فرهادی:  بیش از 20 هزار میلیارد ریال طرح تحقیقاتی و فناوری در سه سال گذشته عملیاتی شد/ برنامه ریزی برای ایجاد دانشگاه های کارآفرین

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عملیاتی شدن بیش از 20 هزار میلیارد ریال طرح تحقیقاتی و فناوری در سه سال گذشته، از ارتباط تنگاتنگ این وزارتخانه با وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و دفاع در پروژه های تحقیقاتی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ «محمد فرهادی» امروز (سه شنبه) در مراسم امضای قرارداد و تفاهم نامه 10 جانبه بین المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو در محل شرکت ساپکو افزود: با تلاش های انجام شده در دولت یازدهم، ارتباط صنعت و دانشگاه بیش از پیش عملی شده و امروز وزارت علوم ایجاد دانشگاه های کارآفرین را در برنامه دارد.
به گفته این مقام مسئول، محتوای آموزشی بویژه در رشته های فنی و همندسی باید به آنچه در صنعت می گذرد، نزدیک باشد و در همین راستا، بازنگری در دروس رشته های فنی و مهندسی اجرایی و واحدهای عملی آنها بیش از سه برابر شده است.
وی خاطرنشان کرد: امروز دوره های کارآموزی و کارورزی در رشته های عملیاتی و فنی و مهندسی، هنر و حتی رشته های اجتماعی به حالت اجبار در آمده است و فارغ التحصیلان دانشگاهی باید به کسب مهارت های گوناگون بپردازند.
فرهادی با اشاره به آمار 800 هزار نفری جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی که فقط 96 هزار نفرآنان را دانشجویان دکتری تشکیل می دهند، بیان داشت: مقرر شده است تا این دانشجویان نیز پایان نامه ها و عناوین تحقیقاتی خود را از نیازهای کشور بویژه نیازهای صنعتی انتخاب کنند.
وی با اشاره به آغاز بکار آزمایشی سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) در هفته گذشته، یادآور شد: تاکنون و در همین مدت کوتاه 300 مورد عنوان نیازهای بخش های مختلف در این سامانه به ثبت رسیده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به حضور دو دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر در قرارداد و تفاهم نامه 10 جانبه بین المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو، ابراز امیدواری کرد سایر دانشگاه ها نیز چنین مسیری را در پیش گرفته و با تقویت رابطه صنعت و دانشگاه، بیش از پیش در بالندگی صنعتی کشور نقش ایفا کنند.
وی در پایان از تدوین برنامه های فرصت مطالعاتی در تفاهم نامه این وزارتخانه با وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: امروز به دنبال راه اندازی دوره های پسادکتری در محیط های صنعتی کشور هستیم.
پیشتر «برات قبادیان» معاون پژوهش، آموزش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود، تفاهم نامه ای بین دو وزارتخانه صنعت و علوم امضا شده تا در آن، بنگاه های مختلف صنعتی به اعلام نیازمندی های خود پرداخته و پایان نامه های دوره دکتری به سمت این مشکلات سوق پیدا کند.
این مقام مسئول گفت: برپایه تفاهمنامه امضا شده بین دو وزارتخانه، فرصت های مطالعاتی و دوره های پسادکتری برای اساتید دانشگاه ها در صنایع کشور طراحی می شود و در این برنامه، استادان با حضور در صنایع و بنگاه های مختلف صنعتی، مشکلات موجود در بخش صنعت کشور را به شکل علمی و فنی مورد رسیدگی قرار خواهند داد و به آن پاسخ می دهند.
به گفته وی، امسال از ابتدا تاکنون 49 نفر از استادان دانشگاه های کشور برای حضور در این دوره ها در صنایع مختلف از جمله در سازمان های ایدرو، ایمیدرو، توسعه تجارت و ... ثبت نام کرده اند و یکی از جذابیت های آن، پرداخت معادل حقوق اساتید طی این دوره است که بطور قطع می تواند ارزش افزوده بالایی را برای بخش صنعت کشور به ارمغان آورد.
به گزارش ایرنا، قرارداد و تفاهم نامه 10 جانبه بین المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو امروز با حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری در محل شرکت ساپکو امضا شد.
بر اساس این تفاهم نامه 10 جانبه که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی- فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت «پینین فارینا» ایتالیا، «پانچ» بلژیک، «هیوندای پاورتک» کره جنوبی و «بنتلر» و «ماهله» آلمان امضا شد، همه مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو آغاز می شود.
علاوه بر این تفاهم نامه، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پینین فارینا ایتالیا قراردادی را به امضا رساندند که براساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکت های ذکر شده، پلتفرم و محصولات جدید ایران خودرو را طراحی و تولید می کند.
سرمایه گذاری لازم برای اجرای قرارداد بیش از 10 هزار میلیارد ریال برآورد می شود و همه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد. این قرارداد نخستین و بزرگترین همکاری بین المللی ایران در این زمینه به شمار می آید.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 766201

وب گردی

وب گردی