طرح ممنوعیت فعالیت شرکت روس نفت در آمریکا

گروهی از سناتورهای آمریکایی در حال تهیه طرحی هستند تا روس نفت که یکی از شرکت های بزرگ نفتی جهان شناخته می شود، از امکان فعالیت در آمریکا و سرمایه گذاری برای انجام فعالیت های گسترده در این صنعت منع شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ هدف از برنامه ریزی برای انجام این اقدام، مقابله با شرکت روس نفت در برقراری کنترل خود بر هر یک از شرکت انرژی در آمریکا اعلام شده است.
رسانه روسی اسپوتنیک روز سه شنبه در این باره گزارش داد که براساس اطلاعات خبرگزاری رویترز، پس از قانونی شدن این طرح، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می تواند مانع برقراری کنترل روس نفت بر زیر ساخت های انرژی در این کشور شود.
سناتورها همچنین در نامه ای خطاب به استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا نسبت به این موضوع که روس نفت بتواند امکان کنترل شرکت «Citgo Petroleum» با 48 ترمینال نفتی در 20 ایالت را در اختیار بگیرد، ابراز نگرانی کرده اند.
بنا به اعلام این نمایندگان، در صورت وقوع چنین اقدامی، روس نفت می تواند از سهم قابل ملاحظه در «PDV America» برخوردار شود که صاحب مجموعه «سیتگو» است و در عین حال به بزرگترین شرکت نفت ونزوئلا یا PdVSA تعلق دارد.
پیش از این هم شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس و کانادایی کریستالکس که به دلیل ملی شدن دارایی های خود در ونزوئلا، ادعای دعوی کرده بودند، از شرکت PdVSA این کشور در رابطه با معامله اعتباری با روس نفت شکایت کرده اند.
بنا به اعلام دو شرکت آمریکایی و کانادایی، شرکت ونزوئلایی قصد داشت، دارایی شرکت «سیتگو هولدینگ» را به ونزوئلا و دور از دسترس نظام دادگستری و اعتباری آمریکا منتقل کند.
برپایه اطلاعات انتشار یافته، شرکت ونزوئلایی 49 و یک دهم درصد سهام سیتگو را به روس نفت واگذار و اعلام کرد که این معامله برای دریافت کمک مالی انجام شده است، اما در مورد مبلغ دریافتی اطلاعاتی نداد و همزمان شرکت روسی تاکید کرد، تمامی معاملات مطابق قوانین بین المللی انجام می شود.
الکساندر خورشودوف کارشناس آژانس اطلاعات نفت و گاز نیز در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: تا کنون با چنین موردی که در برابر شرکت های انرژی به ویژه نفتی به این شکل دست به مقابله بزنند، وجود نداشت، زیرا با قوانین آمریکا و تجارت در این کشور متضاد است و شرکت انرژی نمی تواند یک شرکت جنایی باشد.
وی اظهار کرد: اما جنبه دیگری نیز برای این قضیه وجود دارد که مسائل داخلی آمریکا است. آنها باید به یکی در روسیه «پارس کنند»، انتخاب می کنند و«پارس می کنند» و هیچ کار دیگری ندارند انجام دهند، پس ما باید خوشحال باشیم، زیرا روس نفت هیچ پروژه ای را در آمریکا اجرا نمی کند.
وی در پایان با بیان اینکه سناتورها در کارهایی دخالت می کنند که صلاحیت آن را ندارند، گفت: اما ممکن است، چنین قانونی تصویب شود. قوانین آنها خیلی عجیب و غریب است، هر چیزی ممکن است در آمریکا رخ دهد.

دریافت کننده: نازنین میرزیی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 766109

وب گردی

وب گردی