بتوانیم کار را با سرعت بهتری پیش ببریم.

وزیر نیرو با بیان این‌که در قانون سال ۱۳۹۶ معادل ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی تصویب شد، گفت: علاوه بر این توسط رایزنی‌هایی که صورت گرفت با پیشنهاد وزارت نیرو برای تخفیف ۵۰۰ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی موافقت شد که این مسائل توانست راه را برای آبرسانی روستایی تسهیل کند.

چیت‌چیان با بیان این‌که در سال ۱۳۹۵ به تنهایی ۲۸۰۰ فقره قرارداد برای اجرای کار آبرسانی روستایی منعقد شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز ۸۶۰ قرارداد در این زمینه منعقد شد که در مجموع شاهد ۳۶۶۰ قرارداد در این زمینه بوده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت برق‌رسانی به روستاهای کشور، گفت: وزارت نیرو در سال ۱۳۹۵ در مجموعه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی متعهد شد که تا پایان سال روستاهای بالای ۱۰ خانوار کشور را از نعمت برق برخوردار کند که این اتفاق نیز محقق شد که در حال حاضر ۶۲۳ روستا با ۹۲۴۵ خانوار برق‌دار شدند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در کل دولت یازدهم ۲۵۰۲ روستا با جمعیت ۳۲ هزار خانوار و هزینه ۲۷۵ میلیارد برق‌رسانی شد.

چیت‌چیان ادامه داد: در برخی نقاط که امکان توسعه شبکه برق وجود نداشت از انرژی خورشیدی استفاده شد به‌طوری که ۱۱۷ روستا توسط انرژی خورشیدی تامین برق شدند و در حال حاضر ۲۱۷ روستا با استفاده از انرژی خورشیدی تامین برق شدند.

وی با بیان این‌که خدمت‌گذاران آب و برق برنامه‌های لازم تنظیم کرده و ظرفیت‌های لازم در این زمینه را مهیا کرده‌اند، اظهار کرد: با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده پیش‌بینی می‌شود که در طول دولت دوازدهم و یا حداقل در دو و سه سال آینده کلیه روستاها را از کلمه بی‌آب و بی‌برق حذف کنیم و هیچ روستایی وجود نداشته باشد که از نعمت آب و برق بهره‌مند نباشد.

درافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 766081

وب گردی

وب گردی