علی شمیسا : نویسندگان در حاشیه هستند/  بیشتر ادبیات سطحی نگری در جامعه رواج پیدا کرده است

علی شمیسا گفت: نویسنده ها به معنای خاص جایگاهی ندارند و اگر دارند در حاشیه هستند.

علی شمیسا نویسنده کتاب تازه به دوران رسیده ها، رفتارشناسی نوکیسه‌ها در گفت و گو با ایسکانیوز بیان کرد: در رسانه ها نویسنده ها به معنای خاص جایگاهی ندارند و اگر دارند در حاشیه هستند. به طوری که در بسیاری از برنامه های پر طرفدار صدا و سیما از نویسنده ها دعوت نمی شود. این امر خود بهترین معرفی برای یک نویسنده و کارهایی است که در گذشته انجام داده و کارهایی که در دست انجام دارد است، متاسفانه شاید کم سوادترین فرد در برنامه های سیما دعوت شود ولی از یک نویسنده دعوت نمی شود و در خیلی از برنامه ها نشانه ای از ما نیست .
وی افزود:جای تاسف است که بیشتر ادبیات سطحی نگری در جامعه رواج پیدا کرده است. این ها ادبیات تازه به دوران رسیده است که اجازه نمی دهند آدم هایی که می فهمند، قدرت درک، تحلیل و آنالیز دارند دیده شوند و نمود کمتری در رسانه ها دارند و به همین خاطر ما همیشه مهجور و کنار زده هستیم و این هم ادبیاتی است که من آنرا در قالب یک کتاب نشان داده ام.

شمیسا اظهار کرد: کتاب تازه به دوران رسیده ها به نوعی یک کار ژورنالیستی است و بیستمین کتابی است که در رابطه با رفتار و فرهنگ نو دولتی و تازه به دوران رسیدگی نوشته ام و با الهام از یک بیت شعر حافظ که می گوید:
یا رب این نودولتان را با خر خودشان نشان / کاین همه ناز از غلام ترک و استر می‌کنند
این کتاب را از دید روانشناسی اجتماعی نوشتم و در واقع در کتاب رفتارهای خاص افراد زفتار تازه به دوران رسیده را شرح دادم.

این نویسنده اضافه کرد: در کتاب تازه به دوران رسیده ها انواع رفتارهای این اشخاص در همه حوزه ها بررسی و عنوان می شود بخصوص اینکه تعداد این افراد در این چند دهه زیاد شده و بدون نظارت و بدون رعایت سلسله مراتب های سیاسی، مالی افزایش پیدا کرده اند. البته شرایط اقتصادی خوبی داشته باشند ولی از لحاظ فرهنگی عقب مانده و در سطح پایینی هستند.

شمیسا اظهار کرد: تازه به دوران رسیده ها در گفتار و رفتار هماهنگی ندارند به این معنا که رفتارهای فرهنگی شان چه در گفتار و کردار عمیق نیست و لازم است رفتارهای این افراد کالبدشکافی و آنالیز بشود و حتی مطالعه این کتاب باعث آشنایی افراد با خودشان می شود و ای بسا برخی از افراد خودشان را تازه به دوران رسیده نمی بینند و واقعیت امر همین مسئله است و این افراد در میان بسیاری از اقشار مختلف از حوزه پزشکی گرفته تا در میان هنرمندان، سیاستمداران وجود دارند. به عنوان مثال شخصی در فضای هنری کارگردان یا فیلمساز شده است و حرف هایی که می زند حرف های عمیقی نیست، نسنجیده است و ادبیاتش ادبیاتی برتری طلبانه، سلطه جویانه و فخرفروشانه است و اگر دقت کنید امثال این افراد را در اطراف خود زیادی می بینید. فکر می کنم این کتاب یک نوع آسیب شناسی رفتار اجتماعی ایرانیان در عصر امروز است.
وی در خصوص اهمیت تبلیغات در معرفی یک اثر ابراز کرد: نویسنده تا جایی راه را می آید و قرار نیست همه کار را خودش انجام بدهد، من فکر می کنم رسانه ها باید پشتوانه نویسندگان باشند. به این معنا که نویسنده حرفه ای چندین سال و ماه را قلم می زنند و یک کاری را آسیب شناسی می کنند و می نویسد و رسانه ها باید پشت و کمک نویسنده باشند و باعث آشنایی نویسنده با افراد و اشخاص دیگر شود تا سبب انگیزه بیشتری و ادامه کار یک نویسنده در عرصه فرهنگ شود.
خبرنگار: بخشی پور/ انتشار سلیمی

502500

کد خبر: 766421

وب گردی

وب گردی