فعال بودن کارت های سوخت به نسبت هزینه و محدودیت ها توجیه پذیر نیست

نمایندگان مخالف کلیات طرح اصلاح مدیریت مصرف سوخت بر این باورند که فعالسازی کارت های سوخت نه تنها به نسبت هزینه ها و محدودیت های ایجاد شده فایده ای ندارد، بلکه معتقدند موجب اتلاف وقت مردم خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 20 اردیبهشت)مجلس شورای اسلامی در مخالف با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، مبنی بر فعالسازی کارت های هوشمند سوخت گفت: درخصوص مصرف بنزین به جهت مدیریت و محدودیت میزان مصرف برای افراد در سطوح مختلف در سال های گذشته کارت های هوشمند مورد استفاده قرار گرفت، زیرا نیاز به کنترل بود. از این رو در این بخش سرمایه گذاری شد، اما هم اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از غیرفعال کردن این کارت ها نیازی به فعالسازی مجدد نیست.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالسازی کارت های هوشمند سوخت اقدامی اضافه است، تصریح کرد: دولت حتی اعتقاد دارد در این برهه زمانی نیازی به این کار نیست، بنابراین بهتر است مجلس در امور اجرایی کشور دخالت نکند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون میزان مصرف بنزین در حال کنترل است، لذا بهتر است به دنبال ایجاد محدودیت نباشیم.

در ادامه محمدرضا نجفی نیز به عنوان مخالف دیگر طرح مذکور با تاکید بر اینکه کارت های سوخت فایده ای به نسبت هزینه ها و محدودیت ها ندارد، گفت: این اقدام هزینه های مادی مانند ایجاد جایگاه های سوخت با شرط تجهیز به این سیستم را در بر دارد، همچنین هزینه های معنوی به معنی افزایش زمان صرف شده مردم در جایگاه های سوخت را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از علل طرح مذکور تولید اطلاعات و دیگری جلوگیری از قاچاق است در صورتی که بدون راه اندازی چنین سامانه ای می توان اطلاعات مورد نیاز را کسب کرد. از سوی دیگر نیز توزیع کارت های هوشمند سوخت و استقرار سیستم های هوشمند در جایگاه ها برای کنترل چند نقطه مرزی جهت جلوگیری از قاچاق نیز درست نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از گذشته سیستم های هوشمند در جایگاه های سوخت استقرار یافته، بنابراین در صورتی که به لحاظ امنیتی نیاز به فعالسازی آنها باشد می توان این اقدام را انجام داد، در غیر این صورت به نسبت هزینه های ایجاد شده به صرفه نیست.

فاطمه حسینی نیز در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت گفت: فلسفه کارت هوشمند به دنبال اجرای هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت حامل های انرژی و دو نرخی شدن بنزین بود، زیرا با توجه به دونرخی شدن بنزین برای مدیریت توزیع سوخت نیاز به تحقق کارت های هوشمند بودیم. همچنین برای جمع آوری اطلاعات و کسب آمار مصرف سوخت در کشور این اقدام ضروری بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط فعلی فعالسازی کارت های هوشمند سوخت نیازی نیست زیرا اطلاعات مورد نیاز را می توان از طریق زیرساخت های این سیستم در جایگاه های مستقر بدون استفاده از کارت هوشمند سوخت توسط وزارت نفت ارزیابی و جمع آوری کرد.

وی تصریح کرد: مجلس دهم نیز در شهریورماه گذشته در اصلاحیه قانون بودجه، اجباری بودن کارت های سوخت را حذف کرده و تک نرخی بودن بنزین را مصوب کرده است، بنابراین نمی توان این اقدام را عملیاتی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز شاهد کاهش قاچاق بنزین هستیم، بنابراین نمی تواند دلیلی برای این اقدام باشد.

302/302

کد خبر: 766343

وب گردی

وب گردی