بهمن: حمایت بازیگران خارجی از معارضین سوری آینده توافق مناطق امن را دچار خدشه می کند

یک کارشناس مسائل روسیه درباره آینده توافق درباره مناطق امن در سوریه و حل بحران در این کشور بیان کرد: این مسئله به این موضوع  بستگی دارد که بازیگران خارجی به خاطر منافع خودشان دست از حمایت از گروه های تروریستی بردارند یا خیر  که این مسئله می تواند آینده این توافق را دچار خدشه کند.

شعیب بهمن در خصوص رویکرد جدید کشورهای ایران و روسیه و ترکیه در حل و فصل مسئله سوریه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز بیان کرد: رویکرد جدیدی که ایران، روسیه و ترکیه در منطقه شروع کردند، یک مسیر و فرصت جدید برای حل و فصل مسئله سوریه به وجود آورده است. اگرچه برای این که بحران سوریه به پایان برسد و در این کشور ثبات ایجاد شود راه بسیار طولانی در پیش است، ولی در چنین شرایطی بعضی از اقدامات می تواند به عنوان مقدمه و پیش زمینه برای حل و فصل نهایی باشد.

وی افزود: در حال حاضر سه طرف درباره این مسئله که می بایست مناطق امنی در سوریه به وجود بیاید به توافق رسیده اند. هدف نهایی این کشورها این است که مناطق امن را در سراسر سوریه گسترش بدهند.

این کارشناس با اشاره به موضوع ترس دولتمردان ترکیه از تجزیه طلبی کردها در مناطق کرد نشین سوریه خاطرنشان کرد : ترکیه با توجه به هراسی که از تجزیه طلبی کردها دارد، در حال حاضر خواهان حفظ یکپارچکی در تمامیت ارضی سوریه است. زیرا تجزیه مناطق کردنشین در سوریه را به ضرر خودش می داند و این امری است که در نهایت می تواند به تجزیه کل کشور ترکیه منتهی بشود.

وی ادامه داد: ترکیه به رغم مخالفت هایی که با دولت بشار اسد دارد، ناگزیر است که در راستای حفظ تمامیت ارضی سوریه حرکت کند. بنابراین در این مرحله به نظر می رسد هر دو کشور اهداف نسبتا مشترکی دارند. هر چند که در خصوص مسائل سیاسی سوریه و این موضوع که چه کسی در قدرت باشد یا چه گروه و حزبی و چه گرایشی سیاسی در قدرت باشد در بین طرفین اختلافات زیادی وجود دارد که در مراحل بعدی این اختلافات بیشتر خودشان را نشان می دهند.

بهمن در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این سه کشور در مناطق امن تا چه حدی می توانند امنیت سوریه را تضمین کنند بیان کرد: تا حد زیادی این مساله، به بازیگران دخیل در سوریه بستگی دارد.زیرا که تمام گروه های معارضی که در سوریه حضور دارند، به نوعی به یکی از بازیگران خارجی این کشور وابسته هستند و از طرف آنها حمایت تسلیحاتی و مالی می شوند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که این عقیده و راهبرد و سیاست که بازیگران خارجی دخیل در سوریه بخواهند به حل و فصل مسائل سیاسی سوریه حرکت کنند در آن ها به وجود نیاید، بحران در این کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس با بیان این که ترکیه به عنوان یکی از حامیان اصلی معارضین سوریه برای جلوگیری از تهدیدهای امنیتی می خواهد با سوریه وارد فاز معامله بشود تصریح کرد: در شرایط فعلی ترکیه به عنوان حامی بخشی از معارضین سوریه، این آمادگی را دارد که به دلیل جلوگیری از تهدیدهای امنیتی علیه خودش وارد فاز معامله بشود. اما در عین حال همچنان برخی از کشورهای صنعتی و همچنین آمریکا موضعشان تا حد زیادی نامشخص است.

بهمن افزود: این مواضع تا حد زیادی به این موضوع بستگی دارد که آن ها به خاطر منافع خودشان دست از حمایت از گروه های تروریستی بردارند یا خیر که این مسئله می تواند آینده توافق مناطق امن را را دچار خدشه کند. بنابراین مساله این است که بازیگران خارجی که حامیان اصلی گروه های تروریستی و معارض هستند اینها بخواهند چه نقشی را ایفا کنند.

گفتگو از شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 766401

وب گردی

وب گردی