لاوروف به آمریکا می رود

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به منظور جلب حمایت رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود از طرح مسکو در سوریه که با هدف کاهش خشونتها در این کشور ارائه شده است، به واشنگتن سفر می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، در چهار سال اخیر این اولین بار است که وزیر امور خارجه روسیه به آمریکا می رود. وزرای امور خارجه این دو قدرت بزرگ قرار است روز پنجشنبه نیز در نشست وزرای شورای قطب شمال در آلاسکا در شمال شرقی آمریکا شرکت کنند. آمریکا این ایالت را دقیقا یکصد و پنجاه سال پیش از روسیه خریداری کرد.

سفر لاوروف به واشنگتن فرصتی خواهد بود تا وی برای سومین بار از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در بیستم ژانویه گذشته با همتای آمریکایی خود تیلرسون دیدار کند. با این حال وزیر امور خارجه روسیه از اوت سال دو هزار و سیزده به آمریکا سفر نکرده است. در آن زمان لاوروف برای دیدار با جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا به منظور پیدا کردن راهی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه به واشنگتن سفر کرد.

مناقشه مسلحانه سوریه از مارس سال دو هزار و یازده بیش از سیصد و بیست هزار کشته بر جا گذاشته و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را آواره کرده است. در این سالها نه آمریکا که از مخالفان سوری حمایت می کند و نه روسیه که حامی دولت بشار اسد است نتوانسته اند برای پایان دادن به خونریزی در این کشور توافق کنند.

در اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما که از دو هزار و نه تا دو هزار و هفده طول کشید، واشنگتن به تدریج از روند دیپلماتیک مناقشه سوریه خود را کنار کشید تا روسیه ابتکار عمل را درباره این کشور به دست گیرد.

سرگئی لاوروف در دیدار آتی خود با رکس تیلرسون پیش از هر چیز تلاش خواهد کرد حمایت واشنگتن را از طرح کاهش خشونت در سوریه جلب کند.

روسیه پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده و در آن حمایت کشورهای عضو را از این توافق نامه خواستار شده است اما هنوز هیچ برنامه ای برای رای گیری درباره درخواست روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد مشخص نشده است و کشورهای غربی روز دوشنبه درباره این درخواست ابراز تردید کردند چرا که به گفته آنها حمایت از توافق نامه جدید درباره سوریه پیش از نهایی شدن آن کار منطقی نیست. ژاپن و سوئد نیز روز سه شنبه برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای کسب اطلاعات بیشتر درباره توافق نامه ای که با حمایت روسیه به منظور ایجاد مناطق امن در سوریه منعقد شده است ، خواستار شدند. این نشست که احتمالا ظرف چند روز آینده برگزار خواهد شد، به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد کمک خواهد کرد تا درباره حمایت یا عدم حمایت از توافق نامه ای که درباره سوریه امضا شده است، تصمیم گیری کنند.

در توافق نامه آستانه درباره " مناطق کاهش درگیری" که چهارم مه توسط روسیه و ایران ( متحدان دولت بشار اسد) و ترکیه ( حامی گروههای مسلح مخالف سوریه) منعقد شد، ایجاد چهار منطقه کاهش درگیری در سوریه پیش بینی شده است.

در شش سال گذشته چندین توافق نامه ترک مخاصمه یا آتش بس برای پایان دادن به مناقشه مسلحانه در سوریه منعقد شده اما هیچیک نتایج مورد نظر را به دنبال نداشته است.

308/200

کد خبر: 766295

وب گردی

وب گردی